۱۶ آذر ۱۳۹۳، ۱۷:۲۷
کد خبر: 81417552
T T
۰ نفر
پاسخ های رییس دانشگاه پیام نور زنجان به دانشجویان مطالبه گر

زنجان - ایرنا - رییس دانشگاه پیام نور استان زنجان در روز دانشجو به دانشجویان مطالبه گر، پاسخ داد.

به گزارش ایرنا، برنامه بزرگداشت روز دانشجو روز یكشنبه در دانشگاه پیام نور مركز زنجان ساعت 10 صبح شروع شد.

سالن مملو از دانشجویانی بود كه امروز را متعلق به خود می دانستند و می پنداشتند شاید در این برنامه فرصتی برای سخنان آنان نیز گنجانده شده باشد.

پس از قرائت قرآن و سرود ملی، مجری از دكتر احسان توابی رییس جدید دانشگاه پیام نور مركز زنجان دعوت به سخنرانی كرد و توابی پس از لحظاتی پشت تریبون حاضر شد.

رییس دانشگاه پیام نور مركز زنجان گفت: همه ما با وقایع 16 آذر آشناییم و می دانیم كه جوانان دانشجویی كه هدفشان استكبار ستیزی و مبارزه با امپریالیسم بود، در این روز به شهادت رسیدند.

احسان توابی افزود: امروز نیز تمام مخالفت استكبار با نظام اسلامی، مشكلاتی كه در مسیر فناوری هسته ای ایجاد كرده است و سنگ اندازی و تشدید تحریم های آنان، به خاطر همین روحیه استكبار ستیزی مردم و به خصوص دانشجویان این كشور است.

وی یادآورشد: هدف تمام ملت ایران مبارزه با استكبار و ظلم ستیزی است و تا زمانی كه بتوانیم، با افتخار در این مسیر حركت خواهیم كرد.

توابی 16 آذر را فرصتی برای بازخوانی پرونده قطور جنبش های دانشجویی خواند و اظهار كرد: نخستین و مهمترین خاصیت این جنبش ها آرمانگرایی است.

رییس دانشگاه پیام نور مركز زنجان با بیان اینكه دانشجو هرگز مصلحت گرا نبوده است، دومین شاخصه دانشجویان را صداقت و صفای باطن آنان عنوان كرد.

وی خاطر نشان كرد: دانشجو خود را مستقل از تمام حواشی های سیاسی می داند و دارای استقلال فكری توام با منطق است.

توابی ادامه داد: مهمترین مطالبه رهبر معظم انقلاب از دانشجویان این است كه دانشجو تحلیل مستقل مختص به خود را داشته باشد.

رییس دانشگاه پیام نور مركز زنجان باتاكید بر اینكه دانشجو باید انسان زمان خود باشد و زمان و مكان خود را تحلیل كند، گفت: هدف دانشجویان باید رسیدن به قله های مرتفع علمی در جهان باشد.

پس از پایان سخنرانی دكتر توابی، یكی از دانشجویان كه نزدیك سن ایستاده بود، خطاب به وی گفت: آقای دكتر من حرف دارم.

توابی كه می پنداشت یكی از دانشجویانی است كه مشكل دارد و بعد از برنامه نیز می توان به آن رسیدگی كرد، با تكان دادن سر به مسیر خود ادامه داد ولی دانشجو به واكنش رییس دانشگاه قانع نشد و با صدایی بلند تر گفت: آقای دكتر من می خواهم بروم و پشت تریبون سخنرانی كنم.

رییس دانشگاه پیام نور كه شوكه شده بود به دانشجو اجازه استفاده از سن را داد و دانشجویی كه حالا از شدت اضطراب و نگرانی صدایش می لرزید خطاب به دانشجویان و مسوولان حاضر در جلسه گفت: من به عنوان دانشجوی مهندسی شیمی، در دانشگاه هیچ امكاناتی ندارم.

این دانشجوی دختر كه بغض گلویش را فشار می داد، ادامه داد: اگر قرار بود یك رشته بی خود را بخوانم به یك دانشگاه دیگر می رفتم چون به این رشته علاقه داشتم به پیام نور آمدم.

وی به سردرب مجلل دانشگاه كه به تازگی احداث شده است، اشاره كرد و یادآورشد: سر درب دانشگاه واقعا لازم بود؟ از شما می پرسم سر درب دانشگاه واقعا لازم بود زمانی كه من دانشجو یك آزمایشگاه مناسب ندارم؟

این دانشجو اظهار كرد: من به خاطر گذراندن یك واحد درسی مجبورم به شهرك صنعتی ای مراجعه كنم كه در یك محیط بسیار دور از شهر قرار دارد، چه كسی قرار است، هزینه ایاب و ذهاب من را بدهد، اگر در طول مسیر مشكلی ایجاد شد، چه كسی پاسخ گو است؟

وی اضافه كرد: در دانشگاه برنامه می گذاریم و در مورد تهاجم فرهنگی صحبت می كنیم، اما اگر در طول همین مسیر، در خود شهرك صنعتی، اتفاقی برای من دانشجو رخ داد، چه كسی پاسخ گو خواهد و بود و خسارت وارد شده را جبران خواهد كرد؟

این دانشجو گفت : پیش از این استادی كه قصد شركت در انتخابات را داشت، به شرطی به ما نمره می داد كه برای او فعالیت انتخاباتی كنیم، آیا نمره من دانشجو باید منوط به فعالیت سیاسی یك شخص باشد؟

وی به دریافت 350 هزار ریال مازاد شهریه به عنوان هزینه خدمات از تمامی دانشجویان اشاره كرد و گفت: مسوولان بگویند برای كدام خدماتی كه دانشگاه ارایه می كند ما باید این مبلغ را پرداخت كنیم؟ برای آزمایشگاهی كه ندارد، مسوولانی كه پاسخگو نیستند؟ برای اساتیدی كه سواد كافی برای پاسخ دادن به سووالات دانشجویان ندارند یا برای حیاط سنگ فرش شده ای كه هر انسان سالمی هنگام راه رفتن در آن پایش پیچ می خورد؟

این دانشجو با نشان دادن سه نوار كاغذی 'تورنسل' كه به اسید آغشته شده بود، افزود: این سه تكه كاغذ موضوعی است كه به خاطر آن من باید به شهرك صنعتی بروم، آیا در دانشگاه خودمان اسید و كاغذ تورنسل نداریم، آیا همه شما دانشجویان همین درس را در سوم دبیرستان سپری نكرده اید؟

وی خاطرنشان كرد: من به عنوان دانشجوی مهندسی شیمی با كشت میكروبی آشنا نیستم، درسی كه تمام دانشجویان این رشته در سایر دانشگاه ها به خوبی با آن آشنا هستند.

دانشجوی دیگری كه همكلاسی همین دانشجو بود، پس از این گفت: چرا باید مسوول حراست خطاب به من بگوید، دیروز رنگ مانتوی تو خردلی بودو امروز تو مانتوی سرمه ای بر تن كرده ای؟

این دانشجو كه خود را مقدم معرفی كرد، ادامه داد: ما باكسی دعوا نداریم، اما من دانشجو حق دارم نسبت به برگه امتحانی اعتراض كنم و بپرسم كه در دانشگاه چه كسی مسوول جابجایی ما به شهرك صنعتی است؟

در همین حین مجری گفت: امروز جلسه مطالبه گری نیست، بگذارید مطالبات خود را بعد از این مراسم مطرح كنید. كه با دستور موسوی رییس پیام نور استان زنجان مقدم به حرفهای خود ادامه داد.

مقدم با بیان اینكه زن زیباست و خداوند هم زیبایی را دوست دارد و من دانشجو نیز باید با پوششی مناسب و زیبا در جامعه حاضر شوم.

این دانشجو اضافه كرد: مسوول حراست حق ندارد در مورد رنگ مانتو نظر بدهد و بگوید فردا كه ارشد قبول شدی، به دانشگاه پذیرنده خواهم گفت كه تو هر روز یك رنگ مانتو به تن می كردی!

وی تصریح كرد: من نمی خواهم مشكلاتی را كه ما هم اكنون با آن دست و پنجه نرم می كنیم، دانشجویان آینده تجربه كنند.

مقدم ادامه داد: چون دانشگاه من از انواع سنگ فرشها برای حیاط استفاده می كند و در هنگام راه رفتن روی آن پایمان پیچ می خورد، ما نباید از امكانات آزمایشگاهی بهره مند باشیم؟

این دانشجو افزود: ما تجملات نمی خواهیم، ما خواهان افزایش كیفیت كلاسها و اساتید هستیم، من دانشجوی این مملكت هستم و هیچ حراستی حق توهین به من را ندارد.

پس از آنكه این دانشجو از روی سن پایین آمد، دكتر موسوی خطاب به مجری گفت: بگذارید هر شخصی هر سخنی دارد، بیاید و بگوید.

كسی داوطلب نشد و در نهایت رییس دانشگاه پیام نور استان زنجان پشت تریبون حاضر شد.

سید محمد موسوی گفت: من موضوع دیگری را برای سخنرانی آماده كرده بودم اما سخنان این دو دانشجو باعث شد تا مسیر صحبت هایم را تغییر دهم.

وی افزود: باید قدرت تحمل یكدیگر را داشته باشیم و صحبت های همدیگر را تحمل كنیم.

موسوی یادآورشد: اگر مدعی هستیم كه كمال طلبیم باید عقلانیت را كه در طول تاریخ همواره از نبود آن رنج برده و ضربه خورده ایم، مورد توجه قرار دهیم.

رییس دانشگاه پیام نور استان زنجان گفت: پیش از آنكه فضا را برای افرادی كه اهل موج سواری هستند، فراهم كنیم، باید متوجه باشیم كه شان من و شمای دانشجو بالاتر از این حرف ها است.

وی خاطرنشان كرد: آن چیزی كه ما انسان ها و دانشگاهیان رااز دیگر موجودات متمایز می كند تمایلات عالیه ای است كه باید به آن افتخار كرد.

موسوی ادامه داد: همه ما به دنبال رسیدن به قله های كمال هستیم، دانشجو آرمانگراست و زیبایی خواه و هر دو این دو موضوع در راستای كمال طلبی ماست.

رییس دانشگاه پیام نور استان زنجان با بیان اینكه ما باید افق دیدمان را وسیع كنیم، گفت: دانشجو باید دارای دیده بینایی باشد كه بتواند به وسیله آن دوست را از دشمن تشخیص دهد.

وی اضافه كرد: چرا نسبت به روز دانشجو همچون سایر مناسبت ها كه در آن شور و نشاط وجود دارد با نگرانی نگاه می شود.

موسوی افزود: دانشجو نخبه ای است كه پا در مسیر كمال طلبی گذاشته است و كمال طلبی است كه به داشته های خود افتخار می كند و با آنها به قله های ترقی دست یابد نه آنكه اینجا را تخریب بكند تا مسیر برای دیگران باز شود.

رییس دانشگاه پیام نور استان زنجان گفت: ما معلم شما هستیم و باید هنگام صحبت جانب ادب را نگاه دارید و فراموش نكنید آن كلماتی كه با استفاده از تمثیل بیان می شود تاثیری به مراتب بیش از سخنان صریح دارد.

وی تاكیدكرد: كاركنان دانشگاه پیام نور با سایر دانشگاه ها فرق دارند و آنان بسیجی وار در این مركز تلاش می كنند و دغدغه آن ارایه خدمات و امكانات مناسب به دانشجویان است.

موسوی یادآورشد: این طور نیست كه گذشته را تخریب كنیم و به این افتخار كنیم كه پشت تریبون رفتیم و عده ای برای ما كف زدند.

رییس دانشگاه پیام نور استان زنجان گفت: شما باید با تمام عقلانیتی كه دارید دوست و دشمن را تشخیص دهید و در راستای منافع جمعی ورود پیدا كنید و منافع شخصی را كنار بگذارید.

وی اضافه كرد: كارهایی كه طی چهار تا پنج سال گذشته انجام شده برابر با 15 سال قبل از آن است و امروز نمی توان مركز پیام نوری در سطح این استان یافت كه خدمات آن گسترش نیافته باشد.

موسوی اظهار كرد: كلاسهای شما شیك تر از دانشگاه شریف است و شما در یكی از مجهزترین دانشگاه های پیام نور كشور تحصیل می كنید.

رییس دانشگاه پیام نور استان زنجان گفت: گاه عقلانیت را فراموش می كنیم و گرفتار موج سواری می شویم.

وی افزود: چرا باید كاری بكنیم كه تاریخ تكرار شود، گرفتار باند بازی ها و حركت های شیطانی برخی ها نشوید، چه اگر گرفتار شوید از رسالت اصلی خود فاصله خواهید گرفت.

7319/596 /1596
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ