۱۴ آذر ۱۳۹۴، ۱۴:۱۳
کد خبر: 81865696
T T
۰ نفر
بهينه سازي نوعي گوش الكترونيك براي تشخيص بيماريهاي ريوي

تهران - ايرنا - پژوهشگران دانشگاه صنعتي اميركبير با استفاده از ارتقاي نرم افزارهاي محاسباتي و پردازشي موفق به ارتقاي قدرت تشخيص نوعي گوش الكترونيك با هدف كمك به تشخيص برخي بيماري هاي ريوي شدند.

به گزارش ايرنا از دانشگاه صنعتي اميركبير، دانش آموخته مقطع كارشناسي ارشد مهندسي پزشكي، يكي از ابزارهاي پزشكان براي تشخيص اوليه بيماريهاي ريوي را شنيدن صداهاي اين عضو برشمرد و گفت: با توجه به تغييرات تدريجي صدا، تشخيص اوليه از اين راه نياز به مهارت بالاي پزشك معالج دارد در حاليكه ممكن است پزشك متخصص در همه جا در دسترس نباشد.
سبحان گودرزي افزود: ابزارهاي الكترونيكي ضمن بالا بردن دقت تشخيص اين امكان را فراهم مي كنند كه صداهاي ريه تحليل و براي بررسي بيشتر و تشخيص به مراكز تخصصي ارسال شوند.
وي تصريح كرد: با توجه به طرح پژوهشي كه پيش از اين توسط دكتر جعفري مقدم فرد طراحي و ساخته شد بود، ما نرم افزار تشخيصي كه توانايي جداسازي افراد سالم از دو گروه مشهور بيماري هاي آسم و بيماري مزمن انسدادي ريه (COPD) را دارد، ارتقا داده و توانايي تشخيص آن را بالا برديم.
وي افزود: سخت افزار اين سامانه به گونه اي طراحي شده است كه با داشتن 6 كانال ميكروفني صداهاي ريه را از پشت قفسه سينه دريافت و به بخش سخت افزاري انتقال مي دهد كه پس از تقويت و آشكار سازي صداي ديجيتال حاصل براي پردازش به كامپيوتر منتقل مي شود.
پژوهشگر طرح گفت: در اين پژوهش صداهاي ضبط شده از 31 بيمار مبتلا به آسم و 25 شخص سالم و 26 بيمار مبتلا به انسداد مزمن ريوي در بيمارستان شريعتي تهران به سامانه داده شده و خروجي براي بررسي دقت دستگاه مورد بررسي قرار گرفت كه براساس اين داده ها، دقت سامانه به ميزان 90 درصد ارزيابي شد.
گودرزي روش پيشنهادي جديد را داراي سرعت بسيار بالاتري در مقايسه با پژوهش هاي گذشته ذكر كرد و گفت: در اين تحقيق علاوه بر بهره گيري از آخرين روش هاي پردازشي از قابليت تلفيق اطلاعات كانال هاي مختلف بهره برداري شده است.
اين پژوهش به راهنمايي محمد حسن مرادي در قالب پايان نامه كارشناسي ارشد مهندسي پزشكي، گرايش بيوالكتريك با عنوان بكارگيري توابع فازي به منظور مدلسازي و طبقه بندي صداي ريه در دانشگاه صنعتي اميركبير انجام شده است.
علمي**1055**1440
۰ نفر