۲۵ آذر ۱۳۹۳، ۱۱:۳۷
کد خبر: 81428087
T T
۰ نفر

ضرباهنگ معكوس بورس و ارز

۲۵ آذر ۱۳۹۳، ۱۱:۳۷
کد خبر: 81428087
ضرباهنگ معكوس بورس و ارز

تهران - ایرنا - با وجودی كه حركت شاخص های بورسی در ماه های اخیر و به خصوص در هفته های گذشته نزولی بود اما قیمت ها در بازار ارز روندی صعودی را در پیش گرفته و سطح عمومی قیمت ها در این بازار افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نوسان در بازار ارز و سهام از حدود یك ماه پیش افزایش یافته به نحوی كه شاخص های بورسی بیش از پیش در مسیر ریزش قرار گرفته اما در مقابل قیمت دلار و انواع ارز روند افزایشی را طی می كنند.

این در حالی است كه بررسی روند بازار ارز و سهام در دوره‌های گذشته نشان می‌دهد معمولاحركت این دو شاخص در هماهنگی با هم بوده و آنچه هم اكنون اتفاق افتاده پدیده جدیدی می باشد كه در دوره اخیر نمایان شده است.

كارشناسان اقتصادی معتقدند، تغییر انتظارات، كاهش قیمت نفت و ارایه بودجه 94 به مجلس شورای اسلامی سه عامل مشترك و منشا نوسان در بازارها هستند.

اما در این میان برخی از فعالان بازار ارز می گویند ریزش بورس بر افزایش قیمت ها در بازار ارز اثرگذار است زیرا تعدادی از سرمایه گذاران برای كسب سود بیشتر به بازار ارز روی آورده اند و در نتیجه تقاضا در این بازار افزایش یافته و سطح عمومی قیمت ها تشدید شده است.

البته فعالان بازار سهام نیز معتقدند، قیمت سهام بعضی از صنایع مثل گروه خودرویی‌ها و پیمانكاری‌ها از افزایش نرخ ارز آسیب می‌بینند و عكس آن برخی صنایع دیگر نظیر پتروشیمی‌ها و معدنی‌ها از افزایش نرخ ارز منتفع می‌شوند. براین اساس انتظار می‌رود كه افزایش یا كاهش نرخ ارز تاثیری متفاوت بر صنایع گوناگون بگذارد اما در حال حاضر با وجود افزایش قیمت دلار، سهام پتروشیمی‌ها نیز از وضعیت مناسبی برخوردار نیست.

یك كارشناس بازار سرمایه در گفت و گوبا خبرنگار ایرنا در خصوص وضعیت بازار ارز و سهام و همچنین تاثیر این دو بازار بر یكدیگر، گفت: این بازارها به طور قطع بر یكدیگر تاثیرگذار هستند اما معمولا با افزایش نرخ دلار و سایر ارزها وضعیت بازار سهام بهبود می یابد.

حسین خزلی خرازی ادامه داد: تجارب گذشته نشان می دهد، زمانی كه رابطه ریال و دیگر ارزها تغییر می كند به نحوی كه نرخ دلار و یورو تقویت می شود این امر به نفع صنایع بورسی است.

وی اظهار داشت: به عنوان مثال عمده دلیل رشد قیمت ها در بورس در سال 92 به دلیل افزایش نرخ ها در بازار ارز در سال 91 بود.

این كارشناس بازار سرمایه تصریح كرد: اگر ارز گران شود حدود 85 درصد از شركت های بورسی كه صادركننده هستند و محصولاتشان تابعی از قیمت های جهانی است شاهد افزایش صادرات محصولات تولیدی و خدماتی خود خواهند بود.

به گفته وی، البته در صورتی قیمت ارز بر شركت های بورسی اثرگذار خواهد بود كه رشد قیمت ها در بازه زمانی اتفاق بیفتد و نوسانات قیمتی تنها محدود به یك و یا دو هفته نباشد زیرا در آن صورت میانگین فروش شركت ها افزایش می یابد.

وی تاكید كرد: افزایش قیمت ارز بر صنایعی نظیر پتروشیمی ها، سیمانی ها، فولادی ها و غیره تاثیرگذار خواهد بود.

این كارشناس با بیان آنكه در سال جاری افزایش نرخ دلار نسبت به ریال با افت قیمتی كالاهای اساسی همانند نفت، فولاد، مس و غیره همزمان شده است، اظهار داشت: حاصل ضرب قیمت جهانی كالا در حاصل ریالی باید برای تك تك شركت ها محاسبه تا تاثیر نرخ ارز بر بازار سرمایه مشخص شود.

یكی دیگر از كارشناسان بازار سرمایه نیز در این باره به خبرنگار ایرنا، گفت: فعالانی كه در بازار سرمایه مشغول هستند و بخش عمده ای از سرمایه خود را در این بازار سرمایه گذاری كرده باشند، به دلیل جذابیت زیاد این بازار رغبتی برای ورود به بازار ارز ندارند.

حامد ستاك افزود: به طور عام سرمایه گذاران بازار سرمایه، تبدیل سهام به ارز را مناسب نمی دانند و بیشتر مواقع براساس ركود و صعود بورس منابع خود را به صورت سهام نگهداری می كنند و یا آنكه آماده خرید می شوند.

وی اظهار داشت: گمانه زنی های فعالان اقتصادی در پی كاهش قیمت نفت و عرضه دلار به دلیل پایین آمدن درآمدهای دلاری كشور عامل صعودی شدن قیمت ارز در بازار محسوب می شود.

اقتصام(5)9141**1558
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد