۲ آذر ۱۳۹۳، ۲۱:۳۴
کد خبر: 81398409
T T
۰ نفر
دو هزار خودرو جديد به تاكسي داران كشور تحويل داده شد

تهران - ايرنا - سرپرست اتحاديه تاكسيراني‌هاي شهري كشور گفت: در سه ماهه اخير از 40 هزار نفر ثبت نام كننده خريد خودرو براي نوسازي ناوگان تاكسيراني كشور فقط به دو هزار متقاضي خودرو تحويل داده شده است.

كورش عابديني روز يكشنبه در نشست خبري با حضور نمايندگان رسانه هاي جمعي در اتحاديه تاكسيراني شهري كشور اظهار كرد: بحث كاهش آلودگي هوا و مديريت سوخت دو بخش اساسي است كه در دستور كار اين اتحاديه و بسياري از سازمان ها مرتبط در اين زمينه قرار دارد.

وي ادامه داد: در بررسي مشكلات جامعه برخي سازمان ها بجاي اينكه ديد ملي و كلان داشته باشند با بخشي نگري، نسبت به سياست هاي كلان دولت و نيازهاي واقعي جامعه بي توجه هستند.

عابديني با اشاره به فعاليت اتحاديه در دو بخش نوسازي و توسعه ناوگان تاكسيراني كشور افزود: در حال حاضر بيش از 70 هزار تاكسي فرسوده آماده نوسازي در كشور وجود است كه عاملي براي افزايش آلودگي هوا و مصرف سوخت كشور است.

عابديني با بيان اينكه بيش از دو سال از آخرين عمليات نوسازي ناوگان تاكسيراني مي گذرد بيان داشت: فرآيند نوسازي در كلان شهرها از ابتداي امسال و براي ديگر شهرها از تيرماه دوباره آغاز شده است.

وي با بيان اينكه مسوول نوسازي تاكسي‌ها در كشور ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور است، نارضايتي خود را از مجموع عملكرد موجود بيان داشت و تصريح كرد: برنامه ريزي‌هاي مناسب تري جهت تسهيل اين امر از سوي ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور مي‌توانست صورت گيرد.

اين مقام مسوول با اظهار گله مندي از عملكرد بانك ها در اعطاي تسهيلات اظهار كرد: بانك ها بيش از آنكه در مسير سياست هاي دولت گام بردارند حفظ منافع خود را بيشتر ترجيح مي دهند.

وي ادامه داد: متاسفانه در انعقاد قراردادها يك طرف ستاد سوخت و طرف هاي ديگر بانك صادرات و يا خودروسازان قرار دارند.

عابديني با انتقاد از شرايط ضمانت گرفتن بانك عامل و ميزان سود بانكي اظهار كرد: متاسفانه با برخوردهاي سليقه‌اي از سوي مديران بانك عامل در سطح كشور اين روند نه تنها پيشرونده نيست بلكه آسيب رسان نيز است.

وي گفت: تنوع خودرو براي تاكسي وجود ندارد و با توجه به مصوبات موجود روي يك نوع خودرو يعني سمند پايه گازسوز EF7 تاكيد شده است.

عابديني افزود: برهمين اساس هم مشكل ثبت نام در شهرستانها را وجود دارد و هم اينكه خود اين نوع خودرو مشكلاتي خاص خودش را دارد كه سازنده آن اعلام كرده است كه اين ايرادات را رفع خواهد كرد.

وي با تاكيد براينكه هر خودرويي در تعريف تاكسي قرار نمي گيرد اظهار كرد: البته اتحاديه حاضر به كنار گذاشتن توليدات داخلي دراين امر نيست ولي شوراي عالي ترافيك نيز شاخص هايي براي تعيين نوع خودرو براي تاكسي تعيين كرده است كه در سال 94 اجرايي خواهد شد.

اين مقام مسوول اضافه كرد: پيگيري اتحاديه منجر به كاهش ميزان كارمزد از 28 درصد به 15 درصد و حذف حق عامليت شد.

عابديني به شرايط قيمت اعلام شده از سوي ايران خودرو اشاره كرد و اظهار كرد: شناور شدن و افزايش قيمت خودرو موجب شده است كه با آغاز نوسازي ناوگان تاكسيراني جامعه تاكسيرانان نيز زيان ببينند.

سرپرست اتحاديه تاكسيراني ادامه چنين روندي موجب خودداري تاكسيرانان از طرح نوسازي شود و افزود: طولاني شدن مدت تحويل خودرو جديد كه حدود 2 ماه به طول مي‌انجامد فشار اقتصادي نامطلوبي بر رانندگان تاكسي وارد مي كند.

وي تصريح كرد: اين اتحاديه در تلاش است تا در مسير تسهيل شرايط و بهره ‌مندي تمامي تاكسي داران شهر‌هاي كشور از طرح نوسازي ناوگان تاكسي اقدامات موثري براي رفع مشكلات موجود انجام دهد.

عابديني اظهار كرد: در مسير اجراي برنامه‌هاي نوسازي و توسعه تاكسي‌ها اتحاديه تاكسيراني‌هاي شهري كشور بايد طرح هايي در عرصه خودروسازي و موسسات مالي و اعتباري در دستور كار و برنامه‌هاي خود قرار دهد.

وي افزود: در حال حاضر اتحاديه پيگيري‌هايي پيرامون مشاركت در ساخت خودروهاي مناسب براي تاكسي با ويژگي هاي كاهش آلايندگي هوا و مصرف پايين سوخت به ويژه خودروهاي هيبريدي را برنامه هاي خود قرار داده است.

سرپرست اتحاديه تاكسيراني‌هاي شهري كشور تصريح كرد: در اين ارتباط نيز شش شركت‌ براي سرمايه گذاري در پروژه‌هاي اعلام آمادگي كرده اند.

تهرام/1699/7243/1348
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد