۲۵ آبان ۱۳۹۳، ۱۳:۲۷
کد خبر: 81388384
T T
۰ نفر
تزريق واكسن 'پنتاوالان' اطفال از آذرماه در همدان آغاز مي شود

همدان-ايرنا-معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي همدان گفت: تزريق واكسن 'پنتاوالان' اطفال از ابتداي آذرماه سالجاري در استان همدان آغاز مي شود.

به گزارش ايرنا 'حسين عرفاني' روز يكشنبه در نشست هماهنگي تزريق واكسن 'پنتاوالان' در مركز بهداشت استان همدان افزود:پس از گذشت 30 سال از آغاز برنامه گسترش ايمن‌سازي در كشور واكسن پنج گانه پنتاوالان (DTP-HePB-HiIB) نيز وارد چرخه واكسيناسيون كشور شده است .

وي ادامه داد: با تلقيح كامل و به موقع اين واكسن افراد در برابر بيماري هاي ديفتري، كزاز، سياه سرفه، هموفيلوس آنفلوانزا و هپاتيت B ايمن مي‌شوند.

وي با بيان اينكه تلقيح اين واكسن براي اطفال زير پنج سال و واجد شرايط از اول آذرماه در استان آغاز مي‌شود گفت:ايران جزو كشورهايي است كه در آن برنامه ايمن‌سازي به طور موفقيت‌آميز انجام شده است كه از اين طريق نيز بسياري از بيماري ها كنترل و برخي بيماري ها مانند كزاز مادرزادي، فلج اطفال، سرخك و سرخجه مادرزادي نيز ريشه كن شده است.

وي ادامه داد:اجراي كامل برنامه واكسيناسيون موجب كاهش ميزان ابتلا به بيماري و مرگ و مير در كودكان زير پنج سال شده است كه اين امر يكي از شاخص‌هاي توسعه يك كشور به شمار مي رود.

رييس گروه جمعيت و خانواده مركز بهداشت استان نيز در اين نشست در خصوص بيماري هموفيلوس آنفلوانزا تيپ B گفت: اين باكتري سبب عفونت‌هايي مانند پنوموني، مننژيت و گاهي سلوليت، اپي‌گلوتيت، استئوميليت و آرتريت مي‌شود كه از نظر اپيدميولوژيكي، مخزن اين بيماري ها انسان است و انتقال آن از راه قطرات تنفسي است.

'شهلا نوري' ادامه داد:حدود 60 تا 90 درصد بچه‌ها به طور طبيعي اين باكتري را در در دستگاه تنفسي خود دارند.

ايمني عليه بيماري هاي فلج اطفال، ديفتري، كزاز، سياه سرفه، هپاتيتB ،سل،اوريون،سرخك و سرخجه پيش از اين در برنامه واكسيناسيون كشور انجام مي شد و ايمني عليه بيماري هموفيلوس آنفلوانزا نيز از ابتداي آذر ماه در قالب واكسن پنج گانه وارد برنامه واكسيناسيون خواهد شد.

7530/576

سرخط اخبار استان‌ها