۱۰ آذر ۱۳۹۴، ۱۴:۴۱
کد خبر: 81862000
T T
۰ نفر
ويتامين D مغز افراد مستعد به ام اس را محافظت مي كند

تهران - ايرنا - تحقيقات پژوهشگران آمريكايي نشان مي دهد كه احتمالا ويتامين D قادر است مغز افرادي را كه مستعد ابتلاء به ام اس هستند، محافظت كند.

به گزارش ايرنا از انجمن ام اس ايران، به گفته اين محققان احتمالاً رابطه اي بين ميزان بالاتر ويتامين D در خون و حفظ ساختمان و حجم مغز در بيماري ام اس وجود دارد.تاكنون مطالب زيادي در مورد رابطه ويتامين D با ريسك بروز بيماري ام اس، با ميزان پاسخ درماني به داروهاي ام اس (انترفران ها) و با سير بيماري ام اس و حملات آن ارايه شده است.
مطالعه اخير، رابطه اين ويتامين را با حجم مغز در مراحل اوليه بيماري ام اس نشان مي دهد و اگر اين نتيجه تأييد شود به انبوه مطالعات قبلي كه به نوعي نقش ويتامين D را در بيماري ام اس نشان داده بود، اضافه مي شود.
حجم مغز اصولاً با توانايي هاي شناختي انسان رابطه مستقيم دارد (به هر دليلي كه اين حجم كاهش يابد، بخشي از فعاليت هاي ذهني فرد با اشكال روبرو مي شود) مي توان نتيجه گرفت كه ميزان ويتامين D خون در مبتلايان به ام اس از طريق محافظت از حجم مغز، مانع پيشرفت فعاليت هاي شناختي مي شود.
بر اساس نتايج مطالعات اخير، تجويز ويتامين D مي تواند در بهبود فعاليت هاي ذهني افرادي كه كمبود اين ويتامين را دارند موثر باشد.در صورتي كه اين ويتامين از طريق آفتاب و يا مواد غذايي تامين شود قادر است واكنش هاي التهابي بدن را پايين آورد و همچنين فعاليت هاي جسمي و ذهني را نيز بهبود بخشد.
بر اساس اين تحقيق در مغز گيرنده هايي براي جذب ويتامين D وجود دارد و همين امر نقش آن را در فعاليت هاي مغزي از جمله توانايي هاي شناختي، پررنگ تر مي كند. البته توصيه مي شود ميزان ويتامين D را در خون خود اندازه گيري و تحت نظر پزشك معالج خود در صورت كمبود ويتامين D آن را جبران كنيد.
علمي **1354**1440
۰ نفر