۷ آذر ۱۳۹۳، ۱۱:۳۵
کد خبر: 81404612
T T
۰ نفر
اروپایی ها ذخایر طلای خود را از آمریكا خارج می كنند

تهران - ایرنا - نگرانی از بحران اقتصادی فزاینده در اروپا، دولت های غربی را وا داشته تا ذخایر طلای خود را از خزانه آمریكا خارج ساخته و به كشور خود بازگردانند.

شبكه خبری روسی 'راشاتودی' روز جمعه گزارش داد: اكنون پس از هلند؛ كشورهای فرانسه، سوییس و آلمان به دنبال خارج كردن ذخایر طلای خود از خزاین موجود در نیویورك آمریكا هستند.

بر اساس این گزارش، هم خوان نبودن پشتوانه چاپ اسكناس در میان بانك های مركزی عمده كشورهای غربی، این نگرانی را درباره ذخایر طلایی كه درخارج از كشور دارند، بوجود آورده است.

دولت هلند اكنون 5 میلیارد دلار از ذخایر طلای خود را از نیویورك خارج و به داخل كشور منتقل كرده است.

'د ندرلند بانك' بانك مركزی هلند در تازه ترین اقدام طی هفته اخیر، حدود 602 تن از ذخایر طلای خود را از نیویورك به آمستردام منتقل كرد.

بانك مركزی هلند در بیانیه ای این اقدام را برقراری توازن در ذخایر و سهام طلا و همچنین ایجاد اعتماد و آرامش عمومی دراین كشور عنوان كرد.

با انتقال این حجم از طلا، هلند اكنون ذخایر خود را به 31 درصد در آمستردام، 31 درصد در نیویورك، 20 درصد در اوتاوا و 18 درصد در بانك های انگلیس پخش كرده است.

به دنبال هلند اكنون كشور سوییس نیز خواهان بازگرداندن ذخایر طلای خود از آمریكا است و به همین منظور همه پرسی تحت عنوان 'طلاهایمان را نجات دهیم' برای 30 نوامبر (9 آذرماه) ترتیب داده است.

بر اساس این طرح، بانك مركزی سوییس وادار می شود تا یك پنجم از دارایی های خود را به طلا تبدیل كرده و تمامی ذخایر طلای خود از خزاین انگلیس و كانادا خارج كند.

فرانسه نیز به تازگی به این اقدام روی آورده و رهبر حزب راست گرای 'جبهه ملی' این كشور از بانك مركزی فرانسه خواستار بازگرداندن ذخایر طلا از كشورهای خارجی شد.

در نامه سرگشاده حزب راست گرای جبهه ملی فرانسه به رییس بانك مركزی این كشور، درخواست رسیدگی به وضعیت 2هزار و 535 تن از ذخایر طلای این كشور در بانك ها و خزاین خارجی مطرح شده است.

این درحالی است كه تلاش های آلمان در اوایل سال گذشته میلادی برای بازگرداندن ذخایر طلای خود از كشورهای فرانسه و آمریكا ناكام مانده است.

آلمان اكنون ذخایر طلایی به ارزش 635 میلیارد دلار در خزاین آمریكا به ودیعه سپرده و این در حالی است كه تنها یك سوم از ذخایر طلای آلمان درخود این كشور نگاه داشته می شود.

راشاتودی گزارش داد كه 45 درصد ذخایر طلای آلمان در خزاین نیویورك، 13 درصد در لندن، 11درصد در پاریس و مابقی در بانك فرانكفورت قرار دارند.

رسانام **1302**1485**1010
۰ نفر

سرخط اخبار جهان