۱۲ آذر ۱۳۹۴، ۹:۱۴
کد خبر: 81863414
T T
۰ نفر
خانواده هاي سالم تر با برنامه هاي جديد مراقبتي پزشك خانواده

شيراز- ايرنا - برنامه پزشك خانواده شهري در استان فارس از چندي پيش ، با تغييرات بنيادين وارد گام جديدي از تحقق ايده 'سلامت محوري' شده و به اهداف متعالي كه براي اين برنامه ازابتدا تعريف شده نزديك تر شده است.

دكتر محمد هادي ايمانيه رييس دانشگاه علوم پزشكي شيراز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا بيان داشت : مدت هاي طولاني همه دست اندركاران نظام سلامت مي دانستند بايد براي ساماندهي اين نظام فكري اساسي و اقدامي ريشه اي انجام داد، اما تا مدتي بر نوع تحولي كه بايد صورت مي گرفت اتفاق نظر وجود نداشت و پس از اتفاق نظر بر اينكه اين تحول بايد از طريق اجراي پزشك خانواده و نظام ارجاع صورت پذيرد، شجاعت و همت و انگيزه كافي بر اجراي آن عليرغم ذكر برنامه در اسناد بالا دستي سلامت كشور وجود نداشت.
دكتر ايمانيه افزود: پيشتازي فارس و فارسي ها در اين امر و پايمردي در اجراي آن، عليرغم اذعان به نواقص طرح، بي تجربگي در اجراي برنامه، سختي تغيير فرهنگ جامعه پزشكي و مردم و هجمه ها و انتقادات بعضاً منطقي و گاه غير منطقي، عاملي براي پيشرفت تدريجي طرح بود و تغييراتي كه به ويژه در يك سال گذشته با حمايت وزارت بهداشت و معاونت بهداشت وزارت در راستاي سلامت محور و فعال شدن طرح صورت گرفت، اميدها را دوچندان ساخته است.
به گفته رييس دانشگاه علوم پزشكي شيراز چند ماه آينده، الكترونيك شدن پرونده سلامت، ارجاع و نسخه نويسي و گسترش آموزش و تلاش زيادتر در توجيه منطقي طرح، متمركز خواهيم شد.
رييس اداره پزشك خانواده دانشگاه علوم پزشكي شيراز نيز از گامي جديد در برنامه پزشك خانواده شهري استان فارس خبر داد كه به صورت ادغام يافته با برنامه هاي مراقبتي طرح تحول نظام سلامت به اجرا در مي آيد.
دكتر كرم تواني اظهار داشت : از سه ماه پيش تاكنون، پزشكان خانواده شهري در مطب ها و درمانگاه ها، كار ارايه خدمات مراقبتي به گروه هاي مختلف سني را آغاز كرده اند.
او افزود : در اين طرح، كار خدمت رساني به شش گروه مختلف جامعه، يعني كودكان، نوجوانان، جوانان، ميانسالان، سالمندان و مادران باردار، پيش بيني شده است.
اين مسوول اجرايي در برنامه پزشك خانواده شهري، با بيان اينكه گروه كودكان از صفر تا 6 سالگي را شامل مي شود، معتقد است: در اين بسته خدمتي، ضمن بررسي سلامت عمومي كودكان به عنوان آيندگان جامعه، كم خوني و سوء تغذيه هم مورد سنجش قرار مي گيرد كه اين امر در سلامت آينده جامعه نقش بسزايي دارد.
دكتر تواني ادامه مي دهد: گروه سني نوجوانان، افراد 6 تا 18 ساله جامعه را بر مي گيرد كه در اين بسته هم سلامت عمومي در كنار مواردي چون بيماري هاي چشمي و سلامت شنوايي، سنجيده مي شود.
او با اشاره به سنجش سلامت جوانان 18 تا 29 ساله در اين طرح از بررسي سلامت روان و تغذيه در آنان خبر داد و افزود : ميانسالان نيز كه افراد 30 تا 59 ساله را شامل مي شود، در اين برنامه از نظر ميزان فشارخون، قندخون، سلامت تغذيه و ديگر موارد سلامت عمومي مورد سنجش قرار مي گيرند.
اين مقام مسوول در برنامه پزشك خانواده دانشگاه علوم پزشكي شيراز، برنامه ويژه سالمندان را هم براي افراد 60 سال به بالا و شامل مواردي چون سنجش تراكم پوكي استخوان و احتمال ابتلا به بيماري هاي غير واگير و سرطان برشمرد.
دكتر تواني اضافه كرد : برنامه پزشك خانواده شهري در استان فارس، بستر مناسبي براي اجراي برنامه هاي تحول بهداشتي به ويژه در حاشيه شهرها است.
طرح پزشك خانواده آنطور كه در اهداف اوليه تعريف شده داراي فوايد فراواني است كه مهمترين آن ايجاد نگاه سلامت محور به جاي درمان محور در سيستم بهداشتي درماني كشور است .
بهره مندي يكسان تمام افراد جامعه ازسرانه سلامت واجراي اصل عدالت درسلامت،حذف پرداخت هزينه هاي اضافي توسط مردم به نظام سلامت،انجام معاينات دوره اي و پيگيري وضعيت سلامت افراد جامعه توسط پزشكان خانواده و ثبت سوابق بيماري ، دسترسي سريع و آسان و شبانه روزي مردم به خدمات سطح اول نظام سلامت،بهبود وارتقاي نظام ارايه خدمات بهداشتي درماني و پاسخگويي به نيازهاي جديد مردم از جمله اهدافي است كه در اين برنامه پيش بيني شده است.
6113

سرخط اخبار استان‌ها