۳ آذر ۱۳۹۳، ۸:۲۴
کد خبر: 81398562
T T
۰ نفر
منظور از توافق كلي سياسي در مذاكرات هسته‌اي چيست؟

تهران - ايرنا - سايت تابناك مي نويسد :يك روز مانده به پايان مهلت تعيين شده براي رسيدن به توافق جامع هسته‌اي و در حالي كه رسيدن به توافق جامع، توافق بر سر چهارچوب آن و يا تمديد مذاكرات گزينه‌هاي مطرح براي مذاكرات اعلام مي‌شد، اكنون محتمل‌ترين نتيجه رايزني‌هاي فشرده يك سال اخير براي رسيدن به توافق جامع، رسيدن به يك توافق كلي سياسي است.

به گزارش «تابناك»، آخرين اخبار رسيده از وين حاكي از اين است كه نتيجه يك سال تلاش براي رسيدن به توافق جامع و به خصوص مذاكرات سطح بالاي روزهاي اخير، احتمالا يك توافق كلي سياسي است.

به اين ترتيب به نظر مي‌رسد مذاكره‌كنندگان كه رسيدن به توافق جامع را غيرممكن مي‌دانند به حالتي بين رسيدن به چهارچوب توافق نهايي و يا تمديد مذاكرات رضايت داده‌اند.

همان گونه كه تصوير زير نشان مي‌دهد، به طور كلي پنج پيشامد براي اين دور از مذاكرات قابل تصور است. در صورت توافق كامل بين طرفين مذاكره‌كننده، يك متن كامل به عنوان توافق جامع هسته‌اي به دست مي‌آمد و اگر شرايط مذاكرات به گونه‌اي بود كه حتي با وجود فرض تمديد مذاكرات هم اميدي به حل اختلافات وجود نداشت، آن‌گاه مذاكرات به شكست مي‌رسيد و براي آينده‌اي نامعلوم مذاكره‌اي بين دو طرف صورت نمي‌گرفت.

در بين اين دو حالت انتهايي طيف نتايج احتمالي مذاكرات، پيش از اين دو گزينه رسيدن به چهارچوبي براي كليت توافق و اختلاف بر سر جزئيات فني و يا لزوم تمديد مذاكرات براي ادامه تلاش‌ها براي رسيدن به توافق محتمل به نظر مي‌رسيد. حالت اول تقريبا به معناي به نتيجه رسيدن مذاكرات و نياز به مدت كوتاهي براي نهايي كردن جزئيات آن بود و حالت دوم يعني تمديد توافق موقت ژنو با در نظر گرفتن تعهداتي جديد براي هر دو طرف بود كه باز هم روشن نبود آيا به توافق منجر خواهد شد يا خير.

ولي آن چيزي كه اكنون به عنوان توافق كلي سياسي مطرح شده است، حالتي بين رسيدن به چهارچوب يك توافق و تمديد توافق موقت ژنو است؛ اين بدان معناست كه از سويي مذاكرات پيشرفت زيادي داشته و بسياري از مسائل حل شده است، ولي از سوي ديگر اختلافات جدي در موضوعاتي مهم و البته معدود مانده كه به خصوص نيازمند تصميم‌گيري سياسي است.

به همين سبب طرفين احتمالا مدتي كوتاه و احتمالا دو ماهه را تعيين خواهند كرد كه طي آن متن كامل توافق جامع هسته‌اي را نهايي سازند.

منبع/ تابناك

اول **
۰ نفر