۹ مرداد ۱۳۹۳، ۷:۴۷
کد خبر: 81254875
T T
۰ نفر

صنايع دستي بروجرد سوغات ماندگار براي مسافران

۹ مرداد ۱۳۹۳، ۷:۴۷
کد خبر: 81254875
صنايع دستي بروجرد سوغات ماندگار براي مسافران

بروجرد -ايرنا- صنايع دستي باتوجه به ويژگيها و شاخصه‌هايي كه دارند همواره بعنوان يك پيام‌رسان جدي از فرهنگ و تمدن ايراني و اسلامي بوده است.

در كشور ما نيز به واسطه وجود نژادهاي مختلف قومي و سبك زندگي در استانهاي مختلف كشور، صنايع دستي متنوعي را مي بينيم كه هر كدام دنيايي از ذوق و هنر اصيل ايراني است.

در شهرستان بروجرد تعداي صنايع دستي وجود دارد كه هر كدام بيانگر فرهنگ غني مردمان اين منطقه بوده و مي تواند سوغاتي ماندگار براي مسافران باشد.

اسناد و مدارك فرهنگي بجاي مانده از گذشته بروجرد بيانگر آن است كه بروجرد در زمره شهرهايي بوده كه هميشه داد و ستد در آن رونق ويژه اي داشته و توليد صنايع دستي نيز از جمله حرفه هاي پر رونق در اين منطقه سابقه اي ديرينه دارد.

مسگري ، جاجيم بافي، گليم بافي ، صابون پزي ، گيوه دوزي، ماشته بافي، قفل سازي، چرم كاري، چاقوسازي و صنايع دستي ورشو از پرآوازه ترين توليدات محلي بروجرد بوده كه در گذشته از رونق خاصي برخوردار بوده اند.

اين حرفه ها در گذشته به حدي شهرت داشته اند كه هم اكنون دربازار قديمي شهرستان بروجرد راسته و بازارچه ها و كوچه هايي به نام اين مشاغل وجود دارد.

ورشو سازي شاخص ترين صنايع دستي بروجرد است كه با بيش از دو قرن رونق، نام اين شهرستان را در داخل و خارج كشور مطرح كرده است.

از جمله توليدات ورشويي مي توان به آبخوري، سيني و فنجان ،منقل، آفتابه لگن، سرمه دان، گلاب پاش و سماور اشاره كرد كه به استناد برخي متون، كار ساخت اين لوازم خانه از زمان سلجوقيان و صفويان دراين منطقه رواج داشته و در زمان قاجار اين هنر به اوج خود رسيده است.

امروز از اين ظروف نقره اي رنگ و جذاب به عنوان بهترين وسيله تزييني در محيط هاي مختلف استفاده مي شود كه قطعا مسافران تابستاني با ديدن اين اشياي زينتي، سفر خود به شهرستان بروجرد را ماندگارتر خواهند كرد.

گليم بافي، جاجيم بافي و ماشته نيز از ديگر صنايع دستي بروجرد بوده كه در گذشته مورد استفاده بيشتر خانواده ها و مصارفي چون رختخواب پيچ و زير انداز قرار مي گرفت.

از آنجا كه در گذشته حرفه بيشتر مردم بروجرد دامداري بوده اين منطقه از نظر داشتن نخ و پشم ريسندگي غني بوده و موجب گرايش افراد به سمت اين صنعت و هنر دستي مي شده كه البته هنوز اين بافت دستي در اغلب خانه ها وجود دارد و و به عنوان رخت خواب پيچ، روفرشي و در ابعاد كوچكتر زينت بخش ديوارها و طاقچه ها است.

گيوه دوزي و جوراب بافي نيز از ديگر صنايع دستي بروجرد است كه نمونه هاي سنتي آنها همچنان در بازار اين شهر ديده مي شود كه اين هنر دستي نيز خريداران خاص خود را دارد.

مسگري از ديگر حرفه هاي پر رونق بروجرد بوده كه امروز نام ˈ راسته مسگرهاˈ در بازار قديمي اين شهر معروفيت اين پيشه را در ذهن تداعي مي كند.

با توجه به پرداختن به اهميت ظروف مسي در پخت و پز و سلامت خانواده، اين ظروف طي چند سال اخير محبوبيت خود را دوباره به دست آورده و علاوه بر مصارف زينتي، يكي از ظروف اصلي در آشپزخانه اغلب شهروندان شده است.

هم اكنون مراكزي در بروجرد وجود دارد كه انواع محصولات صنايع دستي را به علاقمندان و مسافران نوروزي عرضه نموده و بيشتر اين كالاها نيز به عنوان وسيله اي براي تزيين منزل مورد استفاده قرار مي گيرند.

علاوه بر صنايع دستي شهرستان بروجرد كه سالهاست زبانزد شهروندان و به ويژه مسافران و گردشگران است، برخي اقلام خوراكي بروجرد نيز به عنوان سوغات طرفداران ويژه اي دارد.

آب نبات ، نقل، كلوچه قندي، ارده، نان تيري، خيار شور و دوغ منطقه ونايي بروجرد از جمله اين اقلام خوراكي است كه به طور سنتي و نيمه صنعتي در شهرستان توليد مي شوند و هر كدام نامي آشنا براي مسافران است.

7189/542

سرخط اخبار استان‌ها