۶ آذر ۱۳۹۳، ۲۱:۳۲
کد خبر: 81404368
T T
۰ نفر
بیانیه پایانی یكصد و شصت و ششمین نشست عادی اوپك

تهران - ایرنا - یكصد و شصت و ششمین نشست اوپك روز جاری(پنجشنبه) در وین پایتخت اتریش برگزار شد و عبدالرحمان عطهر الهیریش، معاون نخست وزیر لیبی و رئیس هیئت اعزامی لیبی، ریاست این نشست را برعهده داشت.

به گزارش ایرنا از دبیرخانه سازمان كشورهای صادر كننده نفت (اوپك)، در این نشست به عادل عبدالمهدی وزیر نفت عراق به دلیل انتصاب وی به مقام وزارت نفت عراق تبریك گفته شد و از عبدالكریم العیبی وزیر پیشین نفت عراق به علت فعالیتهایش در اوپك قدردانی شد.

در این نشست دیزانی الیسون مادوكه وزیر نفت نیجریه به عنوان رئیس دوره ای اوپك برای یك سال، از اول ژانویه ٢٠١٥، انتخاب شد. همچنین محمدبن صالح الساده وزیر صنعت و انرژی قطر به عنوان نایب رئیس اوپك در سال آینده میلادی انتخاب شد.

در ادامه، گزارشهای دبیر كل اوپك درباره چشم انداز بازارهای جهانی نفت خام، گزارش هیات كمیسیون اقتصادی اوپك و دیگر گزارش های واحدهای اداری اوپك مورد بررسی اعضا قرار گرفت.

این نشست همچنین موضوعهایی همچون تحولات مسائل زیست محیطی چندجانبه، وضع تعاملات مستمر اوپك با اتحادیه اروپا در زمینه انرژی، استمرار همكاری این سازمان با مجمع جهانی انرژی، آژانس بین المللی انرژی، گروه ٢٠ و روسیه را مورد توجه قرار داد.

اعضای اوپك در این نشست گزارش دورنمای بازار نفت ارائه شده از سوی دبیركل به ویژه پیش بینی های مربوط به عرضه و تقاضای نفت در سه ماه نخست، دوم، سوم و چهارم سال ٢٠١٥ با تاكید بر نیمه نخست سال و چشم انداز اقتصادی سال ٢٠١٥ را مورد توجه قرار دادند.

در این كنفرانس تأكید شد اگرچه پیش بینی می شود تقاضای نفت در سال ٢٠١٥ افزایش یابد، اما این افزایش با رشد یك میلیون و ٣٦٠ هزار بشكه تولید نفت كشورهای غیر عضو اوپك جبران می شود.

با توجه به كاهش سریع قیمت نفت در ماههای گذشته، اعضای اوپك تصمیم گرفتند كه ثبات قیمت های نفت در سطحی كه بر رشد اقتصادی جهان تاثیر منفی نگذارد و درآمد كافی را برای تولیدكنندگان به همراه داشته باشد و سرمایه گذاری های آینده را تضمین كند، برای اقتصاد جهانی مناسب است.

در این نشست ١٢ كشور عضو اوپك درباره حفظ سقف تولید اوپك در سطح روزانه ٣٠ میلیون بشكه به اجماع رسیدند.

در این نشست همچنین تأكید شد كه اعضای سازمان در صورت نیاز، برای تضمین ثبات بازار و بهای مناسب نفت برای تولیدكنندگان و مصرف كنندگان، گام های لازم را خواهند برداشت و به سرعت به تحولات مؤثر بر نظم بازار نفت، واكنش نشان خواهند داد.

با توجه به توافق اعضای اوپك برای در نظر داشتن تحولات و مخاطرهای اینده اقتصاد جهانی، در نشست امروز از دبیركل اوپك خواسته شد تا بر نظارت دقیق خود بر تحولات عرضه و تقاضای بازارها و عوامل غیراساسی ادامه دهد و اعضا را از شرایط موجود مطلع كند.

وزیران نفت اوپك همچنین برنارد مومر نماینده ونزوئلا هیات عامل ونزوئلا را به عنوان رئیس هیات عامل اوپك در سال ٢٠١٥ منصوب كردند.

همچنین احمد مسیلی نماینده الجزایر در هیات عامل اوپك برای همین مدت به عنوان جانشین وی انتخاب شد.

اعضای اوپك تصمیم گرفتند كه عبدالله سالم البدری، برای یك دوره ٦ ماهه دیگر تا پایان دسامبر ٢٠١٥ به سمت دبیركلی اوپك باقی بماند.

از سوی دیگر، بودجه این سازمان برای سال ٢٠١٥ میلادی به تصویب اعضای اوپك رسید.

این نشست همچنین تصمیم گرفت نشست آینده این سازمان در پنجم ژوئن ٢٠١٥ (جمعه، ١٥ خردادماه ١٣٩٤) مقر دائمی این سازمان در وین برگزار شود.

در پایان نشست، اوپك بار دیگر از دولت و مردم اتریش و مقام های شهر وین برای پذیرایی و استقبال گرم تشكر و قدردانی كرد.

اقتصام(1)2022**1558

سرخط اخبار اقتصاد