دعوت ایران از كشورهای اسلامی برای شركت در نشست گردشگری سلامت در مشهد

استانبول- ایرنا- در سی امین اجلاس كارشناسان كمیته دائمی همكاری های اقتصادی و بازرگانی سازمان همكاری اسلامی (كمسك) در استانبول هیات ایرانی از كشورهای عضو خواست در نشست گردشگری سلامت در مشهد مقدس شركت كنند.

به گزارش ایرنا ، این مطلب را 'زهره بهره بر' معاون مدیر كل دفتر وامها و مجامع و موسسات بین المللی وزارت امور اقتصادی و دارایی كه ریاست هیات ایرانی در نشست كارشناسان كمسك را بر عهده دارد ، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا عنوان كرد.

وی در پایان دور اول مذاكرات نشست كارشناسان اقتصادی كشورهای اسلامی در استانبول كه دیروز( سه شنبه ) آغاز به كار كرد با اعلام این مطلب افزود: اتاق بازرگانی ایران پیشنهاد میزبانی نشست گردشگری سلامت در شهر مشهد مقدس در سال 2015 میلادی را ارائه كرده و این امر در نشست استانبول به اطلاع كشورهای عضو همكاری اسلامی رسانده شد.

وی اضافه كرد : از اعضای همكاری اسلامی خواسته شد كه در نشست مشهد شركت داشته باشند.

'بهره بر' افزود: در اولین دور مذاكرات كارشناسان پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران در حوزه تجارت مبنی بر تشكیل كمیته مذاكرات تجاری برای اجرایی كردن موافقت نامه ترجیحات تجاری بین كشورهای عضو ارائه شد.

وی گفت: استفاده از تجربیات كشورهای عضو در حوزه حمل و نقل و استفاده از تجربیات كشورهای عضو همكاری اسلامی كه همزمان عضو سازمان اقتصادی اكو و سازمان سكاپ می باشند از دیگر پیشنهادهای هیات ایرانی در این نشست بود.

نشست دو روزه كارشناسان اقتصادی ، زمینه ساز مذاكرات وزرای كمسك كه فردا ( پنجشنبه) به ریاست ' رجب طیب اردوغان' رییس جمهوری تركیه در شهر استانبول برگزار می شود، خواهد بود.

از جمهوری اسلامی ایران نیز علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی در سی امین اجلاس وزرای همكاری های اقتصادی و بازرگانی سازمان همكاری اسلامی ( كمسك ) شركت می كند.

بررسی راهكارهای توسعه همكاریها بین كشورهای عضو در زمینه های گردشگری ، كشاورزی ، حمل و نقل ، تجارت و امور مالی و پولی و هم چنین فقرزدایی از جمله محورهای دستور كار اجلاس كارشناسان و سپس وزرای عضو اعلام شده است.

نشست دیروز و امروز (چهارشنبه) كارشناسان قرار است آخرین وضعیت فرآیند اجرایی طرح هایی كه در دستور كار كمسك قرار دارد را بررسی و پیش نویس دستور كار نشست وزیران كشورهای عضو سازمان همكاری اسلامی را آماده كند.

اردیبهشت ماه گذشته نیز سی امین اجلاس كمیته پیگیری كمیته دائمی همكاری های اقتصادی و بازرگانی سازمان همكاری اسلامی (كمسك) در آنكارا پایتخت تركیه برگزار شد.

كمیته دائمی همكاری های اقتصادی و بازرگانی سازمان همكاری اسلامی موسوم به 'كمیته كمسك' یكی از كمیته های تخصصی این سازمان در سال 1981 میلادی و با تصویب اجلاس سران بنیان نهاده و ریاست و میزبانی جلسات آن به كشور تركیه واگذار شد.

كمسك در سال 1984میلادی با هدف توسعه و ایجاد هماهنگی در همكاری های اقتصادی و تجاری چند جانبه بین كشورهای عضو سازمان همكاری اسلامی بطور رسمی آغاز به كار كرد.

خاورم ** 2010**1566

سرخط اخبار جهان