۳ مرداد ۱۳۹۳، ۹:۳۰
کد خبر: 81249153
T T
۰ نفر
امسال چهار هزارو 900 تن رطب از نخلستانهاي بستك برداشت مي شود

بندرعباس- ايرنا- مدير جهاد كشاورزي بستك گفت: امسال چهار هزارو 900 تن رطب از يك هزارو 820 هكتار از نخيلات زيركشت اين شهرستان برداشت شود.

به گزارش خبرنگار ايرنا، 'عباس مويدي' روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به آغاز برداشت رطب از نخلستانهاي بستك، اظهار داشت: برداشت رطب در اين شهرستان با ارقام زودرس نظير بيشي و خنيزي از اواسط تيرماه آغاز شده است.

وي افزود: برداشت رطب در بستك با برداشت ارقام ديررس نظير خصاب و هلالي در بهمن ماه خاتمه مي يابد.

مويدي تصريح كرد: توليد رطب در بستك علاوه بر مصرف در خود شهرستان به شهرستانهاي همجوار و استان فارس و كشورهاي حوزه خليج فارس صادر مي شود.

وي با بيان اينكه نخيلات از عمده‌ترين محصولات باغي بستك مي باشد، بيان داشت: اين شهرستان به دليل شرايط خاص آب و هوايي براي پرورش نخيلات بسيار مناسب است.

وي ادامه داد: برخي فكر مي‌كنند رطب همان خرماست ولي اين دو با هم تفاوت دارند، خداوند درخت نخل را اين‌گونه آفريده كه ابتدا شكوفه‌هاي نخل ماده تبديل به ميوه‌اي سبز و سفت و هسته‌دار مي‌شود كه به آن (چاقالي) مي‌گويند.

در مرحله بعد چاقالي‌ها ممكن است زرد يا قرمز شود كه به آن (خرما خارك) مي‌گويند، آفتاب داغ مناطق گرمسيري پس از مدتي خارك را تيره رنگ و آبدار مي‌كند كه به آن رطب مي‌گويند.

بعضي از انواع نخل‌ها ميوه‌شان وقتي رطب هستند چيده و استفاده مي‌شود؛ مثل رطب مضافتي و كبكاب (زرد طلايي) و بعضي ديگر بايد بعد از مرحله رطب، 20 روز در گرماي خرماپزان مناطق گرمسير بر سر نخل بماند تا نيمه خشك شود كه به آن خرما مي‌گويند، مثل خرماي نيمه خشك زاهدي و پيارم. البته بعضي از انواع خرماهاي نيمه خشك را كاملا خشك كرده و به بازار مي‌فرستند.

شهرستان بستك در 220 كيلومتري غرب بندرعباس مركز استان هرمزگان واقع شده است.ك/3

7198/668

سرخط اخبار استان‌ها