۲ آذر ۱۳۹۳، ۱۱:۴۴
کد خبر: 81397416
T T
۰ نفر
استاندارخراسان رضوی: رییس جمهوری بر احیای شورای توسعه شرق كشور تاكید دارد

مشهد - ایرنا - استاندار خراسان رضوی از تاكید رییس جمهوری بر احیای شورای توسعه شرق كشور به ریاست معاون اول رییس جمهوری با هدف زمینه سازی پیشرفت در این منطقه خبر داد.

'علیرضا رشیدیان' روز یكشنبه درخصوص نشست اخیر استانداران منطقه پنجم كشور با رییس جمهوری، به خبرنگار ایرنا گفت: شورای توسعه شرق به عنوان بازوی تخصصی دولت در راستای هم افزایی و افزایش همكاریهای استانهای منطقه پنجم كشور و توسعه همه جانبه عمل می كند.

وی افزود: تسهیل سرمایه گذاری و طرح توسعه محور شرق بر اساس مزیت ها و پیشرانهای اقتصادی داخلی، منطقه ای و ترانزیت شرق كشور از جمله مباحث مورد توجه این شورا است.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: در نشست استانداران منطقه پنجم با رییس جمهور مباحث مختلفی در زمینه مسائل، مشكلات، نیازها و اولویتهای شرق كشور مطرح شد.

وی گفت: از جمله آنها موضوع آب و ضرورت تهیه و تدوین سند آب شرق كشور توسط وزارت نیرو بود كه رییس جمهوری در این زمینه با بیان اینكه موضوع آب چالش كل كشوراست، آن را در شرق ایران جدیتر دانست.

رشیدیان افزود: بر این مبنا وزارت نیرو مكلف شد طرحهای موجود در این منطقه را با جدیت بیشتری مطالعه و دنبال كند.

وی گفت: بر اساس تاكید دكتر روحانی موضوع آب شرب اولویت نخست دولت است لذا در زمینه توسعه طرحهای آبی، موضوع ترغیب بخش خصوصی برای ورود و سرمایه گذاری در این حوزه با جدیت پیگیری می شود.

استاندار خراسان رضوی 'گسترش ظرفیتهای بندر چابهار و توسعه خطوط ریلی سرخس به زاهدان و چابهار و همچنین سرخس - بافق - بندرعباس و مسیر جاده ای سرخس - بندرعباس و چابهار' را از دیگر موضوعات مورد توجه استانداران در این نشست ذكر كرد.

وی ادامه داد: رییس جمهور در این نشست توانمندیها و امتیازات شرق كشور را ارزشمند خواند و بر ظرفیت تبدیل بندر چابهار به بزرگترین بندر ایران تاكید كرد.

رشیدیان افزود: سرمایه گذاری مناسب در حوزه های صنعتی و معدنی این منطقه از دیگر مباحث مورد توجه رییس جمهور بود با این بیان كه 'در عین آنكه كارهای فراوانی در این حوزه صورت گرفته اما كافی نیست و باید به سمت ایجاد بستر مناسب برای جذب سرمایه گذاری خارجی و بخش خصوصی حركت كنیم.'

وی گفت: شرق كشور با توجه به تراكم جمعیتی و مزیتهای قابل توجه نیازمند توجه جدی در حوزه سیاستگذاری و تصمیم گیری است از این رو از جمله موضوعات مطرح از سوی استانداران منطقه پنج افزایش سهم این استانها از منابع صندوق توسعه ملی بود كه تحقق آن می تواند نقش مهمی در توسعه داشته باشد.

استاندار خراسان رضوی افزود: در این نشست رییس جمهور همچنین بر درستی و ضرورت تحقق خواست استانداران منطقه پنج كشور مبنی بر كاستن تمركز اختیارات در مركز و افزایش سطح اختیارات و توان عملكردی استانداران صحه گذاشت.

وی در ادامه گفت: موضوع حاشیه نشینی هم از موارد مطرح شده از سوی استانداران در این نشست بود زیرا حاشیه نشینی یك میلیون و 800 هزار نفر جمعیت در این منطقه از جمله معضلات استانهای شرقی كشور است.

رشیدیان ادامه داد: از این میزان یك میلیون و 100 هزار حاشیه نشین مربوط به مشهد و 250 هزار نفر مربوط به زاهدان است.

وی افزود: رسیدگی به این وضعیت در برنامه های سال 94 و ششم توسعه كشور طرح شده و تصمیم گیری عاجل در مورد آن از جمله درخواستها بود.

استاندار خراسان رضوی همچنین گفت: رییس جمهور همچنین با برگزاری نوبه ای این نشستها با استانداران منطقه پنجم كشور به تناسب شرایط و ضرورتها موافقت كرد.

منطقه پنجم كشور شامل استانهای خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، یزد و كرمان است. این منطقه با مجموع جمعیتی افزون بر 14 میلیون نفر، دربرگیرنده یك سوم از مساحت كشور است.

2713/660
۰ نفر