۲ مرداد ۱۳۹۳، ۱۱:۲۷
کد خبر: 81248358
T T
۰ نفر

مشهد - ایرنا - در حالی كه شیوه های جدید درمانی در حوزه زیبایی و پوست و مو مانند پلاكت درمانی با تبلیغات خود اعتماد مردم را جذب كرده اند مسوولان بهداشتی نسبت به غیرمجاز بودن و عوارض كاربرد برخی از این روشها هشدار می دهند.

به گزارش ایرنا، پلاكت درمانی یا 'پی.آر.پی' یكی از روشهای درمانی جدید است كه در سالهای اخیر برای درمان ریزش مو، طاسی سر و همچنین جوانسازی پوست مورد توجه قرار گرفته است.

این در حالی است كه مسوولان وزارت بهداشت و پژوهشگران معتقدند انجام پلاكت درمانی تنها برای درمان برخی از عارضه ها مانند آسیبهای مفصلی و غضروف اثبات شده و كاربرد آن در دیگر بیماریها هنوز مراحل تحقیقاتی را می گذارند.

روش پلاكت درمانی كه در چندین نشست انجام می شود برای بیمار هزینه های زیادی را به دنبال دارد.

رییس یكی از كلینیكهای تخصصی پوست و مو مشهد در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: درمانهای ریزش مو مرحله به مرحله است بطوری كه ابتدا درمانهای دارویی مانند محلول ماینوكسیدیل و یا تزریق آمپول بیوتین تجویز می شود و اگر نتیجه نداد درمانهای دیگر توصیه می شود.

دكتر 'حسین نوروزی' افزود: پی.آر.پی یا پلاكت درمانی كه از جمله درمانهای نوین به شمار می رود یكی از مراحل درمان ریزش است و در صورتی كه این روش درمانی باعث رشد مجدد موها نشد در نهایت كاشت مو انجام می شود.

عضو انجمن پزشكی لیزری ایران ادامه داد: در پلاكت درمانی بر حسب نوع كیت مصرفی بین هشت تا 40 سی سی خون از فرد گرفته شده و طی فرآیندی پلاكت جدا شده از خون فرد به پوستش تزریق و این اقدام باعث افزایش رشد فولیكولهای مو می شود.

دكتر نوروزی گفت: امروزه برای درمان ریزش مو در كلینیكهای تخصصی از درمانهای تركیبی استفاده می شود.

با این وجود مدیر گروه پوست دانشگاه علوم پزشكی مشهد می گوید: در حال حاضر اثرات پی.آر.پی در درمان پوست و مو در مرحله تحقیق می باشد و هیچ مستندات علمی برای آن پیدا نشده است.

دكتر 'مسعود ملكی' افزود: پی.آر.پی در برخی رشته ها مانند مفاصل و غضروف مجوز علمی و قانونی دارد و مقالات معتبری در زمینه اثربخشی آن وجود دارد.

این متخصص پوست و مو گفت: در سایت اینترنتی انجمن متخصصان پوست نیز اعلام شده كه فعلا روش پی.آر.پی در درمان بیماریهای پوست مبنای علمی ندارد بطوری كه تاكنون مقالاتی در این خصوص منتشر شده اما پشتوانه علمی معتبری ندارد.

وی با اشاره به پژوهشی كه بنا است با استفاده از روش پی .آر.پی در حوزه پوست و مو در دانشگاه علوم پزشكی مشهد اجرا شود افزود: انجام پی.آر.پی اگر به عنوان كار پژوهشی و با رعایت اصول علمی بطور رایگان اجرا شود اشكالی ندارد.

یك متخصص پوست و مو نیز معتقد است: تاكنون مستندات علمی از روش پی.آر.پی برای درمان ریزش مو و جوانسازی پوست وجود ندارد.

دكتر 'امیرهوشنگ احسانی' افزود: این روش كه طی آن پلاكتها به محل مورد نظر تزریق می شود چند سالی است برای درمان برخی از بیماریها رواج دارد اما در حوزه پوست و مو كارایی چندانی ندارد.

وی گفت: پی.آر.پی نهایت كاری كه می تواند انجام دهد این است كه پس از سه تا چهار ماه ضخامت مو را افزایش دهد اما شمار موها را افزایش نمی دهد لذا به عنوان درمان اصلی توصیه نمی شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی مشهد نیز در این باره گفت: در

پی.آر.پی برخی از فاكتورهای غنی شده در خون بدن انسان از پلاكت گرفته و به ناحیه مورد نظر تزریق می شود كه می تواند در ترمیمها و التهابها كمك كند.

دكتر 'جلیل توكلی افشار' افزود: اگر در جایی كه التهابی رخ نداده است پی.آر.پی تزریق شود اثر معكوسی خواهد داشت.

وی بیان كرد: اینكه می آیند برای برطرف شدن طاسی مو پی.آر.پی تزریق می كنند اثر ندارد مگر اینكه در سر التهابی رخ داده باشد كه تزریق پلاكت در ترمیم و رفع التهاب كمك می كند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی مشهد با اشاره به تشكیل كمیته سلول درمانی افزود: بر این اساس بنا است اگر كسی در مطب بدون اندیكاسیون كار پی.آر.پی انجام دهد این اقدام او به عنوان جرم محسوب شده و پیگیرد قانونی به دنبال دارد.

فوق تخصص روماتولوژی دانشگاه علوم پزشكی مشهد نیز در این خصوص گفت: پی .آر.پی به دلیل داشتن فاكتور رشد و پلاسمای غنی شده نقش مهمی در ترمیم و بهبود برخی از ضایعات دارد.

دكتر 'ژاله شریعتی' افزود: اثربخشی پلاكت درمانی كه از روشهای جدید است در برخی از موارد مانند ضایعات آسیب دیده تاندون، لیگامان، غضروف و پوكی استخوان ثابت شده اما كاربرد آن برای درمان سایر بیماریها در مرحله تحقیقات است.

وی گفت: برخی این تصور غلط را دارند كه پی.آر.پی همان استفاده از سلولهای بنیادی است در حالی كه تزریق مواد غنی شده از پلاكت با روش سلولهای بنیادی كاملا متفاوت است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی مشهد با اشاره به اجرای طرح سلولهای بنیادی برای درمان بیماران مبتلا به استئوآرتریت زانو(ساییدگی مفصل زانو) در این دانشگاه افزود: استفاده از روش PRP(پلاسمای غنی از پلاكت) و تاثیرات آن بر روی غضروف از دیگر بخشهای این طرح است كه اثربخشی آن با سلول درمانی مورد بررسی قرار می گیرد.

كارشناس مسوول امور درمانگاههای معاون نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشكی مشهد هم به ایرنا گفت: فعالیت درمانگاهها و كلینیكهای تخصصی از جمله حوزه پوست و مو بر اساس ضوابط و آییننامه های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی انجام می شود.

دكتر 'محمدعلی دنكوب' افزود: هم اكنون 9 درمانگاه تخصصی پوست و مو زیر پوشش دانشگاه علوم پزشكی مشهد در استان خراسان رضوی دایر است كه همه آنها در مشهد مستقر هستند و پزشكان متخصص پوست و مو در این مراكز فعالیت می كنند.

وی گفت: كاربرد روشهای نوین در حوزه پوست و مو فقط باید توسط متخصصان پوست و مو انجام شود و پزشكان عمومی مجاز به استفاده از این روشها نیستند.

او ادامه داد: به پزشكان عمومی كه كار پوست و مو انجام می دهند ابلاغ شده است كه در حیطه روشهای جدید درمانی وارد نشوند لذا در این زمینه طبق گزارشات مردمی و همچنین بازدیدهای دوره ای با متخلفان برخورد خواهد شد.

كارشناس مسوول امور درمانگاههای معاون نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشكی مشهد در ادامه گفت: برخی روشهای جدید درمانی مانند پی.آر.پی در درمان بیماریها در حوزه پوست و مو مراحل تحقیقاتی را طی می كند اما در حوزه های دیگر مانند ارتوپدی و مفاصل نتایج علمی آن ثابت شده است.

مدیر نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشكی مشهد نیز گفت: متاسفانه به رغم اطلاع رسانی مكرر در رسانه ها مردم هنوز اطلاعات كافی برای انجام امور درمانی در حوزه پوست و مو ندارند لذا بخاطر وجود متقاضیان فراوان سوءاستفاده هایی در این زمینه رواج یافته است.

دكتر 'حمیدرضا اسلامی' افزود: بعضا مشاهده می شود كه حتی در آرایشگاهها عملهای زیبایی انجام می شود كه متاسفانه با اقبال عمومی هم روبرو است اما این كار غیرقانونی بوده و تبعات منفی بدنبال دارد.

وی گفت: در این راستا امور نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشكی مشهد با بازدیدهای دوره ای و بدنبال پیگیری گزارشات مردمی با متخلفان برخورد جدی دارد.

دكتر اسلامی به مردم توصیه كرد كه در مراجعه به مراكز تخصصی مثلا در حوزه پوست و مو به پروانه مطب و اسناد مربوطه ممهور به مهر وزارت بهداشت و درمان توجه كافی داشته باشند و در صورت ایجاد شك و شبهه با شماره تلفن گویای 191 و یا 8761653 تماس حاصل كنند.

مدیر نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشكی مشهد افزود: انجام روشهای جدید پی.آر.پی كه هنوز مراحل تحقیقاتی را می گذارند و جنبه درمانی آن اثبات نشده است نباید در درمانگاههای پوست و مو و با دریافت هزینه از بیمار انجام شود.

وی گفت: این موارد به مسوولان فنی درمانگاههای تخصصی پوست و مو اطلاع رسانی شده است.

وی افزود: همچنین اعمال جراحی تشخیصی و درمانی كه نیاز به بیهوشی عمومی دارد در درمانگاههای پوست و مو ممنوع است لذا صرفا اعمال جراحی با بی حسی موضعی در این مراكز قابل انجام است.

7487/659/660
۰ نفر