۲۷ آذر ۱۳۹۳، ۲۰:۰۸
کد خبر: 81431810
T T
۰ نفر
سياست حمايت از شهرهاي كوچك و متوسط تداوم دارد

شيراز - ايرنا - معاون عمراني و توسعه امور شهري و روستايي وزارت كشور گفت: با توجه به مصوبات مجلس شوراي اسلامي، سياست اين وزارتخانه در حمايت از شهرهاي كوچك و متوسط در سال 94 و پس از آن نيز ادامه مي يابد.

به گزارش ايرنا، «هوشنگ خندان دل» عصر پنجشنبه در همايش شهرداران استان فارس در شيراز، اين سياست وزارت كشور را در چارچوب كنترل جابجايي هاي گسترده جمعيت از شهرهاي كوچك به شهرهاي بزرگ و كاستن از پديده حاشيه نشيني بيان كرد.

وي شكل گيري پديده نگران كننده حاشيه نشيني را محصول روابط نادرست در سازوكارهاي طراحي شده دانست و گفت: اگر در شهرهاي متوسط و كوچك، نيازها را به درستي برطرف نكنيم، زمينه جابجايي جمعيت را فراهم مي كند و اينك شهرهاي مرزي ما از اين لحاظ دچار مشكل هستند.

معاون وزير كشور افزود: خدماتي كه در اين گونه شهرها عرضه مي شود، خدمات كافي و مناسبي نيست، بنابراين بايد براي حل اين مساله چاره انديشي كرد.

خندان دل با بيان اينكه يك پنجم جمعيت برخي شهرها را حاشيه نشين ها تشكيل مي دهند، اين موضوع را عامل بروز گرفتاري هايي در شهر مقصد و نيز مشكلات ناشي از كاهش جمعيت در شهر مبدا دانست و بر مشخص شدن راه حل فوري اين مساله تاكيد كرد.

معاون وزير كشور، قانون كنوني ماليات بر ارزش افزوده را زمينه ساز جابجايي جمعيت در كشور بيان كرد.

وي گفت: در چارچوب اين سازوكارها، بخش مهمي از درآمدهاي شهرداري ها صرف آباد كردن محدوده جغرافيايي يك شهر مي شود كه عمدتا دهك هاي پايين جامعه در آنها ساكن هستند و همين امر موجب مي شود كه درآمد كمتري از محل ماليات بر ارزش افزوده نصيب شهرداري اين گونه شهرها شود.

خندان دل بيان كرد: مراوداتي براي تامين منابع مالي شهرداري ها حاكم كرده ايم كه در قالب آن بطور مستمر، جذابيت هاي شهري را در شهرهاي بزرگتر تقويت و اين جذابيت ها را در شهرهاي كوچك تر تضعيف مي كند.

وي با بيان اينكه وابستگي شهرداري ها به ساخت وسازها در سال هاي گذشته بيشتر بود، گفت: امروز بين 65 تا 70 درصد درآمد شهرداري ها به موضوع ساخت و ساز و جرايم مربوطه باز مي گردد و اين نمي تواند قابل قبول باشد.

معاون وزير كشور افزود: در چنين شرايطي ميزان مشاركت شهروندان در اداره امور شهرها كاهش يافته و عوارض نوسازي بابت زندگي شهروندان در شهرها در تركيب درآمدي شهرداري ها دو تا دو و نيم درصد بيشتر نيست.

وي ادامه داد: با توجه به اين مسايل، شرايطي را به صورت فوريتي در نظر گرفتيم كه به شهرداري هاي شهرهاي كوچك رسيدگي كنيم.

خندان دل گفت: سال ها بود كه ماشين آلاتي در اختيار شهرداري هاي كوچك قرار نگرفته بود و منابع مالي آنها هم پاسخگوي نياز آنها نبود.

اين مقام وزارت كشور اظهار كرد: درسال جاري و با هماهنگي مجلس شوراي اسلامي، شهرهاي تا 50 هزار نفر جمعيت از كمك هايي مانند ماشين آلات، قير با بهاي نصف قيمت و كمك هاي مالي برخوردار شدند.

وي گفت: در مقطع كنوني، تعدادي از ماشين آلات مورد نياز اين شهرها آماده توزيع است و تا آخر سال نيازمندي هاي ماشين آلات شهرهاي كوچك را تامين خواهيم كرد.

خندان دل افزود: بايد به شهرهاي كوچك و متوسط فرصت نفس كشيدن و عرضه كردن ظرفيت هاي خود به مردم را بدهيم تا ميزان مهاجرت از شهرهاي كوچك به شهرهاي بزرگ كاهش يابد.



** جايگاه شهرداري ها اصلاح مي شود

خندان دل با بيان اينكه در مراودات واقعي شهرها، جايگاه شهرداري به اندازه كافي مورد توجه قرار نگرفته، گفت: لايحه مديريت شهري كه از سوي وزارت كشور به دولت تقديم شده و بررسي آن در هيات دولت آغاز شده است، اين وضعيت را اصلاح خواهد كرد.

وي افزود: در اين لايحه حوزه امور شهري، مسايل ورزشي، بهداشتي، آموزشي، ميراث فرهنگي، فرهنگي اجتماعي، آب، برق، گاز و فاضلاب در حوزه مديريت يكپارچه شهري قرار گرفته كه در چنين سازوكاري ديگر شاهد نخواهيم بود كه جاييكه به تازگي صحنه عمران و آباداني بوده، صحنه كندوكاو برخي دستگاه ها شود.

معاون وزير كشور با اشاره به موضوع مشكلات پرداخت هاي مالي به كاركنان شهرداري ها گفت: قوانين استخدامي شهرداري ها از قوانين قديمي است و از اين رو، چارچوب جديدي ارسال كرده ايم و اميدواريم در آينده نزديك حل و فصل شود.

خندان دل، پر شمار بودن نيروي انساني در شهرداري هاي كشور را از مشكلات اين نهاد دانست و افزود: يك بررسي نشان مي دهد بين سه تا پنج برابر حد نياز در شهرها، نيروي انساني وجود دارد كه اين به معناي زياد بودن هزينه هاي جاري شهرداري هاست و همين امر موجب شده كه شهرداري ها ناگزير شوند به جاي خدمات عمراني، منابع مالي خود را صرف پرداخت حقوق كنند.

معاون وزير كشور گفت: شمار زياد نيروي انساني شهرداري ها به كاهش كارآمدي و پايين ماندن دريافتي كارمندان منجر مي شود و از سوي ديگر، پرداخت پايين به يك كارمند كه با مردم در ارتباط است، نگراني ايجاد روابط ناسالم اقتصادي را در پي دارد.ك/2

2026 /679 ** 1071
۰ نفر

سرخط اخبار سیاست