۲۸ آذر ۱۳۹۳، ۶:۳۴
کد خبر: 81431968
T T
۰ نفر
رهبران آمريكاي جنوبي از برقراري روابط هاوانا و واشنگتن استقبال كردند

مادريد- ايرنا- در پي اعلام برقراري روابط هاوانا و واشنگتن ، رهبران آمريكاي جنوبي در پيام هاي متعددي از اين رويداد تاريخي استقبال كردند .

به گزارش ايرنا و به نقل از سفارت جمهوري اسلامي ايران در كوبا ، 'نيكلاس مادورو' رئيس جمهوري ونزوئلا، در يك تماس تلفني با رهبر كوبا به نمايندگي از مردم ونزوئلا ، خرسندي اين كشور را از عادي سازي روابط با آمريكا و آزادي 'خراردو ارناندز'، 'رامون لابانينو ' و 'آنتونيو گررو' ابراز كرد.

مادورو همچنين شجاعت اوباما را براي گرفتن اين تصميم تاريخي ستود.

'خورخه آرئازا' معاون رئيس جمهوري ونزوئلا نيز ابراز اميدواري كرد كه اوباما ديدگاه و سياست هاي دولتش را نسبت به آمريكاي لاتين و كارائيب به طور كلي تغيير دهد.

'رافائل كورئا' رئيس جمهوري اكوادور هم از برقراري مجدد روابط ديپلماتيك ميان كوبا و ايالات متحده استقبال و اعلام كرد كه روز 17 دسامبر 'روز خبر خوب براي وطن بزرگ' بود.

كنگره كلمبيا نيز از اعلام برقراري روابط ديپلماتيك بين كوبا و امريكا استقبال كرد. در اين رابطه ، 'خوزه داويد نامه' رئيس مجلس سناي كلمبيا خواستار لغو تحريم ها عليه كوبا شد.

نمايندگان پارلمان بوليوي هم از توافق انجام شده ميان كوبا و ايالات متحده براي عادي سازي روابط استقبال و اميدواري خود را براي اينكه اين تصميم راه را براي پايان دادن به تحريم باز كند، ابراز كردند.

'گوستاوو اسپينوزا' رييس كميته همبستگي با پنج قهرمان كوبايي در پرو، تصميم هاوانا و واشنگتن براي برقراري مجدد روابط ديپلماتيك و آزادي 'گروس' و 3 مبارز كوبايي را 'دو گام رو به جلو به نفع بشريت' خواند.

'اتو پرز مولينا' رئيس جمهور گواتمالا نيز در جمع خبرنگاران به روساي جمهوري كوبا و آمريكا براي تصميم عادي سازي روابط ديپلماتيك تبريك گفت و از پاپ 'فرانسيس' براي ميانجيگري در اين زمينه تشكر كرد.

'الياس كاستيو' رئيس پارلمان آمريكاي لاتين هم تصميم كوبا و ايالات متحده براي برقراري مجدد روابط را ' گام مهمي در مسير درست' خواند و آن را آرزوي اكثريت كشورهاي منطقه توصيف كرد.

' لئوناردو آريزاگا' معاون وزير خارجه اكوادور هم در جريان برگزاري جشن بازگشت سه قهرمان كوبا در سفارت كوبا در كيتو پايتخت اكوادور گفت: 'شادي كوبا براي بازگشت پنج مبارز كوبايي، شادي مردم اكوادور است'.



*اظهارات مقامات و محافل داخلي كوبا

رسانه ها و محافل دولتي كوبا، تحول صورت گرفته را به دليل آزادي مبارزان كوبايي (زنداني در آمريكا) يك پيروزي توصيف كرده و بر روند عادي سازي روابط با آمريكا تاكيد دارند.

'رائول كاسترو' رئيس جمهوري كوبا، در ملاقات با 'سه قهرمان كوبايي' (گروه معروف به پنج قهرمان كوبايي) كه چهارشنبه شب به وقت محلي به كشور برگشتند، گفت كه او به مقاومت آنها افتخار مي كند و آنها الگويي براي همه مردم كوبا هستند.

سه مبارز به همراه خانوادهاي خود و با دو زنداني كوبايي كه قبلا آزاد شده بودند، با رئيس جمهوري ديدار و گفتگو كردند.

هنوز هيچ واكنشي از سوي 'فيدل كاسترو' رهبر تاريخي انقلاب كوبا در اين زمينه مشاهده نشده است.

نمايندگان پارلمان كوبا روز پنجشنبه برقراري روابط ديپلماتيك بين كوبا و آمريكا و آزادي 3 زنداني باقيمانده را روز تاريخي در جهان دانستند.

در اين رابطه ، 'آبل پريتو' مشاور رئيس جمهور كوبا و وزير سابق فرهنگ گفت: برقراري مجدد روابط ديپلماتيك با ايالات متحده، پيروزي فداكاري و شرافت و كرامت مردم ما است.

مردم كوبا نيز با حضور در خيابان ها، از آزادي سه هموطن خود استقبال و به شادماني پرداختند. مردم عمدتا به دو دليل از اين اتفاق خشنود بوده و از آن حمايت مي كنند:

- آزادي و بازگشت 'سه مبارز ضد تروريستي' به وطن كه از 15 سال پيش در آمريكا دستگير و زنداني شده بودند. آنها اين رويداد را به مثابه يك پيروزي و موجب غرور ملي مي دانند.

- اميدواري به بهبود كلي اوضاع اقتصادي، اجتماعي و سياسي كوبا در نتيجه تسهيل روابط.

اروپام *1*491**1551

سرخط اخبار جهان