۸ مرداد ۱۳۹۳، ۹:۰۱
کد خبر: 81254529
T T
۰ نفر

گرمازدگي شايع ترين بيماري روزهاي داغ تابستان

۸ مرداد ۱۳۹۳، ۹:۰۱
کد خبر: 81254529
گرمازدگي شايع ترين بيماري روزهاي داغ تابستان

همدان-ايرنا-گرمازدگي از شايع ترين بيماري هاي روزهاي داغ تابستان است كه اگر به علايم آن توجه نشود مي تواند با به خطر انداختن سلامتي موجب اختلال در عملكرد بدن فرد شود.

گرمازدگي از جمله بيماري هاي نام آشنا براي افراد در فصل گرم تابستان است كه بيشتر افراد بعد از قرار گرفتن در معرض نور افتاب و گرماي هوا آن را تجربه كرده اند.

اولين راهي كه بيشتر افراد هنگام برخورد با اين بيماري به يكديگر پيشنهاد مي كنند استفاده از درمان هاي خانگي است كه به گفته كارشناسان در گرمازدگي هاي خفيف مي تواند بهترين راه درمان باشد.

اين درحاليست كه به گفته پزشكان گرمازدگي شديد پاسخي به درمان هاي خانگي نمي دهد و مراجعه به پزشك براي پيشگيري از آسيب هاي جدي به ساير ارگان هاي بدن ضروري است.

كارشناس مركز مديريت حوادث و فوريت هاي پزشكي استان همدان در اين رابطه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: در گرمازدگي ، دماي بدن از حد طبيعي بالاتر مي‌رود و عروق سطحي پوست منبسط مي‌شوند، تعريق بدن افزايش يافته و اين بيماري باعث اختلال در تنظيم و كنترل دماي بدن مي‌شود.

'عباس اوليا سميع' با بيان اينكه 60 درصد وزن بدن را آب تشكيل مي‌دهد عنوان كرد: با نوشيدن حداقل چهار ليوان آب در روز نياز بدن برطرف مي‌شود ، حال اگر بنا به دلايلي بدن مقداري از آب خود را از دست بدهد صدمات مهمي به آن وارد مي‌شود .

وي ادامه داد: با از دست دادن يك درصد از آب بدن تنها احساس تشنگي به انسان دست مي دهد، اگر دو درصد از آب بدن از بين برود علاوه بر تشنگي ، آشفتگي و كم اشتهايي نيز به وجود مي آيد و با از دست دادن سه درصد از آب بدن فرد دچار ضعف و بي حالي و افزايش غلظت خون مي‌شود.

اوليا سميع افزود: حال اگر اين عدد به چهار درصد برسد تهوع و ضعف عضلاني بروز مي كند، با از دست دادن پنج درصد آب بدن عدم تمركز فكر و با از دست دادن شش درصد آب بدون اختلال در كنترل درجه حرارت بدن پيش مي‌آيد و كاهش بيش از هفت درصد از آب بدن موجب تنگي نفس و گرفتگي عضلات و افت گردش خون و نارسايي كليوي مي‌شود .

كارشناس مركز مديريت حوادث و فوريت هاي پزشكي استان همدان عنوان كرد:در صورت گرمازدگي بايد دماي بدن فرد را كاهش داد تا دچار تشنج نشود و بر كليه‌ها ، قلب و عضلات او اثر بدي بر جاي نماند.

اوليا سميع ادامه داد: در اين نوع از گرمازدگي بدن به شدت عرق مي‌كند ، درجه حرارت آن از مرز 39 درجه گذشته و ضعف ، سرگيجه ، حالت تهوع ، استفراغ ، غش خفيف و سردرد و كاهش فشار خون از علايم اين نوع از گرمازدگي مي‌باشد .

وي اضافه كرد:راه درمان در اين نوع گرمازدگي نوشيدن محلول آب نمك به نسبت 9 گرم نمك در يك ليتر آب و يا نوشيدن سرم فيزيولوژيك است تا از شدت گرمازدگي كم شود و استفاده از پارچه مرطوب و بادبزن تاثير بسزايي در از بين بردن علايم دارد.

وي با بيان اينكه بيشتر افراد در اين حالت دچار خونريزي از بيني مي شوند گفت: در حالت خونريزي از بيني فرد بايد با دو انگشت بيني خود را به مدت چند دقيقه محكم بگيرد تا خونريزي قطع شود.

وي ادامه داد:گرفتگي عضلاني ناشي از گرما نيز از ديگر عوارضي است كه بيشتر افراد هنگام فعاليت شديد در معرض گرما به آن دچار مي شوند كه در اين حالت مقدار زيادي نمك از بدن دفع مي شود و اگر اين نقيصه جبران نشود ، فرد به دليل درد و گرفتگي شديد عضلات ران، بازوها و شكم قادر به ادامه كار نخواهد بود.

وي عنوان كرد:براي درمان اين آسيب بايد يك قاشق چايخوري نمك را در يك ليوان آب خنك حل كرد و نصف ليوان از اين محلول را در هر 15 دقيقه به بيمار خوراند تا درد عضلاني به سرعت بهبود بايد و اين عضلات دردناك را نبايد ماساژ داد زيرا اين كار درد را بيشتر مي كند .

وي با بيان اينكه خستگي گرمايي از ديگر عوارض قرار گرفتن در معرض گرما مي باشد افزود: اين حالت از حمله گرمايي شايع تر بوده و در فرد سالمي رخ مي دهد كه در محيطي بسيار گرم فعاليت بدني شديد انجام مي دهد، به خصوص اگر فرد به آب و هواي گرم عادت نكرده باشد كه در اين حالت خون در عروق زير پوست جمع شده و در نتيجه به ديگر قسمت هاي بدن به خصوص مغز ، قلب و ريه خون كافي نمي رسد بنابراين فرد دچار علايمي شبيه به شوك مي شود .

اوليا سميع ادامه داد:سردرد،سرگيجه ، تهوع و ضعف،غش كردن ، عرق شديد ، بي اشتهايي ،كاهش هوشياري ،پايين افتادن درجه حرارت بدن، گشاد شدن مردمك هاي چشم ، نبض تند و ضعيف ،تنفس سريع و سطحي،رنگ پريدگي پوست ، درد عضلاني و اشكال در راه رفتن از مهمترين علايم خستگي گرمايي است.

وي بيان كرد:در اين حالت بايد فرد را به يك اتاق خنك برده و با دستمال سرد و مرطوب بدن او را خنك كرد در اين حالت بايد پاهاي بيمار رو به را بالا و سر او رو به پايين باشد تا جريان خون كافي به مغزش برسد و نصف ليوان محلول آب و نمك ( يك قاشق چايخوري در هر ليوان ) هر 15 دقيقه به بيمار خورانده شود.

وي ادامه داد:حمله گرمايي يكي ديگر از حالت هاي گرمازدگي است و زماني رخ مي دهد كه سيستم هاي تنظيم كننده گرما در بدن مثل عرق كردن ، نتوانند بدن را به حد كافي خنك كنند كه در اين حالت دماي بدن بالا مي رود ولي تعريق صورت نمي گيرد ، در نتيجه گرماي زيادي در بدن ذخيره مي شود كه موجب آسيب به سلول هاي مغز شده كه سر انجام آن مرگ يا ناتواني دائمي را به دنبال دارد.

اوليا سميع با بيان اينكه تماس با اورژانس مهمترين كار در هنگام برخورد با اين نوع گرمازدگي است افزود:در حمله گرمايي ، پوست بر افروخته ، خشك و به شدت داغ است و دماي بدن فرد تا بيش از 39 درجه هم مي رسد ولي در خستگي گرمايي ، پوست مرطوب ، چسبنده ، خنك و رنگ پريده است و دماي بدن فرد پايين تر از حد طبيعي است .

اين كارشناس فوريت هاي پزشكي با بيان اينكه گرمازدگي به سادگي قابل پيشگيري است اضافه كرد:پوشيدن لباس هاي گشاد با رنگ روشن كه نور آفتاب را جذب نكند، استفاده از كلاه هاي لبه دار،اجتناب از تغييرات ناگهاني هوا مثل ورود سريع از ساختمان خنك به خيابان داغ و نوشيدن آب خنك در هواي داغ به حد كافي حتي اگر تشنه نباشيد مهمترين راه پيشگيري از اين بيماري است.

اوليا سميع افزود:افرادي كه عادت به گرما ندارند، كودكان،افرادي كه داراي بدن كم آب هستند،افراد چاق و استفاده كنندگان از داروهاي ادرار آور بيشتر از ساير افراد در معرض گرفتار شدن در اين بيماري دوره اي هستند.

وي با اشاره به انواع عرقيات به عنوان معجزه گرها در مقابله با گرمازدگي ادامه داد:شربت آبليمو، خاكشير،تخم شربتي،عرق بيدمشك ،گلاب از جمله عرقيات بسيار موثر در پيشگيري و درمان گرمازدگي هستند.

وي افزود:غير از اين پنج نوشيدني، در فصل تابستان از بقيه ميوه‌ها هم براي تامين آب بدن مي‌توان كمك گرفت طالبي، خربزه و هندوانه جلوي گرمازدگي و عطش را مي‌گيرند و آلبالو، هلو و آناناس نيز از ميوه‌هايي هستند كه هم به شكل طبيعي و هم به شكل عصاره و رقيق‌شده مي‌توانند در روزهاي گرم تابستان مفيد باشند.

7530/576

سرخط اخبار استان‌ها