۲ آذر ۱۳۹۳، ۱۰:۲۸
کد خبر: 81397265
T T
۰ نفر

انتخابات ریاست جمهوری در تونس آغاز شد

۲ آذر ۱۳۹۳، ۱۰:۲۸
کد خبر: 81397265
انتخابات ریاست جمهوری در تونس آغاز شد

تهران - ایرنا - شهروندان تونس به منظور انتخاب رییس جمهوری جدید و كامل شدن روند حركت به سوی دمكراسی در این كشور امروز (یكشنبه) پای صندوق های رای می روند.

به گزارش خبرگزاری 'رویترز'، در این رقابت ها كه سومین انتخابات آزاد در تونس از زمان سرنگونی دیكتاتوری 'زین العابدین بن علی' در سال 2011 است، حدود 30 نامزد شركت كرده اند.

هرچند انتظار می رود از میان این تعداد، 'منصف مرزوقی' رییس جمهوری كنونی تونس و فعال حقوق بشر و 'باجی قائد السبسی' رهبر حزب سكولار 'ندای تونس' و از مقام های حكومت بن علی، شانس بیشتری برای پیروزی در این انتخابات را دارند .

در انتخابات امروز كه راس ساعت هشت صبح به وقت محلی آغاز شده و تا ساعت 16 ادامه می یابد، بیش از چهار هزار و 500 باجه اخذ رای، آراء پنج میلیون و 200 هزار نفر واجد شرایط شركت در انتخابات را دریافت خواهند كرد.

بیش از سه سال از سرنگونی حكومت تك حزبی بن علی می گذرد و تونس با تصویب قانون اساسی جدید و جلوگیری از بروز ناآرامی و اغتشاش به الگویی برای منطقه تبدیل شده است.

ماه گذشته نیز انتخابات عمومی پارلمانی در تونس برگزار شد كه در آن حزب ندای تونس بیشترین كرسی های پارلمان را از آن خود كرد و از حزب 'النهضه' كه در نخستین انتخابات آزاد این كشور در سال 2011 در صدر قرار گرفته بود، پیشی گرفت.

در این میان منتقدان نگرانند كه با روی كار آمدن السبسی 87 ساله، زمینه برای بازگشت به دوران استبداد تك حزبی در تونس بار دیگر فراهم شود.

بیشتر تحلیلگران معتقدند كه نه السبسی و نه مرزوقی هیچ كدام رای كافی را برای جلوگیری از كشیده شدن انتخابات به دور دوم كسب نخواهند كرد. در این صورت، دور دوم انتخابات ریاست جمهوری تونس در ماه دسامبر (دی ماه) برگزار خواهد شد.

انتخابات ریاست جمهوری در خارج از تونس از بامداد جمعه آغاز شده و تا امروز ادامه دارد.

پس از اعلام نتایج ریاست جمهوری، دولتی جدید به رهبری ندای تونس كه اكثریت نسبی در پارلمان این كشور را در اختیار دارد، تشكیل خواهد شد، اما نزدیكی آراء این حزب به حزب رقیبش یعنی النهضه در انتخابات پارلمانی بدان معنا است كه مذاكراتی فشرده و سخت بر سرتشكیل دولت جدید در راه خواهد بود.

در انتخابات ریاست جمهوری تونس، النهضه نامزدی معرفی نكرده و حمایت خود را از هیچ یك از نامزدهای حاضر ابراز نكرده است. در نتیجه حامیان حزب النهضه در این انتخابات نقشی تعیین كننده خواهند داشت.

تونس با حدود 11 میلیون نفر جمعیت و 163 هزار و 610 كیلومتر مربع در شمال آفریقا قرار دارد . در حدود یك ششم این كشور را صحرا تشكیل می دهد.

قیام های مردمی سال 2011 جرقه ای برای آغاز دیگر انقلاب های مردمی علیه حكومت های استبدادی در كشورهای عربی شد . بن علی دیكتاتور سابق این كشور كه به دنبال كودتایی در سال 1987 روی كار آمد، پس از 23 سال حكومت سرانجام ناگزیر به كناره گیری از قدرت شد و به عربستان سعودی گریخت.

پس از سقوط استبداد در تونس، در حدود 100 حزب سیاسی از جمله النهضه كه در حكومت استبداد توقیف شده بود، قانونی اعلام شدند. النهضه به قدرتمندترین جریان سیاسی تونس تبدیل و در نخستین انتخابات آزاد این كشور كه انتخابات اعضای مجلس موسسان بود، پیروز شد.

به دنبال اختلافات شدید میان حزب النهضه و مخالفان سكولار آن و تصویب قانون اساسی جدید در ژانویه 2014، دولتی مستقل تحت رهبری 'مهدی جمعه' وظیفه هدایت تونس به سوی انتخابات جدید را بر عهده گرفت.

خاورم**9156**1651

سرخط اخبار جهان