۲۰ آذر ۱۳۹۷، ۱۴:۱۳
کد خبر: 83130789
T T
۰ نفر

تصادف جاده اي در زنجان 10 درصد افزايش يافت

۲۰ آذر ۱۳۹۷، ۱۴:۱۳
کد خبر: 83130789
تصادف جاده اي در زنجان 10 درصد افزايش يافت

زنجان – ايرنا – عوامل انساني ازجمله ناديده گرفتن مقررات و خواب آلودگي رانندگان آمار سوانح جاده اي و تلفات ناشي از آن را در زنجان 10 درصد نسبت به سال قبل افزايش داده است درحالي كه حتي فوت يك نفر، منجربه حذف سرمايه هاي اجتماعي و اقتصادي و تحميل هزينه هاي بالاي مادي و معنوي مي شود.

به گزارش ايرنا، چهار عامل انساني، جاده، وسيله نقليه و محيط در وقوع سوانح رانندگي در جاده هاي برون شهري دخيل است كه در اين ميان عامل انساني بيشترين علت تصادفات شناخته شده است.
با وجود اطلاع رساني هاي انجام شده به اين عامل با نصب بنر در جاده ها، رسانه ها و آموزش، آمار تلفات جاده اي به جاي كاهش حتي در بهترين جاده هاي كشور روند صعودي به خود گرفته است.
مديركل راهداري و حمل و نقل جاده اي استان زنجان به مناسبت روز راهدار در نشست خبري با اصحاب رسانه از افزايش بيش از 10 درصدي سوانح جاده اي در استان خبرداد و گفت: تصادفات جاده اي در زنجان و كشور روند رو به رشدي داشته است و پليس راه، نقص جاده و خطاي انساني را در اين باره بررسي مي كند.
به گفته عبدالحسين علي اكبري، آمارها نشان مي دهد بين 65 تا 70 درصد خطاهاي انساني عامل اين سوانح جاده اي است.
وي اظهار داشت: بر اساس آمارها 40 درصد از سوانح جاده اي در آزادراه ها اتفاق مي افتد كه بيشتر به خواب آلودگي، خروج از جاده و واژگوني خودروها مربوط مي شود.
مديركل راهداري و حمل و نقل جاده اي استان زنجان تاكيد كرد: اگر در جايي عامل تصادف جاده باشد، راه ها بايد ارتقا يابد و نقاط پرحادثه و حادثه خيز رفع شود كه اين نيازمند تامين منابع مالي است و با امكانات مالي فعلي انجام اين مهم دشوار است.

** خواب آلودگي راننده، رعايت نكردن فاصله طولي و سرعت غيرمجاز عامل سوانح جاده اي است
معاون راهداري اداره كل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي استان زنجان اعلام كرد: بر اساس اعلام فرمانده كل راهور در تحليل آمار پنج ساله بيش از 90 درصد تصادف ها بر اثر خستگي و خواب آلودگي راننده، رعايت نكردن فاصله طولي و سرعت غيرمجاز است.
جواد يوسفي اظهارداشت: جاده هاي استان زنجان از سال گذشته تاكنون تغيير نامناسبي نداشته و بدتر نشده است اما اقدامات و اعتبارات قابل توجهي براي روان سازي ترافيك و آسفالت جاده ها هزينه شده در حاليكه آمار تصادف افزايش يافته است.
وي تاكيد كرد: براي نقاط پرتصادف فرمولي احصا مي شود كه وزارت راه و شهرسازي آن را مشخص كرده است.
معاون راهداري اداره كل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي استان زنجان گفت: بر اساس اين فرمول، تعداد تصاف هاي جرحي و خسارتي، تعداد جرحي ها با ضريب سه و فوتي ها با ضريب پنج باهم جمع مي شوند چنانچه جمع آن بيش از عدد 30 شد، آن نقطه پرتصادف شناخته مي شود.
يوسفي با بيان اينكه نقطه پرتصادف الزاما نقطه حادثه ساز نيست، افزود: اگر خودروي راننده اي در مسيري صاف و هموار واژگون و پنج نفر تلفات داشته باشد جمع آن عدد بالاي 30 مي شود و اين نقطه پرتصادف مي شود.
وي ادامه داد: استان زنجان 97 نقطه پرتصادف دارد كه 50 نقطه داراي تصادف عادي و 47 پرتصادف است.
معاون راهداري اداره كل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي استان زنجان افزود: علاوه بر اين مناطقي نيز در جاده ها داراي مستعد حادثه و يا حادثه خيز است كه سرعت زياد در آن قابل كنترل نيست.
يوسفي افزود: 50 نقطه داراي تصادف عادي نيازمند آشكارسازي با نصب تابلو و يا شيارهاي لرزاننده و شوك مصنوعي براي راننده است.
وي تاكيد كرد: در اين نقاط آشكارسازي برخي نيز نيازمند اصلاحاتي است كه 11 مورد در سال جاري در دست اجراست تا رفع مشكل شود.
معاون راهداري اداره كل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي استان زنجان خاطرنشان كرد: اين نقاط بيش از 50 درصد پيشرفت فيزيكي دارد و نيازمند بيش از 60 ميليارد ريال اعتبار است كه كل اعتبارات تخصيص داده شده و مصوب ما از محل اعتبارات ملي حدود 56 ميليون ريال است.
يوسفي اضافه كرد: نقاطي به تشخيص راهداري، پليس راه و ديگر ارگان هاي مربوطه كه در تشخيص تصادف دخيل هستند، كميته اي فعال وجود دارد كه نقاط پرتصادف را رصد، بررسي و موانع را حل مي كنند كه برخي نيز طرح هاي پرهزينه اي است.
وي با بيان اينكه خواب آلودگي و خستگي در تصادف هاي جاده اي نقش مهمي دارند، يادآوري كرد: راهداري و حمل و نقل جاده اي متولي رفع اين موارد نيست.
معاون راهداري اداره كل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي استان زنجان گفت: نزديك به نصف تصادف هاي جاده اي در استان در بهترين جاده ها از جمله آزادراه زنجان - قزوين اتفاق مي افتد كه اين مسير بيشترين سوانح را دارد كه بهتر از اين مسير ارتباطي در كشور وجود ندارد چون داراي 36 متر عرض و 6 باند عبور بدون مشكل است.
به گفته يوسفي، 38 درصد از تصادف هاي جاده اي در آزاد راه زنجان – قزوين كه راه مناسبي از نظر رانندگي است و12 درصد نيز آزاد راه زنجان – تبريز اتفاق مي افتد.

** 40 درصد از تصادف ها در آزاد راه زنجان – قزوين حادث مي شود
معاون حمل و نقل اداره كل راهداري و حمل و نقل جاده اي استان زنجان گفت: تلفات جاده اي بحث كلاني است كه جامعه را درگير مي كند و كشوري هستيم در جهان از انتهاي جدول در رتبه پنجم تصادفات قرار داريم.
علي مدقالچي اظهار داشت: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهاني به طور ناخالص 93 درصد تلفات ناشي از خطاي انساني، به طور مطلق 67 تا 70 درصد مقصر اصلي انسان و يك سوم عوامل، جاده و وسيله نقليه است.
وي با بيان اينكه بحث عمده در تصادف هاي برون شهري انسان است، افزود: در اتوبان زنجان - قزوين، قوس جاده، خط كشي افقي، فنس و گاردريل به نحو مطلوبي انجام شده اما 40 درصد از تصادف ها در اين مسير اتفاق مي افتد.
معاون حمل و نقل اداره كل راهداري و حمل و نقل جاده اي استان زنجان گفت: در حاليكه تردد موتور سواران و عابران پياده از آزاد راه ها ممنوع است اما 14 درصد سوانح جاده اي مربوط به موتورسواران و 6 درصد عابران پياده هستند كه فرهنگ سازي در اين خصوص مهم و دخيل است.
مدقالچي متذكر شد: بايد همه در كنار هم نقش انسان در تصادف جاده اي را پررنگتر كنيم تا آمار سوانح جاده اي كاهش يابد.

** پيك سفرها بالاست
وي با بيان اينكه پيك سفرهاي زمستان و تابستان زياد است، افزود: اين موضوع براي نيروهاي اورژانس، راهداري و پليس راه خسته كننده است.
معاون حمل و نقل اداره كل راهداري و حمل و نقل جاده اي استان زنجان گفت: در بسياري از كشورها فقط پنج پيك سفر وجود دارد در حاليكه با هر تعطيلي در كشور ما پيك سفر نيز وجود دارد.
مدقالچي با بيان اينكه حدود 30 پيك سفر در كشور داريم، يادآوري كرد: افزايش ناگهاني تردد وسايط نقليه در جاده ها تلفات بيشتري را نيز خواهد داشت.
وي تاكيد كرد: از طرفي نيز بسياري از خودروها فرسوده بوده و شايسته جاده نيست و بايد در درون شهر باشند چون تحمل تصادفات جاده اي را ندارد اين مهم نيز در رشد عوامل آمار سوانح جاده اي و تلفات اين حوادث تاثيرگذار است.
مدقالچي متذكر شد: انسان مقصر در تصادف است كه بايد خود ايمن باشد چرا كه اگر رعايت نكند هيچ شخصي نمي تواند او را كنترل كند.
معاون حمل و نقل اداره كل راهداري و حمل و نقل جاده اي استان زنجان اضافه كرد: طي سال هاي گذشته از استان هاي برتر در كاهش تلفات جاده اي بوديم چون رعايت توسط عامل انساني انجام مي شد.
مدقالچي تنها راه چاره براي كاهش سوانح جاده اي را فرهنگ سازي دانست و افزود: دستگاه هايي كه وظيفه فرهنگ سازي دارند بايد با حمايت دولت و همكاري ملت اين مهم را نهادينه كنند.
وي اظهارداشت: اگر دولت هاي اروپايي روي تلفات صفر سوانح جاده اي نشسته اند در بخش فرهنگ كارهاي اساسي انجام دادند.
9505/6085