سازمانهای مردم نهاد هنوز به حدی نرسیده اند كه بر روند تصمیم گیریها تاثیرگذار باشند

مشهد- ایرنا- معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی گفت: سازمانهای مردم نهاد با یك دهه پیشینه كار و فعالیت در كشور هنوز به توانمندی لازم و اثربخشی بر روند تصمیم گیریها نرسیده اند.

محسن صادقی روز جمعه در نخستین نشست منطقه ای آموزش شبكه سازی سازمانهای غیردولتی زنان در مشهد افزود: سازمانهای مردم نهاد در برخی از عرصه ها اصلا به حساب آورده نشدند و در عرصه هایی نیز جدی محسوب نشدند و در برخی زمینه ها نیز توانایی شان در حدی بود كه دیده نمی شدند.

وی گفت: از مهمترین چالشهای سازمانهای مردم نهاد، این است كه ضریب نفوذ آنها در لایه های اجتماعی قابل قبول، گسترده و در حد استاندارد نیست.

صادقی افزود: انتظار از سازمانهای مردم نهاد این است كه در نظام تصمیم سازی كلان استانها نقش بیشتری ایفا كنند.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت:نرخ رشد آسیب ها و جرایم به مراتب بیشتر از میانگین رشد جمعیت است كه اگر این نرخ رشد كاهش نیابد و متوقف نشود قطعا در حوزه اجتماعی چالشهای فراوانی خواهیم داشت.

وی افزود: از علل این امر، كثرت جرم انگاری است بدین معنا كه بیش از دو هزار رفتار و فعل و ترك فعل در قوانین مختلف كشور عنوان مجرمانه یافته است كه بسیار زیاد است و نیازمند بازنگری است.

معاون سیاسی، امنیتی، اجتماعی استاندار خراسان رضوی افزود: 80 درصد جرایم كشور در قالب 20 عنوان مجرمانه اتفاق می افتد كه باید تمركز دستگاههای امنیتی و انتظامی بر روی این جرایم باشد.

صادقی گفت: از این 20 جرم، حدود هشت جرم و آسیب ماهیتی كاملا فرهنگی و اجتماعی دارند و به همین علت سازمانهای مردم نهاد و متولی صیانت از امنیت اجتماعی باید بر روی این چند دسته جرم و آسیب تمركز كرده و كار پیشگیرانه انجام دهند.

وی افزود: در خراسان رضوی 799 سازمان مردم نهاد فعال است كه نزدیك به نیمی از آنها در مشهد فعالیت می كنند و 20 درصد این سازمانها تمركز فعالیتشان بر روی زنان و تحكیم بنیان خانواده است.

نخستین نشست منطقه ای آموزش شبكه سازی سازمان های غیردولتی زنان با شركت جمعی از مسوولان دولتی حوزه زنان و خانواده و نمایندگان 120 سازمان غیر دولتی زنان استانهای خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان از روز جمعه به مدت سه روز در مشهد آغاز به كار كرد.

1922/522

سرخط اخبار استان‌ها