۴ مرداد ۱۳۹۳، ۱۷:۰۰
کد خبر: 81251157
T T
۰ نفر
هدر رفت آب هاي سطحي امنيت كشاورزي مازندران را به خطر انداخته است

ساري-ايرنا- نماينده مردم قائشمهر ، سوادكوه ، سيمرغ و جويبار در مجلس شوراي اسلامي از كمبود آب آشاميدني و كشاورزي به عنوان مهم ترين چالش مازندران ياد كرد و گفت : هدر رفت آب هاي سطحي امنيت كشاورزي مازندران را به خطر انداخته است.

' سيد هادي حسيني ' روز شنبه در جلسه شوراي برنامه ريزي و اشتغال مازندران افزود : در حالي سالانه بخش عمده اي از آب هاي سطحي استان به صورت هرز وارد دريا مي شود كه بحران آب و پديده خشكسالي يك دغدغه جهاني است.

وي با اشاره به اينكه در مهار آب برنامه ريزي مناسبي در استان وجود ندارد ، گفت : در چنين شرايطي پروژه انتقال آب غرب به شرق ، تامين آب شرب شهرهاي گروه الف ، سد هاي هراز و گلورد به كندي پيش مي رود.

حسيني با اشاره به اينكه آببندان هاي مازندران در چند سال اخير نه تنها اضافه نشده است، بلكه بهسازي و لايروبي نيز صورن نگرفته است ، افزود : جاي تاسف است كه آببندان ها توسط كشاورزان با كمترين امكانات ايجاد شده است، اما به رغم وجود امكانات نوين براي لايروبي آن برنامه ريزي نداريم.

نماينده مردم قائشمهر در مجلس با تاكيد بر اين نكته كه مديران همانند نمايندگان مجلس شمارش معكوس در اختيار داشتن پست را براي خود در نظر بگيرند ، گفت : بايد براي پروژه هاي مهم استان از جمله طرح هاي زير بنايي كشاورزي فكر اساس كنيم.

كمبود منابع آب زراعي در مازندران در حالي است كه از ظرفيت هفت ميليارد مترمكعبي روان آب استان تنها حدود چهار ميليارد مترمكعب براي مصارف كشاورزي ، صنعتي و خانگي بهره برداري مي شود

بر اساس آمارهاي رسمي در حال حاضر تنها 11 درصد آب مورد استفاده در بخش كشاورزي مازندران از طريق سدها تامين مي شود.

برآوردهاي كارشناسي نشان مي دهد ساخت هر سد به ميزان 30 درصد اقتصاد منطقه را متحول مي كند.

هم اكنون دو سد هراز در آمل و گلورد در نكا نكا با هدف توسعه بخش كشاورزي و افزايش راندمان توليد محصولات زراعي بويژه محصول استراتژيك برنج در دست ساخت است كه تكميل و بهره برداري از آنها نيازمند اعتبارات بيشتر ملي است.

مازندران 460 هزار هكتار اراضي زراعي و باغي دارد و از 75 نوع محصول توليدي كشاورزي در 15 نوع رتبه نخست كشور را دارد.ك/2

2585/1654

سرخط اخبار استان‌ها