۳۰ دی ۱۳۹۶، ۱۱:۲۲
کد خبر: 82801535
T T
۰ نفر
كاخ‌سفید خطاب به كنگره:حمایت از عضویت چین درسازمان جهانی تجارت اشتباه بود

تهران-ایرنا- خبرگزاری رویترز گزارش داد: دولت آمریكا درگزارش سالانه خود به كنگره اعلام كرد كه این كشور در حمایت از عضویت چین در سازمان جهانی تجارت در سال 2001 اشتباه كرده است.

به گزارش روز شنبه ایرنا، این خبرگزاری افزود: در گزارشی كه دولت آمریكا درباره پایبندی چین به تعهداتش در قبال سازمان جهانی تجارت منتشر كرد، آمده است 'آمریكا در حمایت از چین در ورود به این سازمان اشتباه كرده است چرا كه چنین حمایتی نتوانسته پكن را وادار به باز كردن فضای تجاری این كشور كند'.
در گزارش كنگره همچنین عنوان می شود: روشن است كه چنین حمایتی در وادار كردن چین به پذیرش یك سازوكار تجاری آزاد و بازار مدار غیرموثر بوده و به نظر می رسد كه مقررات سازمان جهانی تجارت برای محدود كردن رفتار مخل بازار چین كافی نبوده است.
رویترز نوشت: در حالی كه گزارش های سالانه دفترنمایندگی تجاری آمریكا ازمدتها قبل چین را در فعالیت های ناعادلانه تجاری مقصر دانسته است، اولین گزارش این دفتر در دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری كنونی آمریكا لحن تندتری علیه پكن اتخاذ كرده است.
این گزارش در بحبوحه وخیم تر شدن تنش بین دو اقتصاد بزرگ جهان و آمادگی دولت آمریكا به منظور كنترل اتهامات چین در خصوص سرقت مالكیت معنوی منتشر شده است. انتظار می رود تصمیم گیری در خصوص تحقیقات موسوم به «بخش 301» (قانون تجارت 1974) در هفته های آتی اتخاذ شود.
در این گزارش همچنین به رفتار روسیه اشاره شده است و در آن بیان می شود كه مسكو قصد ندارد از تعهداتش در قبال سازمان جهانی تجارت پیروی كند؛ روندی كه طبق اعلام دولت آمریكا «بسیار مشكل آفرین» بوده است.
یك مقام كاخ سفید گفت با وجود رایزنی ها با چین، این كشور نتوانسته به وعده های خود برای حركت به سوی اقتصادی بازار مدار و پیروی از مقررات تجاری بین المللی عمل كند.
مقام مذكور افزود: رئیس جمهوری آمریكا و مشاور اصلی وی بر این باورند كه این مشكلی است كه از مدتها قبل وجود داشته است و باید رفع شود.
به گفته مقام آمریكایی مذكور در بالا، در حالی كه دولت آمریكا ضرر واردات خارجی فولاد، آلومینیوم، ماشین لباسشویی و پانل های خورشیدی برای بخش تجاری آمریكایی را بررسی می كند، اتهام چین درباره سرقت مالكیت معنوی به ویژه برای دولت ترامپ نگران كننده است زیرا بسیاری از شركت های آمریكایی را تحت تاثیر قرار می دهد.
ترامپ هفته گذشته در مصاحبه با رویترز گفت قصد دارد به دلیل اقدام چین در وادار كردن شركت های آمریكایی به انتقال مالكیت معنوی شان به چین، «جریمه بزرگی» را علیه این كشور وضع كند.
ترامپ به طور دقیق نگفت كه منظورش از «جریمه» چین چیست اما طبق قانون تجاری سال 1974 كه مجوز تحقیقات درباره اتهام نقض حقوق مالكیت معنوی آمریكا را می دهد، وی می تواند تا زمانی كه چین سیاست هایش را تغییر نداده تعرفه هایی را علیه كالاهای چینی یا دیگر بخش های تجاری این كشور اعمال كند.
در پكن، بسیاری از كارشناسان بر این باورند كه واشنگن تمایلی ندارد هزینه اقتصادی سنگینی را كه برای تغییر وضعیت تجاری كنونی حاكم بین دو كشور لازم است، پرداخت كند.
«رابرت لایتیزر» نماینده تجاری ترامپ در گزارش روز جمعه گفت كه اقتصاد جهانی توسط اقتصادهای بزرگی كه سازوكار تجاری جهان را تضعیف می كنند تهدید می شود.
وی گفت: چنین اقداماتی با رویكرد بازار محور كه از سوی اعضای سازمان جهانی تجارت پیش بینی شده مغایرت دارد و بر خلاف اصول اولیه این سازمان است.
دولت ترامپ نسبت به تغییر این سازمان كه 164 عضو دارد، ابراز تعهد كرده و انتصابات بخش قضایی این سازمان را در تلاش برای اعمال اصلاحات در آن وتو كرده است.
اروپام**9158
مترجم: بهجت عباسی**ناشر: مدنی
برای دریافت تازه ترین خبرهای بین المللی از ایران و جهان با استفاده از لینك زیر وارد كانال تلگرام ما شوید.
https://t.me/joinchat/AAAAAEAtzWzGcxcKfBowNw
۰ نفر