۲۵ آبان ۱۳۹۶، ۶:۵۱
کد خبر: 82732589
T T
۰ نفر
امضاي يادداشت تفاهم همكاري كشاورزي و توسعه روستايي بين جمهوري اسلامي ايران و مكزيك

تهران- ايرنا- يادداشت تفاهم همكاريهاي كشاورزي و توسعه روستايي بين جمهوري اسلامي ايران و مكزيك در مكزيكوسيتي به امضا رسيد.

به گزارش ايرنا، خوزه ادواردو كالسادا روبيروسا وزير كشاورزي مكزيك و محمد تقي حسيني سفير جمهوري اسلامي ايران به نمايندگي از جانب دولت متبوع خود اين يادداشت تفاهم را امضا كردند. اين يادداشت تفاهم توسط كارشناسان دو كشور مورد مذاكره قرار گرفته و زمينه هاي مختلف همكاري دو كشور را تعيين كرده است. وزارت كشاورزي ، دام ، توسعه روستايي ، شيلات و غذاي مكزيك و وزارت جهاد كشاورزي جمهوري اسلامي ايران مجري اين ياداشت تفاهم است.
بر اساس اين يادداشت تفاهم دو طرف همكاريهاي خود را در زمينه كشاورزي، شيلات و آبزيان، بهداشت دام و گياه، توليد فراورده هاي دامي، حفاظت خاك و استفاده كامل از آن ، جمع آوري و مبادله ژرم پلاسم ، مبادله منابع فيتوژنتيك، مديريت يكپارچه آفات، ارزيابي توليد محصول، فرآوري ميوه، سبزي و غلات، توليد بذر و غذاي دام، بازاريابي محصولات لبني، زراعي و شيلات، پرورش طيور، مديريت آب در مناطق خشك و بياباني، مكانيزاسيون كشاورزي و توليد واكسن و آفت كش ها ادامه خواهند داد.
محمدتقي حسيني سفير جمهوري اسلامي ايران در مكزيك با ابراز خرسندي از امضاي اين يادداشت تفاهم اظهار كرد: ايران و مكزيك زمينه هاي زيادي براي همكاري دارند و اين يادداشت تفاهم سرآغاز همكاري هاي خوبي ميان دو كشور مي باشد.
وي افزود: دو كشور ايران و مكزيك داراي تحقيقات و تجربيات زيادي در زمينه كشاورزي هستند و در زمينه امنيت پايدار غذايي كارهاي زيادي انجام داده اند و همكاري آنها مي تواند فصل نويني را در اين زمينه بگشايد. هر دو كشور از تنوع آب و هوايي زيادي برخوردارند و تنوع كشت نيز در هر دو كشور زياد است.
حسيني يادآور شد: ايران با سرمايه گذاري مناسب در بخش تحقيقات و فناوري و با افزايش بهره وري هم اكنون در توليد گندم به خود كفايي رسيده است و در زمينه برخي از محصولات غذايي ديگر نيز از صادر كنندگان مهم منطقه خاورميانه است.
وي با اشاره به سابقه طولاني تحقيق و توسعه كشاورزي در ايران گفت: خوشبختانه ايران از نيروي انساني كار آمدي در زمينه تحقيقات كشاورزي برخوردار است و به بركت نيروي انساني داراي مهارت در بخش كشاورزي و نيز برخورداري از مزاياي تنوع اقليمي در حال حاضر در توليد برخي از اقلام و محصولات كشاورزي رتبه اول جهاني را دارد و در برخي ديگر از محصولات در رده هاي اول جهاني است.
سفير ايران در مكزيك عنوان كرد: به عنوان نمونه در برخي از اقلام كشاورزي مانند زعفران، پسته و توليد برخي از انواع ميوه و خشكبار ايران با فاصله زيادي از ديگر توليدكنندگان، در جايگاه اول جهاني ايستاده است.
حسيني گفت توجه به مسائل كشاورزي و حفظ امنيت پايدار مواد غذايي براي ايران به عنوان يك استراتژي مطرح است و دولت جمهوري اسلامي ايران در اين زمينه اقدامات مهمي را انجام داده است.
وي با اشاره به توانايي هاي مكزيك و اقدامات مثبتي كه در اين كشور در توسعه و تحقيقات كشاورزي صورت گرفته است، گفت: اين يادداشت تفاهم به ما امكان مي دهد كه با بهره گيري از دانش و تجربه يكديگر و تبادل اطلاعات و بهره گيري متقابل از تكنولوژي و مبادله اساتيد و كارشناسان و اتخاذ روش هاي بهتر كشت، منافع متقابل و فراواني را به دست آوريم.
وي ابراز اميدواري كرد كه اين همكاري رابطه تجاري دو كشور را نيز به نحو مطلوبي افزايش دهد.
وزير كشاورزي مكزيك نيز با اشاره به امضاي يادداشت تفاهم همكاري بين دو كشور اظهار داشت كه رئيس جمهور آقاي انريكه پنيانيه تو بسيار علاقمندند تا روابط تجاري با ايران افزايش پيدا كند و با توجه به اينكه ايران كشوري پيشرو در زمينه كشاورزي است، اين يادداشت تفاهم مي تواند اولين گام در زمينه همكاري هاي آتي و تبادل تجربيات، علم و دانش و تكنولوژي بين دو كشور باشد.
خوزه ادواردو كالسادا روبيروسا همچنين اظهار كرد: دولت مكزيك در صدد تنوع بخشيدن به طرف هاي اقتصادي خود است و با توجه به جايگاه جهاني كه در زمينه كشاورزي دارد، به دنبال شركاي مطمئن در جهان است و ايران و مكزيك مي توانند همكاران خوبي در اين زمينه باشند.
مكزيك در زمينه كشاورزي و بهبود روش هاي كشت و افزايش محصول تجربيات خوبي دارد و در حال حاضر دوازدهمين كشور توليد كننده محصولات كشاورزي و دهمين صادر كننده اين محصولات در جهان است.
مقر مركز ارتقاي ذرت و گندم (سيميت) در مكزيكوسيتي است كه تحقيقات گسترده اي بر روي بهبود و افزايش توليد اين دو محصول پر مصرف كشاورزي انجام مي دهد.
3404**انتشار: محسن اسماعيلي
۰ نفر