۸ آذر ۱۳۹۳، ۸:۰۷
کد خبر: 81405197
T T
۰ نفر
سیاست یا اقتصاد، كدامیك ؟- عارف اسماعیل زاده گیوی*

اردبیل-ایرنا-'اردبیل بیش از اندازه سیاست زده است و این كار غلطی هست، نمی شود همه چیز را با عینك سیاست نگاه كرد البته در مورد من چنین مشكلی وجود نداشت ولی در كل اردبیل از این موضوع مهم رنج می برد.'

جمله بالا قسمتی ازسخنان معاون سابق برنامه ریزی استانداری اردبیل است.اینكه آیااستان درحال حاضربه چنین وضعیتی دچارشده یانه ، موضوع این یادداشت نیست.ولی اینكه انرژی لازم برای رشداستان به سمت سیاست برودیااقتصادموضوعی است كه به راحتی نمی توان ازآن گذشت.

تردیدی نیست كه آفت سیاست زدگی مانعی اساسی توسعه درجامعه است ودراین راستاست كه نباید درجامعه از هر قشر و گروهی خود را صاحب نظر در هرمسایلی بدانند و غیر از نظر و حرف خود ارزش و اعتباری برای نظر دیگران قائل نشوند كه اگرچنین شود با مردم سالاری دینی مغایرت خواهد داشت.

سیاست داشتن برای مدیریت جامعه مانندآب حیات لازم است ولی سوالی كه مطرح است اینكه آیا هركسی می تواند سیاسی باشد و سیاستمدار؟

مسلماپاسخ منفی است، چرا كه سیاست اصول ومرامی دارد و آدم خودش را می طلبد، افرادی كه با اتكای به دانش آكادمیك و هوش سرشار،درگذرروزگار سرد وگرم سیاست را تجربه چشیده اند و حالا به مدد این دو بازو، می توانند در ردای سیاسی بازی قدی برافرازند.

شكی نیست دراستان اردبیل همگان موافق این هستیم كه هنوز توسعه نیافته ایم، زیرساخت های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی ، كشاورزی وصنعتی مان هنوز كم رمق است.

درحال حاضردراین استان صدها مصوبه ، طرح و پروژه بر زمین مانده به یادگار مانده از گذشته داریم، درآمد و سرانه مردم اردبیل درمقایسه با میانگین كشور وضعیت مناسبی ندارد، رتبه صنعتی اردبیل هنوز پاین است و خیلی كارهای انجام نشده برای رشد و توسعه در پیش داریم.

ازسویی دیگر،اردبیل یكی از استان های جوان ایران است، نیروی انسانی با دانش و آماده كار سرمایه بزرگی است كه نباید از آن غفلت كرد، درحوزه گردشگری می توان با توجه به قابلیت های بیشمار می توان حرف های زیادی برای گفتن داشت. در بخش كشاورزی كه یكی ازمهمترین بخش های هرم توسعه ی متوازن هر جامعه وبه خصوص اردبیل است،كارها ی زیادی انجام داد.

بااین تفاصیل باید بپذیریم كه اقتصاد وتوسعه درراس هرم درخواستها ونیازها وتفكرات مردم ومسئولین باشد وباید با سپردن سیاست به سیاسیون چهره احتمالی سیاست‌ زده استان را با حضور سرمایه ‌گذاران تغییر داده و فضایی اقتصادی وتوسعه ای را بر اردبیل حاكم كنیم.

شكی نیست كه آفت سیاست زدگی درهرجامعه ای باعث می شود كه هیچ كس خود را مقصر نداند ودرنهایت همه منتقد شده و معلوم نمی شودكه چه كسی باید پاسخگو باشد.

فاعل كار خوب با كسی كه منافع شخصی خود را فقط دیده است تشخیص داده نمی شود، توسعه به عقب می افتد، امورات نیمه تمام تعطیل و كارهای به اتمام رسیده راكدمی شوند و نهایت این روند، ادامه محرومیت وعدم توسعه خواهد بود.

به نظرمی رسد خوشبختانه استان اردبیل درشرایط كنونی فضای به شدت سیاست زده ای ندارد ولی قطعا نیازمند تداوم خدمت مدیران ومسوولانی است كه نسبت به مقوله توسعه، علاوه بر انگیزه كافی به منظور ایجاد جهش دراین استان، دارای بینش توسعه گرا باشند وبرای تقویت آنها بر مبنای یك برنامه هدفمند استراتژیك پیش بروند.

اقتصاد وتوسعه باید حرف اول و آخراستان را بزند وتنها با ایجاد همگرایی وتبدیل چندصدایی به تك صدایی و تقویت عناصر وحدت و اتحاد همگانی می توان توسعه استان اردبیل را رقم زد. بنابراین تلاش كنیم در این راستا هر چه قدر كه می توانیم ایفای نقش كنیم.

*خبرنگارایرنا و كارشناس ارشد علوم سیاسی

7123/530

سرخط اخبار استان‌ها