۲ آذر ۱۳۹۳، ۱۵:۲۶
کد خبر: 81397943
T T
۰ نفر
شيب صدور مجوز مراكز درماني بسيار كند مي شود

تهران - ايرنا - معاون كاهش تقاضا و توسعه مشاركت‌ هاي مردمي ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: از اين پس، صدور مجوز براي مراكز درماني اعتياد با شيب بسيار كند انجام شود و ارتقاي كيفي خدمات اين مراكز و استانداردسازي آنها به لحاظ كيفي در دستور كار قرار گيرد.

به گزارش ايرنا از ستاد مبارزه با مواد مخدر، «بابك دين ‌پرست» به متخلفان حوزه درمان و كاهش آسيب هشدار داد، اين ستاد با تمام توان خود با مراكز غيرمجاز و مجاز متخلف كه جز فروش دارو به بيماران و برخوردهاي غيرعلمي و تخصصي خدمات ديگري ارائه ‏نمي‌ دهند، شديدا برخورد مي‌ كند.

وي افزود: با توجه به ابلاغيه دستور‌العمل برخورد قانوني با مراكز غيرمجاز و متخلفين درمان اعتياد در سال 91 و دستور‌العمل نظارت، ارزيابي و نحوه برخورد با تخلفات مراكز درمان و كاهش آسيب اعتياد در مرداد سال ‌جاري، به نظر مي‌رسد ديگر محملي براي فعاليت مديران مراكز درماني غيرمجاز و افراد سودجو وجود ندارد.

وي گفت: بر اساس اين دو دستور‌العمل، وظايف و تكاليف دستگاه‌هاي مسوول در اين حوزه از جمله دادستاني كل كشور، وزارت بهداشت (شامل معاونت‌هاي درمان و بهداشت و سازمان غذا و دارو)، سازمان بهزيستي، وزارت تعاون كار و رفاه اجتماعي (شامل امور بيمه‌اي و امور آسيب‌هاي اجتماعي)، نيروي انتظامي، سازمان نظام پزشكي و دبيرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر ابلاغ شده است.

دين پرست افزود: اكنون تداخل وظيفه و خلا‌هايي كه قبلا در برخورد با اين مراكز بود، وجود ندارد به همين منظور هيچ دستگاهي نمي ‌تواند ادعا كند تكاليف ما براي برخورد با اينگونه مراكز مشخص و ابلاغ نشده است.

معاون كاهش تقاضا و توسعه مشاركت‌هاي مردمي با اشاره به جلسه اخير كميته درمان ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: در آن جلسه مصوبه ‌اي مبني بر تشكيل هياتي از نمايندگان دبيرخانه ستاد، وزارت بهداشت، سازمان‌ هاي بهزيستي و نظام پزشكي به عنوان هيات عالي نظارت و بازرسي در بررسي روند اجراي دو اين دستورالعمل، مصوب شد كه تا چند روز ديگر اين هيات تشكيل و سفرهاي استاني خود را آغاز مي ‌كنند.

دين ‌پرست تصريح كرد: اين اقدام با هدف اجراي دقيق دستور‌العمل ‌ها و پروتكل‌ هايي است كه براي راه‌اندازي و فعاليت قانوني مراكز درمان و كاهش آسيب ابلاغ شده است.



** شيب صدور مجوز براي مراكز درماني اعتياد بسيار كند مي شود

وي با بيان اينكه براي ارتقا سطح فعاليت‌ هاي مراكز درمان اعتياد چند اقدام در دستور كار قرار گرفته، گفت: يكي از اين اقدامات، بحث تغيير رويكرد ستاد از وضعيت كمي مراكز به كيفي كردن آنهاست. طبق توافقي كه در جلسه اخير با رياست سازمان بهزيستي داشتم، مقرر شد از اين پس، صدور مجوز براي مراكز درماني اعتياد با شيب بسيار كند انجام شود و ارتقاي كيفي خدمات اين مراكز و استانداردسازي آنها به لحاظ كيفي در دستور كار قرار گيرد.

وي اضافه كرد: تلاش داريم موضوع توزيع عادلانه مراكز درمان در سطح شهرستان‌ هاي استان‌ ها در دستور كار قرار گيرد تا از تمركز حداكثري اينگونه مراكز در مركز استان ‌ها خودداري شود.

معاون كاهش تقاضاي ستاد مبارزه با موادمخدر افزود: همچنين به تمامي مراكزي كه با داشتن موافقت ‌هاي اصولي از سازمان‌هاي ذيربط فعاليت مي ‌كنند مهلت كوتاهي داده شود تا هر چه سريعتر نسبت به اخذ مجوز فعاليت خود اقدام كنند كه در غير اينصورت بسته خواهند شد.

دين ‌پرست افزود: استفاده از تيم‌هاي مجرب نظارتي و متخصصان حوزه درمان در بخش‌ هاي خصوصي براي اين مراكز است كه با چند تيم وارد مذاكره شده ‌ايم و آنها مي ‌بايست در كنار تيم‌ نظارتي ستاد، امر نظارت را پيگيري كنند.

وي در ادامه، ارزيابي نحوه فعاليت مديران مراكز اقامتي ميان‌مدت و كلينيك‌هاي تخصصي ترك اعتياد را يكي ديگر از اقدامات موثر در فرآيند ساماندهي اينگونه مراكز برشمرد و گفت: بر اين اساس در نظر داريم صلاحيت‌هاي تخصصي و اجرايي مديران را در زمان تمديد مجوز مراكز آنها ارزيابي كنيم.

وي با هشدار به متخلفان حوزه درمان و كاهش آسيب تاكيد كرد: ستاد با تمام توان خود با مراكز غير مجاز و مديران اين مراكز برخورد مي‌كند. مراكزي هم كه فقط پروانه فعاليت دارند و جز فروش دارو به بيماران و برخوردهاي غيرعلمي و تخصصي خدمات ديگري ارائه نمي‌دهند، بدانند كه جايي در چرخه درمان اعتياد كشور ندارند و با آنها برخورد شديد مي‌شود.

اجتمام ** 7268 ** 1071

سرخط اخبار سیاست