۹ مهر ۱۳۹۵، ۲۰:۱۳
کد خبر: 82250329
T T
۰ نفر
یونان به تركیه در مورد خطر زیر سوال بردن پیمان صلح لوزان هشدار داد

تهران - ایرنا - یونان روز جمعه ، تركیه همسایه خود را متهم كرد كه با زیر سوال بردن پیمانی با حدود یك قرن قدمت كه مرزهای دو كشور را در عصر نوین ترسیم كرده است، مناسبات آتن و آنكارا را به خطر انداخته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از آتن ، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری تركیه روز پنجشنبه در یك سخنرانی پیمان صلح سال 1923 لوزان را كه مرزهای یونان و تركیه را تعیین كرده، یك شكست برای تركیه خواند چرا كه این كشور مجبور شد جزایری را از دست داده و به یونان واگذار كند.
مناسبات یونان و تركیه سالهاست كه به دلیل بحث و جدل بر سر مرزهای دریایی دو كشور و تقسیم قومی قبرس براساس جمعیت های ترك و یونانی تبار دچار تنش شده است.
این دو كشور در سال 1996 به دلیل اختلاف شدید بر سر جزایر كوچك خالی از سكنه در دریای اژه تا آستانه جنگ پیش رفتند. اما این تنش ها بویژه در سال 1999 پس از كمك دو كشور به یكدیگر به دنبال وقوع زلزله تا حد زیادی كاهش یافت.
دفتر الكسیس چیپراس نخست وزیر یونان در بیانیه ای از وی نقل كرد كه به مقامات این كشور گفته است : زیر سوال بردن پیمان لوزان كه براساس آن روابط یونان و تركیه بر آن استوار شده است برای روابط دو كشور و منطقه فراتر از آن خطرناك خواهد بود. '
چیپراس گفت : یونان رویه مشابهی در پاسخ به تركیه درپیش نخواهد گرفت.
شبك ** 1403 **1917**مترجم : علی روشندل** انتشار دهنده : سید محمدباقر نوربخش
۰ نفر