۱۰ مرداد ۱۳۹۳، ۱۱:۲۸
کد خبر: 81255709
T T
۰ نفر
800میلیون دلاراختصاصی به پتروشیمی دهلران،تكمیل آن را شتاب می بخشد

ایلام- ایرنا- نائب رییس كمیسیون برنامه ، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: دولت امسال 800 میلیون دلار برای ازسرگیری دوباره مجتمع پتروشیمی شهرستان دهلران اختصاص داده است واین مبلغ روند تكمیل آن را شتاب می دهد.

علی محمد احمدی، جمعه در جریان بازدید از روستای دشت اكبر شهرستان دهلران ایلام اظهار كرد: مسوولیت تكمیل این مجتمع صنعتی به صندوق ذخیره شركت نفت واگذار شده و امیدواریم با حضوراین صندوق شاهد شتاب بخشی در روند اجرای پتروشیمی دهلران باشیم.

وی افزود: ساخت مجتمع پتروشیمی دهلران با توجه به وجود منابع نفت و گاز در این شهرستان دارای توجیه اقتصادی بالایی است.

نماینده حوزه جنوبی استان ایلام در مجلس شورای اسلامی گفت: كار اجرایی پتروشیمی دهلران در زمینی به گستره 200 هكتار شامل سه واحد بزرگ تولید الفین، پلی اتیلن سنگین و سبك و واحد آفسایت و سرویس های جانبی سال 88 آغاز شد.

احمدی ادامه داد: با بهره برداری از آن سالانه بیش از یك میلیون و 400 هزار تن محصول اتیلن و پلی اتیلن تولید و به بازارهای داخلی و خارج عرضه می شود.

وی ایجاد اشتغال و راه اندازی صنایع پایین دستی پتروشیمی را از دستاوردهای این طرح عنوان كرد.

نماینده دهلران، آبدانان، بدره و دره شهر در مجلس شورای اسلامی بیان كرد: طولانی شدن مدت زمان بهره برداری از طرح های مختلف تولیدی نباید باعث كم اهمیتی آنها شود.

شهرستان دهلران در جنوب باختری استان ایلام دارای ذخایر نفتی و گاز است.

180 هزار بشكه از 200 هزار بشكه برابر با 91 درصد تولید نفت غرب كشور اكنون روزانه از چاه های این شهرستان برداشت می شود.

كلنگ پتروشیمی دهلران سال 88 به زمین زده شد، ولی به سبب تامین نشدن منابع مالی از محل صندوق توسعه ملی، فقدان تعیین قیمت خوراك و پایین بودن سهم 10 درصدی دولت قبلی در سرمایه گذاری و سهم 90 درصدی بخش خصوصی اكنون از پیشرفت فیزیكی مناسبی برخوردار نیست.

خلع ید سرمایه گذار و افزایش سهم دولت از 10 درصد به 49 درصد مهم ترین راهكارها برای فعال شدن پتروشیمی دهلران است كه گفته شده مسوولان ارشد استان ایلام با جدیت این موضوع را پیگیری كرده اند و گفته اند با تعیین سرمایه گذار جدید امید است شاهد شتاب بخشی در اجرای این طرح باشیم.

این نماینده همچنین گفت: كارخانه سیمان شهرستان مرزی دهلران تا پایان امسال وارد چرخه تولید خواهد شد.

احمدی در مصاحبه با ایرنا افزود:دولت تدبیر و امید امسال 100 میلیارد ریال را برای تكمیل این واحد تولیدی در نظر گرفته است.

وی افزود: كارخانه سیمان دهلران اكنون از پیشرفت فیزیكی 77 درصدی برخوردار است و پیش بینی می شود در صورت تخصیص این اعتبار تا پایان امسال به بهره برداری كامل برسد.

نائب رییس كمیسیون برنامه ، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: مرحله نخست این مجتمع صنعتی آماده بهره برداری است و امیدواریم با راه اندازی سایر بخش ها شاهد تولید محصول نهایی در كارخانه سیمان دهلران باشیم.

احمدی ادامه داد: اعتبار اولیه این كارخانه یك هزار و 900 میلیارد ریال است كه تاكنون یك هزار و 400 میلیارد ریال برای اجرای آن هزینه شده است.

وی بیان كرد: بهره برداری كامل از این كارخانه زمینه اشتغال 400 نفر را به شكل مستقیم و سه هزار و 500 نفر را به شكل غیر مستقیم فراهم می كند.

كارخانه سیمان دهلران با ظرفیت چهار هزار تن در روز در زمینی به گستره 50 هكتار در كیلومتر 12 شهر دهلران در استان ایلام واقع شده است.

تجهیزات اصلی خط تولید این كارخانه از هشت شركت سازنده برجسته اروپایی خریداری و بخش ساخت داخل نیز از سوی شش سازنده داخلی انجام شده و تمام تجهیزات و ماشین­ آلات در حال نصب است. ك/3

7175/540 /675

سرخط اخبار اقتصاد