۲۷ آذر ۱۳۹۳، ۱۲:۵۳
کد خبر: 81431279
T T
۰ نفر
تركمنستان پایانه مرزی باجگیران را غیر فعال كرد

مشهد - ایرنا - مدیر كل حمل و نقل و پایانه های خراسان رضوی گفت: با وجود سرمایه گذاری هنگفت و امكانات مناسب در پایانه مرزی باجگیران، دولت تركمنستان این پایانه را غیر فعال كرده است.

'جواد وحدتی فرد' روز پنجشنبه در نشست خبری شورای حمل و نقل استان خراسان رضوی افزود: هم اكنون روزانه فقط هشت تا 9 دستگاه از ناوگان باری اجازه تردد از این پایانه مرزی را دارند.

وی گفت: دولت تركمنستان در هر كدام از پایانه های مرزی لطف آباد و سرخس نیز تنها با ورود و خروج روزانه 200 خودرو موافقت كرده است.

وی با ابراز نارضایتی از توقف ناوگان حمل و نقل در پایانه های مرزی ایران با تركمنستان افزود: دولت تركمنستان علت موافقت نكردن با افزایش تردد خودروها را نبود ظرفیت كافی و پاره ای ملاحظات امنیتی می داند لذا امید است با سرمایه گذاری های خوبی كه دولت تركمنستان در پایانه های مرزی خود انجام داده شاهد افزایش تردد ناوگان حمل و نقل باشیم.

وی اظهار كرد: در این زمینه بارها از طریق وزارت امور خارجه و مجراهای دیپلماتیك اعلام كرده ایم كه 24 ساعته آماده ارائه خدمات در مرزهایمان هستیم ولی دولت تركمنستان نپذیرفته است.

وحدتی فرد افزود: به همین سبب گاهی 1300 تا 1400 دستگاه خودرو در دو مرز لطف آباد و سرخس با تركمنستان متوقف می ماند.

وی گفت: حدود 20 روز پیش با دولت تركمنستان بر سر جانمایی پل مرزی سرخس توافق شد و این مساله به تصویب رسید كه امید است بتوانیم مناقصه ایجاد این پل را انجام دهیم تا پایانه مرزی سرخس فعالیت بیشتری در زمینه ترانزیت داشته باشد.

مدیركل حمل و نقل و پایانه های خراسان رضوی همچنین در باره تدابیر اندیشیده شده برای خروج زائران پیاده حضرت امام رضا (ع) از مشهد نیز گفت: حدود یك ماه است كه زائران پیاده به مقصد مشهد در حال حركت هستند و انتظار است كه ظرف دو روز این زائران تخلیه شوند اما هیچ اقتصادی حكم نمی كند كه ما این همه ناوگان برای این كار در اختیار بگذاریم.

وی افزود: برای انتقال دو روزه این زائران از مشهد با كمبود ناوگان مواجهیم لذا باید این كمبود را با مدیریت رفع كنیم.

وی اظهار كرد: باید با هماهنگی بین بخش های مختلف حمل و نقل اعم از ریلی، جاده ای و هوایی و با سعه صدر زائران زمینه خروج آرام آنها از مشهد فراهم شود و در این راستا اولین درخواست ما از زائران پیاده این است كه از روز 30 صفر و پایان عزداریها نخواهند یك باره مشهد را ترك كنند.

وحدتی فرد ادامه داد: انتظار داریم كاروانها آرام آرام شهر مقدس مشهد را ترك كنند و تدابیری اندیشیده شده كه این زائران از یكم تا سوم ربیع الاول بتوانند در مشهد اسكان یابند.

وی گفت: هماهنگی خوبی با حوزه راه آهن صورت گرفته و در این راستا زائران پیاده شهرستان های نیشابور و سبزوار لزوما باید با قطار به شهرهای خود بازگردند تا بتوان با ظرفیت ناوگان محدودی كه در اختیار است شهرهای دیگر را پوشش داد.

وی افزود: دیروز نیز در جلسه ای در تهران معاون وزیر و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای كشور از مسوولین استانهای مختلف خواست همانگونه كه در انتقال زائران اربعین حسینی (ع) به استان ایلام كمك كردند، با اعزام اتوبوس های خود به استان خراسان رضوی در انتقال زائران پیاده حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) به این استان نیز كمك كنند.

1922 / 664 /1596
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد