تغییر مسیر نقدینگی در جامعه/ بورس ركورددار بازدهی در بازارهای مالی

تهران - ایرنا - بازار سرمایه در هفته ای كه گذشت شاهد تحولات گوناگونی از جمله اصلاح اساسنامه صندوق تثبیت بازار سرمایه، به حداقل رسیدن توقف طولانی مدت نماد ها، افزایش نقدشوندگی و شفافیت اطلاعاتی در بازار سهام، حركت به سوی بازارهای توسعه یافته با حذف EPS، و افزایش40 درصدی نرخ افشای اطلاعات مالی در سامانه كدال بود.

به گزارش روز جمعه ایرنا از بازار سرمایه (سنا)، یكی از خبرهای مهم این بازار در هفته ای كه گذشت، اصلاح اساسنامه صندوق تثبیت بازار سرمایه بود كه در جلسه هیات وزیران به ریاست رئیس جمهوری، با اصلاح اساسنامه صندوق تثبیت بازار سرمایه موافقت شد.
در این جلسه، با توجه به اتمام مهلت استفاده از قرارداد خط اعتباری با صندوق توسعه صادرات هند، به وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه داده شد، به منظور تمدید مهلت این قرارداد، به نمایندگی از سوی دولت برای لازم ‌الاجرا شدن موافقتنامه مالی مربوط، نسبت به اصلاح ضمانتنامه آن اقدام كند.

**توقف طولانی مدت نماد ها به حداقل رسید
معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینكه توقف طولانی مدت نمادها از مشكلاتی بود كه به واسطه انتشار پیش‌بینی EPS با آن روبرو بودیم، گفت: در دستور العمل جدید، توقف طولانی مدت نمادها به حداقل رسیده است. بسیاری از نمادها به دلیل عدم ارایه پیش‌بینی سود یا تعدیل بیش از20 درصد كه معمولا همراه با ابهامات اساسی بود، متوقف می شدند كه از این پس شاهد آن نخواهیم بود.
فلاح پور با تاكید بر اینكه، توسعه بازار سرمایه و حركت در مسیر جهانی بدون در نظر گرفتن استاندارهای بین‌المللی محقق نمی‌شود، گفت: اصلاح رویه های پیشین بازار سرمایه از جمله جایگزینی گزارش پیش بینی EPS بر اساس استانداردهای جهانی و با هدف افزایش نقدشوندگی، ارتقاء اثربخشی نظارت و حمایت از حقوق سرمایه گذاران صورت گرفت.

**افزایش نقدشوندگی و شفافیت اطلاعاتی در بازار سهام
مدیرعامل فرابورس ایران به تازگی دستورالعمل‌های جدید پذیرش، عرضه و نقل و انتقال اوراق بهادار، الزامات افشای شركت‌های ثبت شده نزد سازمان و نحوه انجام معاملات از سوی سازمان بورس ابلاغ و این دستورالعمل‌ها در فرابورس ایران و بورس تهران اجرایی شده است.

مدیرعامل فرابورس ایران گفت: تغییر در قوانین و دستورالعمل‌ها در نهایت سهامداران را به واسطه منضبط كردن ناشران در ارائه شفاف‌تر و سریع‌تر اطلاعات منتفع و زمینه را برای بازگشایی هرچه سریع‌تر نماد فراهم می كند، بنابراین سهامداران باید از ناشران شركت‌ها رعایت قوانین افشا را مطالبه كنند.
وی اثرات تغییرات در این دستورالعمل‌ها را افزایش نقدشوندگی و بهبود شفافیت اطلاعات در بازار دانست.
به گفته امیر هامونی، براساس دستورالعمل جدید، نماد شركت‌های پذیرش شده در بازارهای اول و دوم فرابورس در سه حالت مشمول فرایند تعلیق خواهند بود؛ نخست آنكه ناشر الزامات دستورالعمل پذیرش را رعایت نكند، دوم اینكه ناشر در زمان مقرر، اطلاعات موضوع مواد 7 تا 12 مكرر دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شركت‌های ثبت شده نزد سازمان را ارائه نكند و سوم اینكه عملكرد شركت در دو سال مالی متوالی حسابرسی شده منجر به زیان شده باشد.

**معامله 197كیلوگرم زعفران در قالب خرید توافقی از بستر بورس كالا
«حامد سلطانی نژاد» با اشاره به نحوه قیمت گذاری زعفران در قالب خرید توافقی گفت: بر اساس این سیاست، قیمت زعفران نگین به ازای هر كیلوگرم 54 میلیون ریال، زعفران سرگل 51 میلیون ریال، زعفران پوشال مرغوب 48 میلیون ریال و زعفران پوشال معمولی به قیمت 43 میلیون ریال به ازای هر كیلوگرم تعیین شده است.
مدیرعامل بورس كالا درباره صادرات محصول زعفران خریداری شده در قالب معاملات به روش قطعی، افزود: براساس ابلاغ وزیر جهاد كشاورزی، در صورت معامله به صورت قطعی، سازمان مركزی تعاونی روستایی ایران و یا شركت مباشر می تواند نسبت به عرضه و فروش زعفران به منظور تقویت بخش صادرات و حفظ جایگاه بازار بین المللی زعفران، محصول خریداری شده را از طریق رینگ صادراتی بورس كالا به فروش رساند.

**پیشنهاد فعالان بازار سرمایه روی میز هیات مدیره
معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، از تقاضای فعالان بازار برای انتشار همزمان گزارش تفسیری مدیریت و پیش بینی عملكرد آتی شركت ها خبر داد.
«حسن امیری» گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار قبل از اعمال اصلاحات در دستورالعمل های افشا، معاملات و پذیرش، در فراخوان عمومی نظرات فعالان بازار را دریافت و در نسخه نهایی دستورالعمل ها لحاظ كرد.
با این حال درخواست برخی فعالان بازار سرمایه این است كه همزمان با انتشار گزارش تفسیری مدیریت، گزارش پیش بینی عملكرد آتی شركت ها نیز همچنان افشا شود كه این پیشنهاد را برای تصمیم گیری نهایی به اعضای هیات مدیره سازمان منتقل خواهیم كرد.

**توضیحات مدیرنظارت بر بورس‌ها درباره تغییر P/E و دو روش محاسبه
«محسن خدابخش» با بیان اینكه دو روش برای محاسبه P/E وجود دارد، گفت: یكی از این روش ها كه گذشته نگر بوده و عقبه شركت را مدنظر قرار می دهد، روشی به نام TTM (Trailing Twelve Months) است كه بر اساس سودهای محقق شده در 12 ماه گذشته، نسبت به محاسبه P/E اقدام می كند و این اطلاعات می تواند از گزارشات میان دوره ای و پایان دوره ای ناشران استخراج شود.
مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس با اعلام دو روش برای محاسبه P/E، درباره تغییرات مربوط به این نسبت مهم گفت: با تغییر نحوه محاسبه P/E ، تغییری در سود یا زیان شركتها ایجاد نمی شود.

**گزارش تفسیری مدیریت، چراغ راه شركت های بورسی
مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس، افزایش نقدشوندگی در بازار، بهبود تحلیلگری و افزایش شفافیت و توان پاسخگویی شركت را از نكات مثبت جایگزینی گزارش پیش بینی سود با گزارش تفسیری مدیریت دانست.
«سعید محمدعلیزاده» اظهار داشت: بررسی درصد انحراف اولین سود پیش بینی شده و سود تحقق یافته پایان سال مالی 95 برای شركت های بورسی نشان می دهد كه مقدار اولین سود پیش بینی شده به طور متوسط 466 درصد از مقدار تحقق یافته پایان سال انحراف دارد.

**حركت به سوی بازارهای توسعه یافته با حذف EPS
دبیركل كانون نهادهای سرمایه گذاری ایران، اقدام سازمان بورس و اوراق بهادار در حذف گزارش پیش بینی سود شركت ها را همراستا با شیوه اطلاع رسانی بازارهای توسعه یافته ارزیابی كرد.
«سعید اسلامی بیدگلی» با تاكید بر اینكه این حرف ها، نگاه كارشناسی اوست و لزوما از جایگاه دبیركل كانون نهادهای سرمایه گذاری مطرح نمی شود، گفت: با شركت های عضو كانون مكاتبه می كنیم و نظر آنها را در رابطه با این دستورالعمل مهم و تغییراتی كه در بازار ایجاد می كند، جویا می شویم و نتیجه را به اطلاع سازمان بورس و اوراق بهادار می رسانیم.

**دست كوتاه شركت ها در قیمت گذاری سهم، با حذف EPS
به گفته دبیركل كانون كارگزاران بورس و اوراق بهادار، به طور كلی 6 دستورالعمل ابلاغ شده از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار مزایای بسیار مثبتی برای بازار سرمایه دارد و می تواند موج اصلاحی جدیدی را در بورس ایجاد كند.
«روح الله میرصانعی» افزود: حذف اولین پیش بینی سود از صورت های مالی شركت ها توان دخالت شركت ها در نوسان قیمتی سهم را تا حد قابل توجهی كاهش می دهد، علاوه بر این با ارائه گزارش تفسیری از سوی شركت ها در زمان مقرر دوره توقف نمادها به حداقل كاهش میابد كه در نقدشوندگی بازار اثر ملموسی دارد.

**افزایش 40 درصدی نرخ افشای اطلاعات مالی در سامانه كدال
به گفته مدیرعامل شركت رایان بورس، با ابلاغ و اجرای دستورالعمل جدید سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص توقف و بازگشایی نمادها در بازار سرمایه و افشای نمادهای تحت احتیاط و مشمول فرآیند تعلیق، نرخ اطلاع‌رسانی و انتشار اطلاعات مالی در سامانه كدال افزایش چشمگیری داشته است.
«روح‌اله دهقان» گفت: پس از ابلاغ دستورالعمل جدید به ناشران و ارایه فهرست نمادهای تحت احتیاط و مشمول فرآیند تعلیق و نیز نمایش دلایل مرتبط با این نمادها، پایبندی و الزام ناشران به افشای اطلاعات مالی و شفاف سازی از طریق این سامانه به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش داشته است؛ به طوری كه تعداد اطلاعات مالی منتشر شده در سامانه كدال در بازه زمانی ابتدای دی ماه تا امروز در مقایسه با مدت مشابه قبل از ابلاغ و اجرای دستورالعمل افزایش 40 درصدی را نشان می‌دهد.

**كاهش شركت های مشمول فرایند تعلیق در سه روز گذشته
به گفته معاون بورس اوراق بهادار تهران، یكی از تغییرات مهم در دستورالعمل جدید، به افشای اسامی مدیران شركت هایی برمی گردد كه دستورالعمل افشا و پذیرش را رعایت نمی كنند و در آن بخشی كه در سایت بورس ایجاد شده، هر شركتی كه معلق یا مشمول فرآیند تعلیق شد، اسامی هیات مدیره و مدیران افشا می شود.
«روح الله حسینی مقدم» افزود: در فرایند شفافیت، یكی بحث به موقع بودن برای ما اهمیت داشت و دیگری قابلیت اتكا؛ اینها موردی بود كه سازمان بورس پی گیری می كرد و شاید برخی از ما از جزئیات پیگیری ها با خبر نبودیم. البته از محتوای این تغییرات به نظر می رسد كه بناست گزارشگری به موقع را از این به بعد بورس ها پی گیری كنند.

**حذف EPS بستری برای رونق تحلیل از منابع مستقل
یك عضو شورای عالی بورس با اشاره به انحراف 466 درصدی عملكرد واقعی شركت ها با EPS اعلامی گفت: اتكا سهامداران به EPS اعلامی شركت ها استفاده از تحلیل از منابع مستقل را كم می كرد بنابراین امید می رود كه این سیاست بتواند فضای تحلیل در بازار سرمایه را افزایش دهد و تحلیلگران بیشتری را وارد بازار سرمایه كند.
به گفته قاسم محسنی، شركت ها با ارائه اطلاعاتی جانبی و مدیریتی می توانند خلاء حذف EPS را پر كنند تا از این طریق صورت های مالی و درآمد هزینه های شركت ها قابل پیش بینی شود.

**گزارش تفسیری مدیریت؛ بازوی كمكی صورت های مالی
رئیس اداره حسابرسی و گزارشگری مالی سازمان بورس و اوراق بهادار درباره ضرورت ارائه گزارش تفسیری مدیریت گفت: هدف صورت های مالی، ارائه اطلاعات درباره وضعیت مالی، عملكرد مالی و جریان های نقدی یك واحد تجاری است.
به گفته «میثم قاسمی»، صورت های مالی نیازهای مشترك اغلب استفاده كنندگان را برآورده می كند اما همه اطلاعات مورد استفاده برای تصمیمات اقتصادی را فراهم نمی كند، زیرا صورت‌های مالی بیانگر آثار مالی رویدادهای گذشته است و دربرگیرنده معیارهای غیرمالی عملكرد، یا چشم اندازها و برنامه های آتی نیست. اما گزارش تفسیری مدیریت؛ متمم و مكمل صورت های مالی است كه هدف از آن، بهبود اطلاعات ارائه شده است.

**حذف EPS؛ پایانی بر پیش بینی های غیر قابل تحقق
به گفته مدیرعامل تامین سرمایه تمدن، انحراف پیش بینی از عملكرد سیگنال دهی به واسطه پیش بینی های غیر قابل تحقق و سابقه طولانی مدت توقف نمادها دو مسأله مبتلابه انتشار EPS بود كه با حذف آن این دو موضوع رفع می شود.
«محمودرضا خواجه نصیری» درباره حذف EPS گفت: ارائه پیش بینی سود در فرمتی كه در بازار سرمایه ایران متداول است، در اكثر بورس های معتبر دنیا وجود ندارد بر این اساس، سازمان بورس تصمیم گرفته است هم راستا با استانداردهای جهانی و حذف مشكلات ناشی از اعلام پیش بینی سود ارائه EPS را حذف كند.

**گزارش تفسیری مدیریت؛ گامی رو به جلو در عرصۀ گزارشگری مالی
در راستای تغییر رویه‌های توقف و بازگشایی، دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شركتهای ثبت شده نزد سازمان نیز دست خوش تغییر قرار گرفت.
براساس بند1مادۀ 7 این دستورالعمل، ناشران پذیرفته شده ملزمند تا همراه صورت‌های مالی، گزارش تفسیری مدیریت نیز ارائه دهند. میثم حامدی، مدیر گروه بازارها و ابزارهای مالی مركز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار، توضیحاتی را درخصوص این گزارش ارائه كرده است.

**نحوه فرایند تعلیق در بورس و الزامات افشای اطلاعات اعلام شد
بورس تهران اطلاعیه مربوط به رویه اجرایی مواد 38 و 39 دستورالعمل پذیرش را منتشر و اعلام كرد در اجرای تبصره 2 ماده 39 دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران، رویه مواد 38 و 39 دستورالعمل پذیرش در بورس اوراق بهادار تهران كه در 3 فصل، 8 ماده و 9 تبصره در 14 آذر 1396 به تصویب هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار رسید.

**چشم انداز مثبت بازارهای جهانی از قیمت سنگ آهن
دبیركل انجمن سنگ آهن ایران در ارتباط با روند افزایشی سنگ آهن در سال 2017 گفت: آمارها نشان می دهد در 8 ماه گذشته قیمت سنگ آهن روندی صعودی داشته، این در حالی است كه این روند و بازه تغییرات آن به نسبت كاهش قیمتی كه در سال 94 اتفاق افتاد، پایین است.
به گفته سید علیرضا سیاسی راد، قیمت سنگ آهن در هفته اخیر به بالاترین اندازه در 4 ماه اخیر رسیده كه دلیل این افزایش قیمت را همان طور كه بارها به آن اشاره شده است باید در «سیاست های زیست محیطی چین» دانست؛ موضوعی كه در ادامه، بحث بهبود و بالا بردن عیار سنگ آهن را در پی داشته است، در این باره سنگ آهن های با عیار بالاتر تقاضای بیشتری پیدا كرده است.

**استقبال گرم كامودیتی ها از سال 2018
به گفته مدیر سرمایه گذاری كارگزاری آگاه، مولفه های بسیاری در اقتصادهای بین الملل وجود دارد كه می تواند چشم انداز مثبتی را در زمینه رشد كامودیتی ها بخصوص فلزات اساسی ترسیم كند.
«مهرزاد منتظری افزود: با توجه به اینكه حدود60 درصد از سهم بورس تهران در اختیار شركت های مرتبط است، پیش بینی می شود سال 2018 علاوه بر كامودیتی ها برای بورس تهران نیز درخشان باشد.
وی اظهار داشت: سال 2017 سال درخشانی برای بسیاری از كالاها در بازار جهانی بود.
كامودیتی ها كه در چند سال قبل روند نزولی را در پیش گرفته بودند، در این سال توانستند از ركوردهای پیشین خود سبقت بگیرند.

**بورس ركورددار بازدهی در بازارهای مالی؛ نقدینگی در جامعه، تغییر مسیر داده است
«بهنام بهزادفر» درباره وضعیت بازار سرمایه و تحولات روزهای گذشته بورس، افزود: شاخص كل بورس اوراق بهادار برای سومین نوبت در هفته گذشته به شكل پی در پی مثبت بود و با 2.5 درصد رشد به رقم 97 هزار و 900 واحدی رسید درحالی كه در ابتدای هفته جاری افت 0.7 درصدی را تجربه كرد.
این كارشناس بازار سرمایه با بیان اینكه میزان نقدینگی در جامعه به یك میلیون و 400 میلیارد تومان رسیده است، خاطر نشان كرد: با توجه به كاهش سود بانكی و سخت گیری كه در این حوزه می شود، پرداخت سود بانكی بالای 15 درصد، غیر ممكن می شود.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام **1070**1569
خبرنگار: فریبا بابائی ** انتشار: علی حبیبی
۰ نفر