پوتین در گفت وگوی تلفنی با دكتر روحانی: برای رسیدن به توافق جامع، فقط زمان كم داشتیم / غنی‌سازی بومی، حق ایران است

تهران - ایرنا - دكتر حسن روحانی رییس جمهوری شامگاه دوشنبه در مكالمه تلفنی با 'ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه روابط دو كشور و همكاری‌های فیمابین را مورد بررسی قرار داد. پوتین در جریان این تماس با تاكید بر اینكه غنی سازی بومی حق ایران است، گفت: برای رسیدن به توافق جامع، فقط زمان كم داشتیم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد ریاست جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین روحانی در این مكالمه تلفنی با ابراز خرسندی از روند مثبت همكاری‌های دو كشور بویژه در زمینه‌های اقتصادی اظهار داشت: گسترش مبالادت اقتصادی ایران و روسیه بویژه در حوزه‌های نفتی و تجاری، به زودی سطح همكاری‌های فیمابین را به بالاترین حجم همكاری‌های منطقه‌ای ارتقا خواهد داد.

رییس‌جمهوری كشورمان با اشاره به توافق‌های اخیر ایران و روسیه در حوزه هسته ای از جمله ساخت دو نیروگاه و همچنین طرح‌های در دست اقدام و مورد مذاكره دو كشور گفت: همكاری‌های ایران و روسیه در زمینه‌های صلح آمیز هسته ای بویژه در ساخت نیروگاه‌ها بصورت مشترك، اثرات قابل قبولی در توسعه تعاملات اقتصادی ایران و روسیه بر جای گذاشته و امنیت لازم برای توسعه اقدامات مشترك و صلح آمیز هسته ای را فراهم آورده است. همچنین این همكاری‌ها علاوه بر ارتقای مناسبات علمی و فنی دو كشور همسایه، تاثیر خوبی در عرصه بین المللی خواهد داشت.

دكتر روحانی در خصوص مسائل منطقه ای نیز گفت: همكاری و تعامل كشورهای منطقه برای مبارزه با تروریسم و افراط گرایی توانسته است از پیشروی تروریست‌ها در عراق و سوریه كاسته و به تدریج صحنه عملیاتی را به نفع مردم آن كشورها تغییر دهد.

رییس جمهوری گفت: ایران و روسیه توانسته اند نمونه موثری از همكاری در مقابله با تروریسم و افراطی‌گری را ارایه كرده و ضرورت یكپارچگی درون منطقه ای برای تقابل با خشونت را اثبات كنند.

دكتر روحانی با اشاره به مذاكرات اخیر ایران و 1+5 در وین و نتایج حاصله، خطاب به پوتین اظهارداشت: طی روزهای اخیر، دو كشور حضور فعالی در مذاكرات داشته اند و امیدواریم با كمك‌های شما زودتر به توافق جامعی كه به نفع ملت‌ها، منطقه و جهان است، دست یابیم.

رییس شورای عالی امنیت ملی گفت: امروز خوشحال هستیم كه همه كشورهای جهان بر اینكه مذاكرات باید به نتیجه نهایی برسد، تاكید دارند و در جمهوری اسلامی ایران نیز اجماعی ملی برای حل این موضوع از طریق تعامل برای رسیدن به حقوق حقّه كشور و نیز حل و فصل نهایی وجود دارد.

دكتر روحانی خطاب به ولادیمیر پوتین گفت: باید پیام روشنی دهیم كه دوران تحریم سپری شده است. اینكه برخی كشورها در هر مساله ای از ابزار تحریم استفاده می‌كنند برای جامعه جهانی مشكل آفرین است. انتظار دولت و ملت ایران این است كه در مذاكرات 1+5 جدیت بیشتری از همسایه شمالی ببینند چرا كه تلاشهای مشترك ما باعث ارتباط و پیشرفت دو ملت ایران و روسیه شده است.



*پوتین: روسیه نگرانیهای ایران را درك می كند

پوتین رییس‌جمهوری روسیه نیز در این گفتگوی تلفنی با بیان اینكه 'در مذاكرات اخیر وین برای رسیدن به توافق جامع فقط زمان كم داشتیم' گفت: مهم است كه مذاكرات سبب شود كه ایران به حقوق خود بویژه در زمینه غنی سازی دست پیدا كند و غنی سازی در خاك خود، حق ایران است.

وی با ابراز امیدواری برای وصول طرفین به توافقی كه منافع همگان را در بر گرفته و قابل قبول باشد، افزود: خوشحالم كه اخیرا قراردادی برای همكاری هسته ای طی ده سال آینده امضا كرده‌ایم.

پوتین تاكید كرد كه روسیه نگرانی‌های طرف ایرانی را در زمینه حقوق خود درك می‌كند.

طرفین همچنین در این گفتگو با بررسی تحولات اخیر بازار جهانی نفت توافق كردند كه در این مسیر همكاری‌های لازم را به عمل آورند.

شبس ** 1551

سرخط اخبار سیاست