۱ آذر ۱۳۹۳، ۱۴:۳۴
کد خبر: 81396316
T T
۰ نفر
پرونده آزادراه تهران - شمال تا پايان دولت يازدهم بسته مي‌شود

تهران - ايرنا - مجري طرح آزادراه تهران - شمال گفت: پرونده اجرايي پروژه آزاد راه تهران - شمال تا پايان دولت يازدهم بسته مي‌شود.

برآوردها اين است كه با قيمت‌هاي فعلي تكميل اين آزادراه نزديك به 10 هزار ميليارد تومان هزينه دارد.

بر اساس تفاهم صورت گرفته قطعه اول آزادراه 24 ماهه ساخته مي‌شود، كارهاي باقي مانده قطعه چهارم تا پايان سال تكميل مي‌شود و در قطعات دوم و سوم كه كار آن، قدري دشوارتر است و كار جدي روي آن انجام نگرفته است بايد براي تأمين مالي و نحوه اجرا كارجديدي انجام شود.

تصميمات دولت براي يكي از طولاني‌ترين طرح‌هاي عمراني كشور وارد مرحله اجرايي شد. از 20 سال پيش، 6 دولت درگير طرح آزادراه تهران- شمال هستند اما اين طرح مهم عمراني با‌وجود چند برابر شدن هزينه‌ها، نيمه تمام به دست دولت يازدهم رسيد. يكي از وعده‌هايي كه عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي در روز معارفه خود بر آن تأكيد كرد تكميل آزادراه تهران-شمال تا پايان دولت يازدهم بود.

براي تحقق اين وعده، وزير راه و شهرسازي دو هفته پيش نماينده تام‌الاختيار و مجري طرح قرارداد مشاركت براي ساخت و بهره‌برداري از آزادراه تهران- شمال را منصوب كرد تا روند تكميل اين آزادراه 20 ساله در مسير بهتري قرار گيرد. نماينده وزارت راه و شهرسازي در آزادراه تهران- شمال پس از انتصاب به اين سمت در ديدارهايي با رئيس بنياد مستضعفان، كه اين بنياد سهم 50 درصدي در اين آزادراه دارد، بسته‌هاي پيشنهادي را براي تعيين تكليف آزادراه تهران- شمال ارائه كرد و پس از توافق با بنياد، پنجشنبه هفته گذشته وزير راه و شهرسازي همراه رئيس بنياد مستضعفان و معاون اول رئيس‌جمهوري از آزادراه تهران-شمال بازديد و برنامه‌هاي دولت را براي تكميل اين طرح اعلام كردند. در اين بازديد اولويت تكميل قطعه اول و چهارم آزادراه تهران- شمال تا دو سال ديگر، افزايش ظرفيت جاده چالوس و برنامه‌ريزي براي ساخت قطعات 2 و 3 اين آزادراه به عنوان برنامه اجرايي بنياد مستضعفان و وزارت راه و شهرسازي اعلام شد.

آزادراه تهران- شمال در چهار قطعه به طول 121 كيلومتر در حال اجراست كه قطعه چهارم آن در حد فاصل چالوس تا مرزن آباد از پايان سال 91 مورد بهره‌برداري قرار گرفته و قطعه اول اين طرح نيز حدود 50 درصد پيشرفت فيزيكي داشته است اما در قطعات دوم و سوم به دليل پيچيدگي‌ها و صعب‌العبور بودن مسير تاكنون اقدام جدي صورت نگرفته است. تكميل اين آزادراه موجب كاهش 66 كيلومتري مسير، افزايش ايمني، صرفه‌جويي در مصرف سوخت و موجب آسايش مسافران مي‌شود.

*تكميل آزادراه تا پايان دولت يازدهم

علي نورزاد، معاون وزير راه و شهرسازي كه به عنوان مجري طرح در آزادراه تهران-شمال انتخاب شده در گفت‌و‌گو با ايران از تكميل و اتمام طرح آزادراه تهران شمال تا پايان دولت يازدهم خبر داد. نورزاد با اشاره به ديدارها و نشست‌هاي متعدد با سعيدي كيا رئيس بنياد مستضعفان از توافق با بنياد براي تكميل اين آزادراه سخن گفت.

*تحول جديد در آزادراه تهران-شمال

در بازديد از آزادراه تهران - شمال وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينكه آزادراه تهران- شمال با توجه به گران قيمت بودن آن سه دوره حيات داشته است كه امروز براي بار سوم اين طرح با رستاخيز جديد مواجه شده است، توضيح داد: اين طرح چهار قطعه دارد كه قطعه اول به طول 32 كيلومتر موجب كاهش بيش از 60 كيلومتر از مسير مي‌شود و بيشترين صرفه‌جويي در مصرف انرژي را در پي دارد. اين قطعه در حال حاضر بيش از 47 درصد پيشرفت فيزيكي دارد. وزير راه و شهرسازي با تأكيد بر لزوم برنامه‌ريزي براي ساخت قطعات 2 و 3 اظهار كرد: افزايش ظرفيت جاده چالوس مورد نياز منطقه است و اين برنامه همزمان با عمليات ساخت آزادراه اجرايي مي‌شود. وي افزود: قطعه 4 آزادراه تهران- شمال كه در دولت قبل با اصرار زير بار ترافيك رفته است 93 درصد پيشرفت فيزيكي دارد كه بايد براي تكميل آسفالت، خروجي‌ها و ايمن‌سازي آن اقدام لازم صورت گيرد و انجام كامل اين طرح در دستور كار قرار دارد. آخوندي گفت: ما نياز داريم براي حفظ باغ‌هاي كن در تهران تدبير داشته باشيم و اين موضوع در دستور كار شوراي عالي شهرسازي و معماري قرار دارد تا از دستبرد به باغ‌هاي كن كه براي حفظ آن نياز به عزم جدي وجود دارد، جلوگيري شود. وزير راه و شهرسازي تصريح كرد: برآوردها اين است كه با قيمت‌هاي فعلي تكميل اين آزادراه نزديك به 10 هزار ميليارد تومان هزينه دارد كه شامل هزار ميليارد تومان در قطعه يك، هشت هزار و 500 ميليارد تومان در قطعه دو و سه و 30 ميليارد تومان براي تكميل قطعه چهار لازم است كه هزينه افزايش ظرفيت جاده چالوس نيز هزينه‌هايي را در بر دارد.

آخوندي با خوش‌بيني نسبت به ورود آقاي محمدسعيدي كيا رئيس بنياد مستضعفان به اين طرح كه سابق وزير راه و ترابري بوده‌اند و به توسعه راه‌ها علاقه‌مند هستند، گفت: اميدوارم توجه شخصي وي موجب تسريع در اجراي اين طرح شود. آخوندي در بازديد از قطعه يك آزادراه تهران- شمال اعلام كرد: براي تكميل قطعه يك، تفاهمنامه‌اي بين وزارت راه و شهرسازي و بنياد مستضعفان انجام شده و با پيمانكار چيني تجديد قرارداد شده است كه كار ساخت پل‌ها و تونل‌ها را به اتمام برسانند و بقيه كار توسط پيمانكاران ايراني انجام شود.

*تحول درمحورهاي شمال كشور تا پايان سال 95

اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس جمهوري نيزدر بازديد از قطعه يك آزادراه تهران- شمال اعلام كرد: با حضور معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهوري تصميماتي قطعي گرفته شد كه بر اساس آن محور فيروزكوه تا پايان امسال، محور هراز تا شهريور سال 95 و محور رشت نيز تا سال 95 به صورت كامل مورد بهره‌برداري قرار مي‌گيرند.

وي بيان داشت: بايد براي تأمين مالي و انتخاب سرمايه‌گذار براي قطعات دوم و سوم آزادراه تهران- شمال اقدام شود و در مدت سپري شده از دولت يازدهم اجراي چند آزاد راه ديگر كشور توسط بخش خصوصي نيز در دولت تعيين تكليف شده است كه دولت همه حمايت خود را براي اتمام آزادراه تهران- شمال انجام مي‌دهد. معاون اول رئيس جمهوري با بيان اينكه اگر مذاكرات به نتيجه برسد، ظرفيت فاينانس براي طرح‌هاي مختلف افزايش مي‌يابد، گفت: با توافقات هسته‌اي حجم زيادي از سرمايه گذاري‌هاي خارجي به ايران آمده و ظرفيت فاينانس افزايش مي‌يابد كه مشكل تأمين مالي هم برطرف مي‌شود. جهانگيري در بازديد از عمليات اجرايي قطعه يك آزادراه تهران-شمال اظهار داشت: از ابتداي دولت تدبير و اميد يكي از طرح‌هاي مهمي كه بايد در مورد آن تعيين تكليف مي‌شد و از حالت ركود خارج و تعيين تكليف مي‌شد آزادراه تهران- شمال بود كه جلسات زيادي با حضور رئيس جمهوري، بنده، وزير راه و شهرسازي و رئيس بنياد مستضعفان برگزار و توافقات خوبي بين وزارت راه و شهرسازي و بنياد صورت گرفت و تفاهمنامه‌اي امضا شد تا طرح فعال شود. وي ابراز داشت: بر اساس تفاهم صورت گرفته قطعه اول آزادراه 24 ماهه ساخته مي‌شود، كارهاي باقي مانده قطعه چهارم تا پايان سال تكميل مي‌شود و در قطعات دوم و سوم كه كار آن، قدري دشوارتر است و كار جدي روي آن انجام نگرفته است بايد براي تأمين مالي و نحوه اجرا كارجديدي انجام شود.

*تفاهم بنياد مستضعفان و وزارت راه كليد تكميل آزادراه تهران-شمال

محمد سعيدي‌كيا، رئيس بنياد مستضعفان نيز كه به همراه معاون اول رئيس‌جمهوري و وزير راه و شهرسازي در قطعه يك آزادراه تهران- شمال حضور يافته بود، اعلام كرد: مقرر شده است ظرف دو سال قطعه يك آزادراه تهران- شمال با در نظر گرفتن حضور پيمانكار چيني تا اتمام مبلغ فاينانس و ادامه كار توسط پيمانكاران ايراني انجام شود و تكميل قطعه چهار نيز در دستور كار قرار دارد. سعيدي‌كيا در ادامه نيز ضمن بازديد از عمليات اجرايي در قطعه يك آزادراه تهران- شمال مجدداً تأكيد كرد: نكته مهم اراده قطعي و مشترك بنياد و وزارت راه و تفاهم براي ساخت آزادراه تهران- شمال است.

منبع: روزنامه ايران

تهرام/7244/ 1625

سرخط اخبار اقتصاد