مفاد برنامه اقدام مشترك را تا نهم تیرماه 94 تمدید می كنیم

وین - ایرنا - محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و كاترین اشتون هماهنگ كننده 1+5 در بیانیه مشتركی اعلام كردند كه مفاد برنامه اقدام مشترك را تا نهم تیرماه 1394 تمدید می كنیم تا امكان مذاكرات بیشتر فراهم شود.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا به وین، آنها اعلام كردند: ما و وزرای خارجه كشورهای پنج به علاوه یك توافق كرده ایم كه تلاش ها دیپلماتیك خود را ادامه دهیم.

ظریف و اشتون اضافه كردند: قصد داریم كه با استفاده از شتاب ایجاد شده كنونی، مذاكرات را در كوتاه ترین زمان ممكن حداكثر طی چهار ماه نهایی كنیم و در صورت ضرورت از زمان باقیمانده تا نهم تیرماه به منظور نهایی كردن هرگونه كار فنی و یا نگارشی احتمالی باقی مانده استفاده نماییم.

در این بیانیه اضافه شده است: ایران و كشورهای پنج به علاوه یك مجددا تاكید می نمایند كه كماكان تعهدات خود در برنامه اقدام مشترك را به صورت موثر و به موقع اجرا خواهند كرد.

در بیانیه مشترك ظریف و اشتون آمده است: از آژانس بین المللی انرژی اتمی خواسته خواهد شد كه به نظارت بر اقدامات داوطلبانه وفق برنامه اقدام مشترك ادامه دهد.

بنابر این بیانیه ' نشست بعدی برای ادامه كار در آذر ماه برگزار خواهد شد'.

ظریف واشتون خاطرنشان كردند: از یك سال پیش كه در ژنو در مورد برنامه اقدام مشترك توافق كردیم ، ما و وزرای خارجه و مدیران سیاسی گروه پنج به علاوه یك برای رسیدن به یك راه حل جامع مذاكرات فشرده ای داشته ایم.

در این بیانیه آمده است: بر مبنای تعهد محكم تمام طرف ها برای نیل به یك راه حل جامع دراز مدت مورد توافق، طی ماه های گذشته ، ده دور مذاكره و جلسات متعددی برگزار كرده ایم. ایده های مختلفی مطرح شده است اما با توجه به ماهیت فنی این تلاش ها و تصمیماتی كه باید اتخاذ شوند، برای بررسی و نهایی كردن آنها به نحو مقتضی نیاز به كار بیشتری است.

در بیانیه مشترك ظریف و اشتون اضافه شده است: ترجیح ما این بود كه همین جا در وین راه حل جامع را نهایی كنیم اما بر اساس پیشرفتت های صورت گرفته و با توجه به ایده های جدیدی كه نیاز به بررسی بیشتر دارند، اطمینان دارریم كه مسیر مطمئنی برای نیل به یك راه حل جامع وجود دارد.

وزیر خارجه ایران و هماهنگ كننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین از دولت اتریش برا ی' میزبانی سخاوتمندانه' این مذاكرات در وین قدردانی كردند.

سیام 1572**1553

سرخط اخبار سیاست خارجی