نابودی یك میلیون هكتاراز اراضی كشاورزی كشوربه دلیل تغییركاربری اراضی

ساری - ایرنا - معاون حفظ كاربری و یكپارچگی اراضی كشاورزی سازمان امور اراضی كشور گفت : بر اساس آمار رسمی از سال 1335 تا 1392 بیش از یك میلیون هكتار اراضی كشاورزی كشور به دلیل تغییر كاربری های مجاز و غیر مجاز از دست رفته است.

'فرید صیدی نژاد'روز پنجشنبه در حاشیه گردهمایی دو روزه مدیران امور اراضی منطقه یك كشور در محل مركز ترویج و توسعه تكنولوژی هراز (كاپیك) در محمود آباد مازندان در گفت و گو با ایرنا با تاكید بر ضرورت حفظ و حراست از اراضی كشاورزی كشور به طرق مختلف افزود : به طور قطع با افزایش ضریب حفاظتی، عرصه های زراعی كمتری را نیز از دست خواهیم داد.

وی مقدار اراضی كشاورزی در ایران را 18.7 میلیون هكتار اعلام كرد و افزود : از این مقدار فقط شش میلیون هكتار اراضی آبی است یعنی سرانه هر ایرانی دو هزار متر زمین است كه باید آن را حفظ كرد.

وی با بیان این كه برای تولید یك سانتی متر خاك زراعی حدود 800 سال زمان نیاز است ، اظهار داشت : بنابراین رسالت همه برای حفظ اراضی كشاورزی بسیار سنگین است.

وی اظهار داشت : این سازمان جهت رصد واقعی علاوه بر استفاده از مكانیزم های نوین در صدد است تعداد گشت های حفاظتی در عرصه های زراعی كشور را از130 گشت موجود به 400 مورد افزایش دهد.

معاون حفظ كاربری و یكپارچگی اراضی كشاورزی سازمان امور اراضی كشور یادآور شد : جهت رصد تغییرات و پایش عرصه ها ، از نهادهای مردمی و روش های نوین بهره خواهیم برد.

وی تصریح كرد : اكنون طرحی تقدیم دولت شد و در مجلس مطرح است اگر بتوانیم اعتبارات بگیریم به طور قطع فشارهای نظارتی در عرصه های زراعی كشور بیشتر خواهد شد.

وی نقص قوانین حفظ اراضی كشاورزی را ازجمله چالش های فرارو برشمرد و گفت : این قانون از سال 74 تصویب شد و در سال 85 اصلاحیه ای در آن صورت گرفت كه نگاه اصلاحی در آن بیشتر حفظ كاربری نبوده است.

وی تصریح كرد : در حال حاضر مجلس شورای اسلامی برای بازنگری قانون حفظ اراضی كشاورزی ورود كرده و امید است نواقص موجود در این قانون برطرف شود.

وی توسعه حریم غیر ضابطه مند شهرها را ازدیگر چالش های فرارو اعلام كرد و گفت : شهرها در محدود بهترین اراضی كشاورزی واقع شدند بنابراین الگوی ساخت و سازهایشان باید تغییر بكند.

وی افزود: اگر بیاییم همین جوری محدوده شهر را افزایش دهیم و اراضی كشاورزی را محلق كنیم و تغییر كاربری بدهیم ، چیزی از اراضی كشور باقی نمی ماند.

صیدی پور گرفتن نقشه كاداستر اراضی كشاورزی را در كشور از جمله ضروریات این بخش دانست و گفت : این نقشه هنوز برای اراضی كشاورزی ایران تهیه نشده است كه بسیاری از اختلافات ناشی از نبود این نقشه است.

وی یادآور شد : سازمان امور اراضی كشور برای تعیین و تكلیف اراضی برنامه ای دارد و هر ساله سطوحی را تعیین می كند كه با انجام این مهم مالكیت ها روشن و حدود و مرزهای اراضی مشخص می شود.ك/3

621/608

سرخط اخبار استان‌ها