۲۵ مرداد ۱۳۹۳، ۲۳:۱۲
کد خبر: 81274878
T T
۰ نفر

مدیركل آژانس بین المللی انرژی اتمی وارد تهران شد

۲۵ مرداد ۱۳۹۳، ۲۳:۱۲
کد خبر: 81274878
مدیركل آژانس بین المللی انرژی اتمی وارد تهران شد

تهران- ایرنا- مدیركل آژانس بین المللی انرژی اتمی برای رایزنی در راستای ادامه همكاری‌ ها میان ایران و آژانس در قالب «چارچوبی برای همكاری» كه سال گذشته امضا شد، دقایقی پیش وارد تهران شد.

به گزارش ایرنا، «رضا نجفی» نماینده و سفیر دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی روز گذشته (جمعه) در گفت و گو با ایرنا، خبر سفر آمانو به تهران را اعلام كرد.

نجفی، سفر آمانو به تهران را در راستای ادامه همكاری‌ها میان ایران و آژانس در قالب «چارچوبی برای همكاری» كه سال گذشته امضا شد، ارزیابی كرد.

وی افزود: در سفر قبلی با توجه به فرصت اندك، امكان ملاقات مدیركل با ریاست جمهوری فراهم نشد و در این سفر ملاقات آمانو با آقای روحانی برای روز یكشنبه (26 مرداد) تنظیم شده است تا گفت‌ وگویی در بالاترین سطح بین ایران و آژانس بعد از روی كار آمدن دولت تدبیر و امید صورت پذیرد.

وی فردا (یكشنبه) پیش از دیدار با رییس جمهوری، با 'محمدجواد ظریف' وزیر امور خارجه و 'علی اكبر صالحی' رییس سازمان انرژی اتمی دیدار خواهد كرد.

این دومین سفر آمانو به تهران از زمان روی كارآمدن دولت یازدهم است. وی در آبان ماه سال گذشته نیز سفری به تهران داشت كه در نتیجه این سفر بیانیه مشتركی بین دو طرف امضا شد.

ضمیمه بیانیه مشترك ایران و آژانس كه 20 آبان ماه سال 92 به امضای صالحی و آمانو رسید، بر 6 اقدام عملی تاكید داشت كه در مدت سه ماه باید از سوی ایران انجام می گرفت.

گام دوم همكاری های ایران و آژانس با حضور «ترو واریورانتا» معاون امور پادمان و نمایندگان آژانس بین المللی انرژی اتمی در 20 بهمن ماه 92 در تهران برداشته شد.

در این دور از مذاكرات، دو طرف بر انجام هفت اقدام عملی دیگر توافق كردند كه براساس توافق صورت گرفته، این اقدامات باید تا 25 اردیبهشت ماه 1393 اجرایی می شد.

در ادامه همكاری های ایران و آژانس، روزهای پایانی اردیبهشت ماه سال 93 بار دیگر تیمی به ریاست «ترو واریورانتا» معاون مدیركل آژانس در امور پادمان ها به تهران سفر و با رضا نجفی سفیر و نماینده دایم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی دیدار كردند.

تهران و آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از نشست های فنی متعدد، ضمن مرور پیشرفت های خوب حاصل شده در زمینه اجرای هفت گام عملی توافق شده، بیانیه مشترك صادر كردند.

بر اساس توافق صورت گرفته، قرار شد ایران تا سوم شهریورماه امسال (25 اوت)، پنج اقدام عملی دیگر را در چارچوب همكاری های دوجانبه انجام دهد.

به این ترتیب جمهوری اسلامی ایران تاكنون 13 اقدام عملی كه پیش از این در مذاكرات با آژانس بر سر آن توافق شده بود را اجرا كرده است و پنج مورد دیگر را نیز باید تا سوم شهریورماه امسال اجرایی كند.

سفر آمانو به تهران و دیدار با مسوولان بلند پایه كشور، نشان دهنده اهمیت و نزدیكی همكاری های ایران و آژانس به منظور نشان دادن حسن نیت و همچنین در راستای اعتمادسازی نسبت به فعالیت های هسته ای كشورمان است.

سیام5**9173** 2023
۰ نفر

سرخط اخبار جهان