۵ آذر ۱۳۹۳، ۹:۴۰
کد خبر: 81401965
T T
۰ نفر

دست خالي دلواپسان براي مخالفت با گزينه پنجم

۵ آذر ۱۳۹۳، ۹:۴۰
کد خبر: 81401965
دست خالي دلواپسان براي مخالفت با گزينه پنجم

تهران- ايرنا- روزنامه «ابتكار» امروز -چهارشنبه- به موضوع راي اعتماد مجلس به گزينه پنجم وزارت علوم پرداخته و نوشته است: صحن علني مجلس شوراي اسلامي، امروز براي سومين بار در دو ماه اخير ميزبان جلسه راي اعتماد به وزير پيشنهادي علوم، تحقيقات و فناوري است.

اين روزنامه افزوده است: در شرايطي كه در دو جلسه پيشين، با توجه به فعاليت گسترده منتقدان دولت براي تخريب چهره و وجهه نيلي احمدآبادي و دانش آشتياني، شانس گرفتن راي اعتماد براي وزير پيشنهادي دولت چندان بالا تصور نمي‌شد، اين بار حتي عليرغم تلاش «حلقه نه»، شانس محمد فرهادي براي نشستن روي صندلي وزارت علوم بالا ارزيابي مي‌شود.

فرهادي كه هفته جاري را در جلسات كميسيون آموزش و فراكسيون‌هاي مجلس حضور يافته بود، ديروز نيز در نشست‌ نمايندگان فراكسيون اصولگرايان و رهروان ولايت مجلس شركت كرد. اخباري كه از اين جلسه به گوش مي‌رسد حاكي از آن است كه اين دو فراكسيون

حمايت خود را از گزينه پيشنهادي دولت اعلام كرده‌اند. پيرحسين كوليوند كه در جلسات محمد فرهادي وزير پيشنهادي علوم با كميسيون‌ها و نمايندگان مجلس همراه وي حضور داشته است، در گفت‌وگو با ايسنا ضمن اشاره به اينكه براي نخستين بار است كه دو فراكسيون در زمينه بررسي گزينه پيشنهادي وزارتخانه‌اي جلسه مشترك مي‌گذارند، اظهار كرد: در اين جلسه نمايندگان مجلس انتظارات و خواسته‌هاي مورد نظر خود را مطرح كرده و دكتر فرهادي نيز درباره برنامه‌ها و مواضع شفاف خود براي موضوعات مختلف وزارت علوم توضيحات لازم را ارائه داد. كوليوند اظهار كرد: در مجموع نمايندگان حاضر در اين جلسه حمايت خود را از گزينه پيشنهادي وزارت علوم اعلام كردند.



* پيش‌بيني بيش از 200 راي براي فرهادي

همچنين ايرج نديمي، نماينده مردم لاهيجان در مجلس، با اشاره به جلسه مشترك فراكسيون ‌هاي اصولگرايان و رهروان با گزينه پيشنهادي وزارت علوم، پيش‌بيني كرد كه مجلس راي خوبي به فرهادي بدهد. در اين جلسه همه گروه‌ها و جريانات اصول‌گرا و تعدادي از اصلاح‌ ‌طلبان حضور داشتند و دكتر فرهادي نقطه نظرات و ديدگاه‌هاي فني، اجرايي و سياسي خود را با حاضرين در ميان گذاشت و برخي از نمايندگان نيز سوالاتي از ايشان داشتند كه در اين جلسه مطرح كردند. نكته حائز اهميت اين جلسه غيبت رئيس مجلس شوراي اسلامي و حضور همه جريان‌هاي داخل مجلس از رهروان تا دوستان اقليت در جريان پايداري و اصلاح‌طلب بود و همه اشخاص تأثيرگذار مجلس نظير دكتر حداد عادل نيز در اين جلسه حضور داشتند كه نشان‌دهنده اقبال مناسب به وزير پيشنهادي علوم از سوي نمايندگان بود. وي در مورد صحبت‌هاي مطرح شده درباره دكتر فرهادي گفت: ايشان تأكيد داشتند كه صحبت‌هاي رهبري فصل‌الخطاب فعاليت‌هاي مختلف است و به هيچ وجه نيز به صورت جناحي عمل نخواهد كرد و به گروه خاصي بدهكار نيستند و در هيچ جريان ساختار شكنانه‌اي نيز همراه نبوده و مرزبندي‌هاي مشخصي نيز با خط قرمزهاي نظام دارند و به آن پايبند هستند. نديمي در پايان تأكيد كرد: به نظر من با توجه به اين جلسه مي‌توان گفت دكتر فرهادي بيش از 200 رأي از نمايندگان دريافت خواهد كرد.



* حضور رئيس‌جمهور در مجلس براي معرفي فرهادي

امروز رئيس‌جمهور نيز براي معرفي و دفاع از گزينه پيشنهادي خود براي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، در مجلس حاضر مي‌شود. حجت‌الاسلام مجيد انصاري با اعلام اين خبر افزود: طبق آيين‌نامه داخلي مجلس، رئيس‌جمهور بايد در جلسه معرفي وزرا حضور يابد و صحبت كند و وزير را به مجلس معرفي كند؛ بنابراين رئيس‌جمهور در جلسه معرفي وزرا هميشه حضور دارند.وي يادآور شد كه عدم حضور روحاني در جلسه راي اعتماد نيلي احمدآبادي، به خاطر همزماني با سفر استاني بوده است.معاون حقوقي رئيس‌جمهور با بيان اين كه ارزيابي ما از فضاي عمومي مجلس و نمايندگان محترم نسبت به آقاي دكتر فرهادي به عنوان وزير پيشنهادي علوم مثبت است، اظهار كرد: ‌طي جلساتي كه در چند روز گذشته آقاي فرهادي با نمايندگان محترم برخي از كميسيون‌ها و رئيس و اعضاي هيات رئيسه مجلس داشتند در مجموع اين ملاقات‌ها و مذاكرات بسيار مثبت بوده است.انصاري تصريح كرد: اميدواريم دكتر فرهادي با راي خوبي براي وزارت علوم انتخاب شود و تكليف اين وزارت‌خانه روشن شود.



* به دنبال راه جديد فشار بر دولت

ارزيابي‌ها نشان مي‌دهد كه «حلقه نه» به گزينه پيشنهادي دولت، اين بار توفيقي در تخريب چهره فرهادي نداشته‌اند. فرهادي سابقه دو بار وزارت و پيشينه علمي و مديريتي قابل توجهي دارد. اظهارات و مواضعش را در مورد حوادث سال 88 نيز روشن و شفاف بيان كرده است و به نظر مي‌رسد دست مخالفان نيز حتي براي درست كردن فيلم و عكس و نامه‌هاي تقلبي خالي باشد. ساير نمايندگان مجلس نيز كه از روز معرفي وي با «چهار چهار» و ختم صلوات به استقبال فرهادي رفته‌اند، در طول هفته گذشته واكنش‌هاي مثبتي به وزير پيشنهادي علوم نشان داده‌اند. به عنوان مثال رمضانعلي سبحاني‌فر، فرهادي را بهترين گزينه دولت براي وزارت علوم خوانده است و مسعود پزشكيان، نماينده تبريز، آذرشهر و اسكو شانس وي را براي تصدي وزارت علوم بيش از 90 درصد مي‌داند. محمدمهدي زاهدي، رئيس كميسيون آموزش نيز اعلام كرده است كه مجلس براي راي موافق به فرهادي

آماده است. حتي مسئول سازمان بسيج دانشجويي كشور اعلام كرد كه گزينه پيشنهادي وزارت علوم مي‌تواند راي اعتماد مجلس را كسب كند. به نظر مي‌رسد امروز پرونده بلاتكليفي وزارت علوم بسته شود و يكي از راه‌هاي دلواپسان براي تحت فشار قرار دادن دولت مسدود گردد. حال بايد ديد منتقدان دولت براي حفظ فشار خود بر روحاني و كابينه‌اش چه راهكاري را تدارك ديده‌اند. هر چه هست، به نظر مي‌رسد كارت زرد ديروز مجلس به وزير كار، رفاه و تعاون را بتوان زنگ خطر اين جمع براي دولت دانست.

منبع: ابتكار

اول**1368**
۰ نفر