۶ آذر ۱۳۹۳، ۲۳:۵۲
کد خبر: 81404436
T T
۰ نفر
وزير نيرو: پساب فاضلاب تهران به استان مركزي منتقل مي شود

اراك-ايرنا- وزير نيرو از اجراي طرح انتقال پساب فاضلاب تهران به شهرستان زرنديه استان مركزي به منظور رفع مشكل كمبود آب در اين استان خبر داد.

' حميد چيت چيان' شامگاه پنج شنبه در جمع مديران ارشد، نمايندگان مردم و دست اندركاران صنعت آب و برق استان مركزي در اراك گفت: با توجه به كمبود آب و لزوم تامين اين ماده حياتي در عرصه هاي مختلف، بايد روند بهره گيري از پساب فاضلاب در واحدهاي صنعتي مد نظر قرار گيرد و با انجام طرح هاي تحقيقاتي و كارشناسي در اين زمينه اقدام شود.

وي افزود: در همين راستا، با اجراي طرح انتقال پساب فاضلاب تهران به زرنديه در آينده نزديك، مشكلات كم آبي شهرهاي شمالي استان مركزي حل خواهد شد.

وزير نيرو تصريح كرد: انتقال آب از مناطق مجاور استان مركزي به اين استان نيز در دستور كار قرار دارد اما اين موضوع نيازمند بررسي و كار كارشناسي بيشتر است.

چيت چيان خاطرنشان ساخت: به منظور جلوگيري از مصرف بي رويه و غير اصولي آب در كشور، برنامه جامع مديريت منابع آب هاي زيرزميني كشور به زودي اجرايي مي شود.

وي، تامين بهينه منابع آب و تلاش در جهت حفظ سفره هاي آب زير زميني براي نسل هاي آينده را از دغدغه هاي وزارت نيرو دانست و اضافه كرد: براي اجراي اين طرح اعتباراتي در نظر گرفته شده است كه اميد مي رود در بودجه سال 94 به تصويب برسد.

وزير نيرو همچنين از احداث نيروگاه در شهرهاي خمين و شازند خبر داد و گفت: تلاش مي شود در احداث نيروگاه هاي جديد كشور و نيروگاه خمين و شازند از فناوري هاي نوين بهره برده شود تا شاخص هاي زيست محيطي نيز رعايت گردد.



** توليد برق با انرژي هاي پاك امسال دو برابر مي شود

مديرعامل شركت توانير نيز گفت: ميزان توليد برق از انرژي هاي پاك تا پايان سال جاري دو برابر مي شود.

همايون حايري در نشست وزير نيرو با مسئولان استان مركزي افزود: سال گذشته 83 درصد از تركيب سوخت نيروگاه شازند گاز بوده و تلاش مي شود اين نيروگاه با تركيب 100 درصدي سوخت پاك فعاليت كند.

وي تصريح كرد: امسال نيز تا پايان آبان ماه ميزان مصرف سوخت پاك نيروگاه تا مرز 99 درصد پيش رفت كه اين امر نشان مي دهد سلامت مردم براي مجموعه خدمتگزاران دولت اهميت دارد.



**استان مركزي با كمبود آب مواجه است

استاندار استان مركزي نيز گفت: نياز به آب با توجه به واحدهاي صنعتي استان، جدي است و بايد مديريت منابع آب در بخش هاي مختلف استان صورت گيرد.

' محمد حسين مقيمي ' افزود: نحوه مديريت منابع آب در استان به بازنگري جدي نياز دارد و در اين راستا با تشكيل شوراي منابع استان، ساماندهي در اين حوزه در دستور كار قرار گرفته است.

وي افزود: تغيير الگوي كشت و استفاده از پساب فاضلاب از ديگر راهكارهايي است كه در تامين آب مورد نياز استان در بخش هاي كشاورزي و صنعت مد نظر قرار گرفته است.

به گفته مقيمي، اختصاص اعتبار لازم براي مكانيزه كردن آبياري كشاورزي از ديگر گام هاي موثر در مصرف بهينه آب به ويژه در بخش كشاورزي است.

استاندار مركزي اظهار كرد: هم اينك شش شهر استان تصفيه خانه فاضلاب ندارند كه اين مهم نيازمند بررسي بيشتر وزرات نيرو است.

مقيمي گفت: تامين آب شرب مورد نياز شهر ساوه نيز از ديگر مشكلات موجود است كه نيازمند بررسي بيشتر است.

'محمدحسن آصفري' نماينده مردم اراك، كميجان و خنداب، 'عباس صلاحي' نماينده مردم تفرش، آشتيان و فراهان و 'قاسم عزيزي' نماينده مردم شازند در مجلس شوراي اسلامي نيز در اين نشست، گزارشي از مسائل و مشكلات حوزه هاي انتخابيه خود را در زمينه آب و انرژي ارايه كردند.

وزيرنيرو در سفر يك روزه خود به استان مركزي در مراسم بهره برداري از طرح هاي آب رساني به ساوه و دليجان و نيز پست برق مهر شازند شركت كرد.ك/3

7112/559**1613 ** 1551
۰ نفر