۲۸ آذر ۱۳۹۳، ۶:۰۴
کد خبر: 81431965
T T
۰ نفر
تلفات غیر نظامی درافغانستان امسال  به اوج خود رسید

نیویورك-ایرنا-مقام های ارشد سازمان ملل متحد با اشاره به این كه شهروندان غیر نظامی كشور افغانستان تا كنون بیشترین تاوان درگیری های داخلی در این كشور را پرداخته اند، گفتند كه شمار غیر نظامیان كشته شده در این كشور درسال جاری از سال 2008 تا كنون بی سابقه بوده است.

نیكولاس هیثم نماینده ویژه دبیر كل سازمان ملل در افغانستان و یوری فدوتوف مدیر اجرایی كمیته مبارزه با جرائم ومواد مخدر این سازمان روزپنجشنبه درنشست سه ماهانه شورای امنیت سازمان ملل گزارشی از شرایط جاری افغانستان به اعضای این شورا ارائه كردند.

نیكولاس هیثم در این نشست با اشاره به اینكه ثبات و رفاه در افغانستان بدون استقرار صلح پایدار دست نیافتنی خواهد بود، آمادگی كمیته ویژه حمایت از افغانستان را برای مشاركت در دستیابی به آشتی ملی در افغانستان اعلام كرد.

وی بر این نكته نیز تاكید كرد كه شهروندان غیر نظامی افغانستان تاكنون بیشترین و سنگین ترین تاوان ها را به خاطر ادامه درگیری ها در این كشور پرداخت كرده اند.

وی افزود، طبق آمارهای این كمیته شمار كشته شدگان غیر نظامی افغانستان تا پایان ماه نوامبر امسال به بالا ترین رقم ثبت شده از سال 2008 تا كنون رسیده است.

یوری فدوتوف مدیر اجرایی كمیته مبارزه با جرائم ومواد مخدر این سازمان نیز در نشست روز پنجشنبه مسئله كشت خشخاش وقاچاق مواد مخدر درافغانستان را همچنان عمده ترین چالش دولت افغانستان خواند و افزود كه نزدیك به 80 درصد از كل تریاك جهان دراین كشور تولید می شود و رقم معتادان به مصرف تریاك در این كشور نسبت به هر كشور دیگری در جهان بالاتر است.

فدوتوف گفت، تلاش برای ریشه كن كردن تولید و مصرف تریاك در این كشور تنها در صورتی امكان پذیر خواهد بود كه این گونه تلاش ها با برنامه های توسعه ای و اقداماتی برای رسیدگی به وضعیت رفاهی كشاورزان وخانواده های بی بضاعت افغان توام باشند.

اروپام-4-541**1613

سرخط اخبار جهان