۵ آذر ۱۳۹۳، ۱۲:۲۹
کد خبر: 81402351
T T
۰ نفر
ایران نیازمند 2000 پزشك متخصص طب فیزیكی و توانبخشی است

تهران- ایرنا-دبیر انجمن طب فیزیكی و توانبخشی ایران با بیان اینكه ایران در این حوزه از لحاظ پژوهشی و آموزشی در جهان هم ردیف كشورهای توسعه یافته است،گفت:در حال حاضر نیازمند 2000 پزشك متخصص طب فیزیكی و توانبخشی هستیم.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دكتر 'سید احمد رییس السادات' امروز چهارشنبه درهجدمین كنگره طب فیزیكی، توانبخشی و الكترودیاگنوز ایران افزود:درسال های اخیر خدمات توانبخشی پیشرفته ای ارایه شده است اما توزیع نامناسب متخصصین خدمات طب فیزیكی برخی شهرستانها را با كمبود نیروی انسانی متخصص در این زمینه مواجه كرده است.

رییس السادات یادآور شد:در حال حاضر درسطح كشور فقط 400 پزشك طب فیزیكی وتوانبخشی فعال هستند كه این تعداد در استان های تهران و فارس توزیع شده است.

وی با بیان اینكه در حال حاضر جمعیت كشور به سمت سالمندی و پیرشدن درحال حركت است، گفت:با توجه به پیر شدن جمعیت و نظر به تنوع بیماری‌ها سبب شده تا نیاز مردم به طب فیزیكی و توانبخشی افزایش یابد.

وی اظهار كرد:حدود نیم قرن از ورود متخصصین طب فیزیكی و توانبخشی در ایران می گذرد و در بیست سال اخیر برنامه های آموزشی و پژوهشی دراین حوزه به صورت منظم و مدون پایه گذاری شده است.

رییس سازمان طب فیزیكی وتوانبخشی اضافه كرد:ایران در زمینه آموزش و پژوهش هم ردیف كشورهای توسعه یافته است و با ارایه مقالات در كنگره های بین المللی و همچنین پژوهش های منتشرشده در مجلات معتبر جزو كشورهای پیشرو در این علم بشمار می رود.

وی ادامه داد: با توجه به كمبود متخصصین طب فیزیكی وعدم وجود راهنمایی بالینی وهم چنین عدم پوشش بیمه ای مناسب سبب شده است كه جایگاه توانبخشی كشور با سطح مطلوبش فاصله داشته باشد كه امیدواریم با اجرای طرح تحول نظام سلامت بسیاری از مشكلات برطرف و موجب و ارتقاء خدمات توانبخشی در كشور شود.

وی اظهارداشت: حدود 400 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده است كه 60درصد مقالات ارسالی مربوط به سایر رشته های غیر پزشكی بوده است.

به گفته وی ، دراین همایش اساتید برجسته جهانی از جمله پروفسورلی، رییس انجمن طب توانبخشی و پروفسور سینتی و... از كشورهای آمریكا، فرانسه، آلمان در این همایش شركت كرده اند.

هجدهمین كنگره سراسری سالانه طب فیزیكی، توانبخشی و الكترودیاگنوز ایران امروز - چهارشنبه - در دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی آغاز به كار كرد و تا هفتم آذرماه ادامه دارد.

علمی (3)**1354** ن.پ1440
۰ نفر