۴ آبان ۱۳۹۷، ۱۷:۴۰
کد خبر: 83079230
T T
۰ نفر
مركل بر توقف صادرات سلاح از آلمان به عربستان تاكید كرد

تهران - ایرنا - «آنگلا مركل» صدراعظم آلمان روز جمعه بار دیگر وعده داد صادرات سلاح از كشورش به عربستان را تا زمان توضیحات واضح ریاض در مورد قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد حكومت سعودی، متوقف می كند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مركل در جریان كنفرانس مشترك خبری با نخست وزیر جمهوری چك در پراگ گفت: لازم است پیشینه این رویداد هولناك مشخص شود.
صدراعظم آلمان افزود: چنانچه در مورد این مساله روشنگری انجام نشود، ما هیچ محموله تسلیحاتی را به عربستان صادر نخواهیم كرد.
مركل پیش از این نیز دستور توقف فروش سلاح به عربستان را صادر كرده بود. پارلمان اروپا نیز روز گذشته (پنجشنبه) با صدور قطعنامه ای خواستار تحریم تسلیحاتی عربستان از سوی اتحادیه اروپا شد.
انگلیس، فرانسه و آلمان پیش از این با بیان این مطلب كه هیچ چیز كشته شدن خاشقچی را توجیه نمی كند، اعلام كردند كه این جنایت را به شدت محكوم می كنند.
خاشقچی مقیم آمریكا و منتقد محمد بن سلمان ولیعهد عربستان بود كه سه هفته پیش پس از ورود به كنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد.
عربستان در ابتدا از سرنوشت خاشقچی كه ستون نویس روزنامه واشنگتن پست بود، اظهار بی اطلاعی كرد، اما سپس خبر داد كه وی در جریان درگیری در داخل كنسولگری ریاض در استانبول كشته شده است.
روایات سعودی ها در مورد نحوه قتل خاشقچی ضد و نقیض بوده است. یك مقام سعودی به رویترز گفت كه جسد خاشقچی داخل فرشی پیچیده شده و از ساختمان كنسولگری با خودرو به بیرون منتقل و به فردی محلی برای سر به نیست شدن تحویل داده شده است.
از سویی دو مقام سعودی گفتند كه خاشقچی خفه شده است. در همین حال، فردی لباس های خاشقچی را بر تن كرده و از كنسولگری خارج شده تا چنین وانمود شود كه خاشقچی این ساختمان را ترك كرده است.
در این میان، جمهوریخواهان و دمكرات های آمریكایی تمركز خود در مورد قتل خاشقچی را متوجه ولیعهد عربستان كرده اند، فردی كه رئیس جمهوری آمریكا و داماد وی روابط نزدیكی با او دارند.
واكنش دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا به قتل خاشقچی نیز متفاوت بوده است. وی زمانی سعی كرد نقش ریاض در این قتل را كم اهمیت جلوه دهد، اما در زمانی دیگر به عربستان در مورد تحریم اقتصادی هشدار داد.
اروپام**9109**1663**
۰ نفر