۱۸ فروردین ۱۳۹۳، ۱۲:۴۶
کد خبر: 81111408
T T
۰ نفر
محقق ایرانی: رفع كمبود ویتامین D مرگ و میر را 11 درصد كاهش می دهد

تهران - ایرنا -مطالعات نشان می دهد كه ویتامین D حدود 3 درصد ژنوم انسان را تنظیم می كند . یك محقق ایرانی دراین زمینه می گوید: تحقیقات نشان داده است كه رفع كمبود این ویتامین ، مرگ و میر را 11 درصد كاهش می دهد.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا از منابع خبری راحت ترین راه برای دریافت ویتامین D برای مردم این است كه به اندازه كافی در معرض آفتاب قرار بگیرید. درواقع گیرنده های این ویتامین روی دی ان ای انسان است و این ویتامین بیان ژن ها را در بدن تنظیم می كند.

كمبود ویتامین D معمولا مشكلاتی مثل رماتیسم و پوكی استخوان را تداعی می كند و مانع از جذب كلسیم می شود.

در سال های اخیر شواهدی از امكان ارتباط كمبود آن با بیماری خطرناك ام اس مشاهده شده است . سال گذشته مطالعه ای حاكی از دامن زدن كمبود این ویتامین به افزایش ناتوانی جسمی در سنین بیشتر منتشر شد.

دو مطالعه تازه در نشریه بریتیش مدیكال ژورنال چاپ شده است كه این كمبود را به دامنه وسیعتری از مشكلات جسمی گره می زند.

این مطالعات از جمله نشان می دهد كه احتمال مرگ بر اثر سرطان و بیماری قلبی و ابتلا به سایر بیماری ها در افرادی كه كمبود ویتامین D دارند بیشتر است.

دكتر امیر هادی مغزی از دانشگاه ایالتی كالیفرنیا در سانفرانسیسكو هر دو مطالعه را مهم می داند.

او می گوید: 'به نظرم هر دو مطالعه نشان می دهد كه ویتامین D، به جز اثراتش در استخوان در بافت های دیگر هم اثر می گذارد. مطالعه اول در مورد مرگ و میر خیلی مطالعه جالبی است چون نشان می دهد كه اگر كمبود ویتامین در جامعه حل شود، می توان از حدود 11 درصد از مرگ و میر جلوگیری كرد.'

مطالعه اول را دكتر اسكار فرانكو استاد طب پیشگیری در مركز پزشكی اراسموس در هلند هدایت كرده است.

فرانكو می گوید در سراسر بدن گیرنده های سلولی برای جذب ویتامین D هست كه نشان دهنده اهمیت آن برای عملكرد فیزیولوژیكی بدن است.

به گفته او، نظریه هایی وجود دارد مبنی بر اینكه ویتامین D از ژن ها گرفته تا تورم در بدن را كنترل می كند.

مغزی در این بار می گوید: 'مساله جالب در مورد ویتامین D این است كه حدود سه درصد ژنوم انسان توسط این ویتامین تنظیم می شود. یعنی گیرنده های این ویتامین روی دی ان ای انسان هست و این ویتامین بیان ژن ها را تنظیم می كند.'

هر دو مطالعه بر تحلیل داده های بیش از یك میلیون نفر استوار است.

فرانكو و همكارانش از دانشگاه های هاروارد، آكسفورد و سایر دانشگاه ها دریافتند كه شواهد قانع كننده ای هست كه ویتامین D در برابر بیماری های عمده از بدن محافظت می كند.

مغزی معتقد است: 'این دو مطالعه تمام تحقیقات قبلی چاپ شده تا امروز را بررسی كردند و اثرات خیلی مهمی كه پیدا كردند در بیماری های قلبی عروقی، یك نوع سرطان یعنی در روده بزرگ، بیماری های مرتبط با روانپزشكی مثل افسردگی، بیماری های متابولیك مثل بیماری دیابت نوع دوم و حتی شواهدی مثل بیماری های اطفال پیدا كردند. چون این حجم نمونه بسیار زیادی است این مطالعات بسیار ارزش دارند اما چون محدودیت های خاص خود را دارند باید با احتیاط آنها را بررسی كرد.'

براساس مطالعه اول، خطر مرگ در اثر بیماری قلبی در كسانی كه كمبود این ویتامین داشتند 35 درصد بیشتر بود، خطر مرگ در اثر سرطان 14 درصد بیشتر و در مجموع خطر مرگ در افراد با كمبود این ویتامین بیشتر بود.

این مطالعات نشان داد مصرف قرص های ویتامین D از نوع 2 فایده ای ندارد اما ویتامین D 3 نوعی كه در مواد غذایی و در اثر خورشید تولید می شود - برای میانسالان و سالخوردگان موثر بود.

در آمریكا و اروپا تخمین زده می شود كه دو سوم جمعیت كمبود ویتامین D داشته باشند.

فرانكو و همكارانش حساب كرده اند كه حدود 13 درصد كل مرگ ها در آمریكا و نه درصد آنها در اروپا را می تواند به كمبود ویتامین ِD نسبت داد.

نشریه بریتیش مدیكال جورنال در سرمقاله ای نوشته است كه هنوز نباید مصرف مرتب قرص های ویتامین ِD را توصیه كرد مگر آنكه فواید و عوارض جانبی بالقوه آنها در آینده مشخص شود.

بنابراین، فعلا راحت ترین راه این است كه به اندازه كافی آفتاب بگیرید.

پیشنهاد این پزشك این است كه آفتاب گرفتن باید دو بار در هفته، هر بار نیم ساعت باشد. البته نگرانی هایی در مورد خطرات آن برای پوست وجود دارد بنابراین نباید در آفتاب گرفتن زیاده روی كرد.

هنوز معلوم نیست كه كمبود ویتامین D مستقیما عامل بیماری است یا نشانگر رفتارهایی است كه به ضعف سلامتی دامن می زند مثلا زیاد نشستن، سیگار كشیدن یا رژیم غذایی ناسالم.

علمی (1)**1354**1599
۰ نفر