۱۴ آذر ۱۳۹۴، ۱۳:۲۳
کد خبر: 81865566
T T
۰ نفر
تاكید بر لزوم فراهم كردن شرایط استفاده معلولان از فناوری های ارتباطی در نشست مشورتی یونسكو

تهران- ایرنا-نشست مشورتی ملی در مورد نقش فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی در توانمندسازی معلولان، با تاكید بر لزوم فراهم كردن شرایط استفاده معلولان از فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی با حضور جمعی از مسوولان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، در این نشست یك روزه كه از سوی كمیسیون ملی یونسكو در موسسه مطالعات و توسعه مدیریت و سرمایه انسانی پاسارگاد برگزار شد، استركیش لاروش رییس دفتر منطقه ای یونسكو در تهران، هدف از برگزاری این نشست را بالابردن اعتبار و اعتماد به نفس معلولان برای حضور در عرصه های اجتماعی و پررنگ كردن نقش آنان در تصمیم گیری های سیاسی و اجتماعی دولت ها عنوان كرد.
وی افزود: درحال حاضر 186 میلیون نفر از معلولان جهان كه در سن تحصیل هستند، به دلیل نبود امكانات لازم نمی توانند از آموزش های لازم بهره مند شوند.
لاروش ادامه داد: معلولان با وارد شدن در عرصه های تجاری، نشان داده اند كه می توانند در رشد كشورها تاثیرگذار باشند، از این رو یكی دیگر از اهداف این نشست افزایش آگاهی جوامع جهانی نسبت به این موضوع است كه می توانیم با سهیم كردن افراد معلول در برنامه های اقتصادی و تجاری، از توانایی های آنان در توسعه كشورها بهره مند شویم.
وی همچنین بر لزوم ایجاد زیرساخت هایی برای توسعه برنامه های عملی در راستای ایجاد فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی در جوامع برای رفاه بیشتر معلولان تاكید كرد.
عبدالرضا حافظی رییس موسسه مطالعات و توسعه مدیریت و سرمایه انسانی پاسارگاد در ادامه این نشست اظهار كرد: یكی از شاخص های مهم توسعه انسانی، توجه كشورها به افرادی است كه خاص تلقی می شوند و ایجاد شرایطی بر آنها تا مانند سایرین بتوانند از امكانات موجود استفاده كنند.
وی با بیان اینكه گروهی از این افراد، معلولان هستند كه تعداد آنها در كشور ما كم نیست و توانایی های زیادی دارند، افزود: یكی از شاخص های توسعه انسانی توجه به این افراد است كه در كشور ما نیز به آنها توجه شده است.
حافظی گفت: یكی از موضوعات مهم در بحث مدیریت سرمایه های انسانی، آموزش است اما موضوع تنها آموزش نیست بلكه آموزش یكی از ابزارها است و مهمتر از آن این است كه چقدر در اعطای مسوولیت ها و اختیارات كشورها و پست های كلیدی به این افراد توجه شده است.
وی بر لزوم داشتن نگاهی استراتژیك نسبت به ICT برای توانمندسازی افراد معلول تاكید كرد و افزود: با توانمندسازی معلولان كشور از این طریق می توانیم از توانایی های بالقوه آنها در زمینه های مختلف بهره مند شویم.
نصراله جهانگرد رییس سازمان فناوری اطلاعات نیز در این نشست به آمار معلولان در جهان اشاره و با اعلام اینكه 15 درصد جمعیت جهان را معلولان تشكیل می دهند، افزود: در ایران آمار دقیقی از جمعیت معلولان وجود ندارد با این حال می توان گفت كه تعداد معلولان در كشور نیز زیاد هستند كه باید در تدوین برنامه ها، شرایط زندگی را برای آنها سهل تر كنیم.
وی گفت: طی سه دهه گذشته و از سال 1981 میلادی یونسكو با تدوین سندهای مختلفی در این زمینه، توجه به موضوع معلولان را در دستوركار قرار داد و در كشور ما نیز با تدوین قانون جامع معلولیت به جامعه معلولان توجه ویژه ای شده است.
جهانگرد تاكید كرد كه باید در سطح اقدامات عملی برای اجرای این قوانین، گام لازم برداشته شود.
وی به كاربردهای ICT در راستای توانمندسازی معلولان در كشور اشاره كرد و افزود: اقدامات صورت گرفته در این زمینه در كشور ما خوب بوده اما كافی نیست بنابراین در برنامه دولت الكترونیك امیدواریم با بومی سازی این ابزار و در اختیارگذاشتن آنها برای معلولان، بتوانیم توانایی آنها را افزایش دهیم.
جهانگرد معلولان را به دو دسته معلولان ذهنی و حركتی تقسیم كرد و افزود: برای معلولان ذهنی لازم است شرایط زیست بهتری فراهم شود اما برای معلولان حركتی باید علاوه بر ایجاد شرایط زیست بهتر، شرایط لازم برای بهره مندی از توانایی ها و قابلیت های آنها نیز فراهم شود.
وی ادامه داد: بنابراین امیدواریم در فضای ICT با تولید ابزارهای واسط بتوانیم اقدامات عملی در زمینه توانمندسازی بیشتر معلولان در بهره مندی از فناوری های روز دنیا فراهم آوریم و آماده ایم با همكاری مراكزی مانند یونسكو در سطح ملی و بین المللی برای ایجاد ظرفیت هایی در این زمینه همكاری داشته باشیم.
عبدالحمید احمدی قائم مقام و معاون پژوهشی وزیر ورزش و جوانان نیز در این نشست مشورتی اظهار كرد: معلولان در كشور ما در صورت ایجاد فرصت و امكانات از توانایی های بالایی برخوردار هستند كه نه تنها در سطح معلولان بلكه در سطوح بالاتر می توانند به موفقیت های بزرگی دست یابند.
وی افزود: فناوری اطلاعات و ارتباطات می تواند در توانمندسازی معلولان در تمام سطوح كمك كند و ما باید بتوانیم شرایط توسعه این فناوری ها را در سطح كشور فراهم آوریم تا از این طریق محدودیت های آنها كمتر شود.
احمدی اظهار كرد: سیاست ها و برنامه های ما در وزارت ورزش و جوانان این است كه شرایط را برای معلولان همپای افرادی كه معلولیت ندارند، ایجاد كنیم تا از طریق گرایش آنها به ورزش، آنها را برای ورود به عرصه جامعه توانمندسازیم.
وی به ایجاد پنج فدراسیون ورزشی در حوزه توانمندسازی معلولان از سوی وزارت ورزش و جوانان اشاره كرد و گفت: از طریق ایجاد شرایط لازم برای حضور معلولان در عرصه های ورزشی توانسته ایم طیف وسیعی از معلولان را برای عرضه قابلیت های خود بسیج كنیم و آنها نیز توانسته اند با استفاده از این امكانات توانایی های خود را در سطوح ملی و بین المللی نمایان سازند.
وی تاكید كرد: موفقیت های معلولان در عرصه های ورزشی می تواند در سایر معلولان ایجاد انگیزه كند و همچنین می تواند توجه افراد غیرمعلول جامعه را بحث ورزش معطوف كند.
ناصری طاهری مدیركل امور بین الملل سازمان صدا و سیما نیز در این نشست بر نقش رسانه ها به ویژه رسانه ملی در زمینه آموزش افراد كم توان و معلول جامعه تاكید كرد و گفت: تحول بنیادی در شیوه های اطلاعاتی و ایجاد رسانه های دیجیتال در راستای سهولت در تكثیر و انتقال اطلاعات می تواند در توانمندسازی معلولان و افراد كم توان جامعه كمك كننده باشد.
در ادامه نشست مشورتی ملی در مورد نقش فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی در توانمندسازی معلولان، حمیدرضا خرم خورشید رییس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اظهار كرد: فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی نقش بسیار مهمی در ظهور و موفقیت های علمی دارد اما زمانی این فناوری ها می توانند موثر باشند كه برای تمام افراد جامعه اعم از توانمند و معلول فراهم باشند.
وی افزود: اما درحال حاضر دسترسی به این فناوری ها به صورت یكنواخت در اختیار همه آحاد جامعه نیست و روز به روز با توسعه این فناوری ها، فاصله بین این دسترسی ها نیز بیشتر می شود.
خرم خورشید با بیان اینكه باید این فاصله ها را با قانون گذاری و استانداردسازی های مناسب كاهش دهیم، اظهار كرد: این مساله وظیفه دولت ها و دولتمردان است.
وی بر آمادگی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برای ارایه خدمات و اطلاعات علمی لازم در راستای توانمندسازی معلولان به سازمان های مربوطه و تحقیق و پژوهش در این زمینه اعلام آمادگی كرد.
زهرا نعمتی قهرمان پارالمپیك و المپیك نیز در این نشست ورزش را بهترین راه برای شكست معلولیت عنوان كرد و افزود: معلولان در عرصه های مختلف در كشور فعال هستن و تعداد زیادی از آنها در عرصه های گوناگون برای كشور ما افتخارآفرینی كردند.
وی گفت: امروزه نگاه به معلولیت به سمت نگاه برابر رفته است و معلولیت جزو ویژگی های افراد شمرده می شود.
نعمتی اظهار كرد: همچنین شرایطی فراهم شده است كه افراد دارای معلولیت بتوانند از امكانات برابر در كشور بهره مند شوند و لازم است این شرایط برای بهره مندی بیشتر معلولان از امكانات حوزه ICT نیز فراهم شود.
علمی 1834**1440
۰ نفر