۴ آذر ۱۳۹۳، ۱۱:۰۶
کد خبر: 81400576
T T
۰ نفر
بايدن به خواسته هاي اردوغان در باره سوريه پاسخ مثبت نداد

آنكارا- يك كارشناس امور راهبردي تركيه معتقد است كه 'جوبايدن' معاون رييس جمهوري آمريكا در سفر اخير خود به تركيه به خواسته هاي رييس جمهوري تركيه درباره سوريه پاسخ مثبت نداده است.

به گزارش ايرنا، 'حسني محلي' كارشناس امور راهبردي و مفسر سياسي روزنامه 'يورت' تركيه اين مطلب را روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا عنوان كرد.

وي در تحليل تحولات اخير در منطقه و سفر 'جو بايدن ' به تركيه، گفت: ميان 'جو بايدن ' و 'رجب طيب اردوغان' يك جو بي اعتمادي حاكم است و اين مساله پس از انتقاد آشكار 'بايدن' از تركيه مبني بر اينكه تركيه از گروههاي افراطي و تروريستي حمايت مي كند، آغاز شد و در سفر اخير بايدن به تركيه با بي پاسخ گذاشته شدن خواسته هاي اردوغان در مورد اعلام منطقه امن و پرواز ممنوع در خاك سوريه به اوج خود رسيد.

محلي مي افزايد: سياست هاي يكجانبه تركيه موجب انزواي سياسي دولت آنكارا شده و پس از حمايت هاي آنكارا از 'محمد مرسي' رييس جمهور مخلوع مصر و مخالفت تركيه با دولت 'عبدالفتاح السيسي' در مصر اين بار تركيه با همپيمانان عرب خود يعني با عربستان سعودي و قطر نيز دچار اختلاف شده است.

كارشناس امور راهبردي تركيه اضافه كرد: عربستان سعودي بر خلاف تركيه از 'السيسي' حمايت مي كند و امير قطر نيز اخيرا براي دست بوسي پادشاه عربستان سعودي به آن كشور رفت و اكنون نيز براي دست بوسي 'السيسي' آماده سفر به مصر است.

وي در پاسخ به اين سووال كه سفر اخير 'احمد داود اوغلو' نخست وزير تركيه به عراق را چگونه ارزيابي مي كند، گفت: نخست وزير تركيه براي بهبود مناسبات كشورش با عراق و براي خروج از انزواي سياسي تركيه در منطقه به بغداد و اربيل سفر كرد.

محلي افزود: در جريان اين سفر به رغم اينكه مسوولان دو كشور تركيه و عراق در بغداد جلو دوربين ها از توسعه روابط سخن گفتند ولي موضوع اصلي بحثها در خواست بغداد براي استرداد 'طارق الهاشمي' و ديگر تروريستها از تركيه بود.

كارشناس امور راهبردي تركيه با تاكيد بر اينكه آنكارا نياز به بهبود مناسبات و اعتماد سازي با همسايگان خود دارد، بيان داشت: موضوع مناسبات تركيه با روسيه نيز مهم است، اردوغان كه نتوانست بايدن را متقاعد سازد، چگونه مي تواند 'پوتين' را درباره خواسته هاي خود متقاعد كند.؟

خاورم **2010/1275

سرخط اخبار جهان