۱۸ مرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۴۲
کد خبر: 82625897
T T
۰ نفر
بازارهای مالی آسیا متلاطم شد

پكن - ایرنا - بازارهای مالی آسیا به دنبال تشدید تنش ها میان كره شمالی و آمریكا كه هر روز بر دامنه آن افزوده می شود، روز چهارشنبه با كاهش قابل توجه شاخص همراه شد.

به گزارش ایرنا، كاهش شاخص در بازارهای آسیا پس از آن افزایش یافت كه ترامپ سخنان تهدیدآمیزی علیه كره شمالی بر زبان آورد و متعاقب آن پیونگ یانگ اعلام كرد حمله به پایگاههای آمریكا در جزیره گوام در اقیانوس آرام را در دست بررسی دارد.
این اظهارات باعث شد تا امروز بازارهای مالی بورس آسیا دچار تغییر و تحول شده و شاخص ها آن روندی كاهشی داشته باشند.
بر اساس گزارش رسانه های منطقه از جمله تارنماهای ژاپن تودی و ژاپن نیوز، این تحولات باعث شده است تا ارزش «ین» (واحد پول ژاپن) در برابر دلار افزایش یابد و هر دلار معادل 110.34 ین شود.
همچنین شاخص نیكی ژاپن نیز با كاهش 1.3 درصدی به 19737.59 واحد كاهش یافت.
از كره جنوبی نیز خبر می رسد كه تاثیرات این تنش ها بر بازار بورس كاسپی این كشور هم خود را نشان داده و شاخص كاسپی با افت ارزش 2378.56 واحدی مواجه شده است.
این در حالیست كه شاخص بورس معاملات شانگهای در چین نیز با از دست دادن ارزش 0.2 درصدی، به 3273.71 واحد تنزل یافت و شاخص بازارا هنگ كنگ هم از این تغییر و تحولات در امان نماند و با 0.2 درصد تنزل ارزش، به 27803.55 واحد كاهش یافت.
خبرگزاری رسمی كره شمالی، امروز با انتشار بیانیه ای اعلام كرد كه نیروهای راهبردی و نظامی این كشور با دقت در حال طرح‌ریزی نقشه عملیاتی برای استفاده از موشك های «هواسانگ 12» خود برای حمله به جزیره گوام است.
این بیانیه‌ ساعتی پس از آن منتشر شد كه دونالد ترامپ به كره شمالی هشدار داده بود، بهتر است دیگر آمریكا را تهدید نكند در غیر این صورت با آتش و خشمی سهمیگن مواجه خواهد شد كه جهان تاكنون شاهد آن نبوده است.
گوام جزیره‌ای در اقیانوس آرام در فاصله‌ای میان مجمع‌الجزایر ژاپن و پاپوآ است كه توسط دولت آمریكا اداره می‌شود و پایگاههای نظامی آمریكا 30 درصد از خاك این جزیره را پوشانده و محل استقرار بمب‌افكن‌های راهبردی آن كشور است.
امروز همچنین یك سخنگوی ارتش كره شمالی اعلام كرد كه چنانچه آمریكا نشانه هایی از اقدامات تحریك آمیز نشان دهد، پیونگ یانگ دست به عملیات پیشدستانه می زند.
همین تنش ها و تهدیدها كافی بود تا نتایج آن به خوبی تاثیرات خود را بر بازارهای مالی آسیا بگذارد و این بازارها از ابتدای شروع به كار خود در اولین ساعات امروز (چهارشنبه) به عینه آثار آن را لمس كردند.
به این ترتیب با چنین موضع گیری از سوی آمریكا باید دید كه سیاست كاخ سفید طی روزهای آینده به دنبال كاهش تنش ها خواهد بود یا اینكه این كشور قصد دارد آتش آن را شعله ورتر سازد؛ آتش كه حتی صحبت كردن از آن باعث شد بازارهای مالی شرق آسیا و حتی آمریكا امروز متلاطم شوند.
آساق**1597*انتشاردهنده:فرهاد راستی