۱۲ اسفند ۱۳۹۲، ۱۴:۱۲
کد خبر: 81069919
T T
۰ نفر
پیشبرد سلول درمانی در ایران نیازمند حمایت خیرین است

اصفهان- ایرنا- مدیر اجرایی بانك سلول های بنیادی خون بند ناف'رویان' اصفهان گفت: پیشبرد سلول درمانی و پیوند سلولهای بنیادی در ایران نیازمند حمایت خیرین از مراكز تحقیقاتی و درمانی است.

سلول درمانی، شاخه ای از پزشكی ترمیمی است كه در آن از تزریق سلولهای فرآوری شده در خارج از بدن برای ترمیم بافت یا اعضای بیمار استفاده می شود.

استفاده از سلولهای بنیادی و سلولهای پیش ساز بویژه سلولهای بنیادی خون ساز این روش را تبدیل به یك روش درمانی موثر در درمان بسیاری از سرطان ها و نارسایی های تولید سلولهای خونی در مغز استخوان كرده است.

«مجید كوهی اصفهانی» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امروزه سلول درمانی بعنوان یكی از روشهای نوین در درمان بیماریها بویژه سرطان ها مطرح است اما پیشبرد این شاخه از علم نیازمند بودجه و سرمایه گذاری كلان است.

وی با اشاره به اینكه دولت نمی تواند به تنهایی این هزینه ها را تامین كند، تصریح كرد: خیرین و علاقه مندان به بحث سلامت مردم می توانند با حمایت های خود نقش بسزایی در پیشرفت و توسعه این علم و فناوری ایفا كنند.

وی یكی از بخشهای مهم سلول درمانی كه نیاز مبرم به حمایت خیرین دارد را ایجاد مراكز پیوند و بیمارستانی عنوان و اظهار كرد: پیوند سلولهای بنیادی در شرایط و فضای ویژه، با تجهیزات گران قیمت و با بهره گیری از كادر پزشكی و پرستاری تخصصی امكانپذیر است كه همه این امكانات هزینه های سنگین به همراه دارد.

كوهی اضافه كرد: هزینه های قبل و بعد از پیوند سلولهای بنیادی و درمان بیمار نیز بسیار سنگین است و بیشتر خانواده ها از پس این هزینه ها برنمی آیند.

وی حمایت خیرین را در این زمینه نیز بسیار ضروری خواند و گفت: یكی دیگر از بخش های مهم و نیازمند كمك خیرین در زمینه سلول درمانی، مراكز تحقیقاتی و پژوهشی است.

مدیر اجرایی بانك سلولهای بنیادی خون بند ناف رویان اصفهان اظهار كرد: زمانی خیرین در مدرسه سازی هزینه زیاد می كردند اما امروز با توجه به حركت میانگین سنی مردم ایران به سمت میانسالی و كهنسالی و روند رو به رشد بیماریها لازم است كه این كمك ها در بخش سلامت و درمان نیز بیشتر شود.

وی با اشاره به فعالیت های پژوهشگاه رویان در زمینه های مختلف سلول درمانی و تولید دارو تصریح كرد: این پژوهشگاه برای پیوند سلولهای بنیادی بمنظور درمان انواع بیماری قلبی، چشمی و پوستی تحقیقات گسترده ای انجام می دهد.

وی با بیان اینكه این پژوهشگاه در حال احداث ساختمان چند طبقه سلول درمانی در اصفهان است، گفت: در این ساختمان، بخش های مختلف تحقیقاتی و درمانی مستقر خواهد شد.

مدیر اجرایی بانك سلولهای بنیادی خون بند ناف رویان اصفهان افزود: یكی از خیرین برای احداث ساختمان كمك زیادی كرد اما این ساختمان هنوز در مراحل اولیه احداث است و تكمیل هرچه زودتر آن نیاز به كمك بیشتر دارد.

كوهی با اشاره به اینكه راه اندازی بانك سلولهای بنیادی خون بند ناف در اصفهان نیز ضروری است، ادامه داد: اكنون مراحل مقدماتی ذخیره سازی سلولهای بنیادی در اصفهان انجام و نمونه ها برای نگهداری به تهران ارسال می شود.

وی با تاكید براینكه لازم است آزمایشگاه ها و تانكهای ذخیره سازی سلولهای بنیادی در اصفهان مستقر شود، اظهار كرد: خیرین می توانند در این زمینه نیز كمك كنند.

وی با اشاره به اینكه فعالیت بانك عمومی سلولهای بنیادی خون بند ناف در اصفهان متوقف شده است، اضافه كرد: این بانك از سال 90 تا ابتدای 92 فعال بود اما بدلیل كمبود اعتبارات متوقف شد.

كوهی، كمك خیرین در راه اندازی مجدد بانك عمومی سلولهای بنیادی خون بند ناف و جمع آوری نمونه برای درمان بیماران را در اصفهان نیز بسیار موثر خواند.

وی با اشاره به اینكه تاكنون نزدیك به 50 هزار نمونه در بانك سلولهای بنیادی خون بند ناف در تهران ذخیره شده است، گفت: اصفهان بعد از تهران بیشترین تعداد اعضای این بانك را دارد.

وی هزینه اولیه ثبت نام برای ذخیره سلول بنیادی نوزاد در بانك خصوصی را 15 میلیون ریال و هزینه نگهداری آن در هر سال را یك میلیون ریال اعلام و اظهار كرد: در بانك عمومی هزینه ای دریافت نمی شود اما تعهدی نیز برای نگهداری سلولهای بنیادی برای خانواده اهدا كننده وجود ندارد.

بانك سلولهای بنیادی خون بند ناف در ایران با توجه به جهش علمی كسب شده در زمینه سلولهای بنیادین در سال 1384 به همت محققان پژوهشكده رویان راه اندازی شد كه با توجه به ضرورت دسترسی آسان خانواده ها به خدمات این بانك، دفاتر نمایندگی آن در استانهای مختلف نیز آغاز به كار كرد.

سلولهای بنیادی خون بند ناف مانند سلولهای بنیادی خونساز مغز استخوان سازنده سلولهای قرمز، سلولهای سفید و پلاكتها قادر به ساخت انواع سلولهای دیگر و ترمیم و نگهداری سلولها در هنگام جراحت و پیوند است.

ت/7148/ 607
۰ نفر