۲۸ آذر ۱۳۹۳، ۷:۳۹
کد خبر: 81431989
T T
۰ نفر
طرح سم پاشي جايگاه شترها در سيريك هرمزگان آغاز شد

بندرعباس- ايرنا- مدير جهاد كشاورزي سيريك در شرق هرمزگان گفت : طرح سم پاشي جايگاه شترها با هدف مبارزه با انگل هاي خارجي و همچنين جلوگيري از بيماريهاي مشترك انسان و دام در سطح اين شهرستان ساحلي آغاز شد.

سيد رضا اميري زاده جمعه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا تعداد شترهاي اين شهرستان را چهار هزار نفر و آمار بهره برداران را نيز 500 خانوارذكر كرد.

اين مقام مسوول در سازمان جهاد كشاورزي هرمزگان خاطرنشان ساخت: اين طرح باهدف پيشگيري از بروز بيماري هاي مشترك بين انسان و دام مانند ' تب كريمه كنگو' درحال انجام است.

به گفته اميري زاده بيماري ' تب كريمه كنگو' بوسيله كنه از احشام به انسان و يا از احشام به احشام ديگر منتقل مي شود.

مدير جهاد كشاورزي سيريك از روستاهاي پالور، زيارت حسن آباد، جيفري ، پگو، گز و ميشي بعنوان مهمترين مراكز پرورش شتر در اين شهرستان ساحلي نام برد.

هر چند گله هاي شتر بعنوان يكي از راههاي كسب درآمد ساكنان سيريك محسوب مي شوند اما آزاد بودن شترها و عبور آنان در محورهاي مواصلاتي به ويژه شب ها موجب برخورد آنان با خودروهاي عبوري و در نتيجه كشته و مجروح شدن تعدادي از مردم مي شود.

در گزارشهاي منتشربه نقل از فرمانده قرارگاه پليس راه هرمزگان آمده است در نيمه اول امسال در اثر 25فقره تصادف خوردوهاي درحال عبور با شتر كه 13مورد آن در محور ميناب به سيريك و جاسك اتفاق افتاده؛ هفت نفر از سرنشينان آنها كشته و28نفر نيز به شدت مجروح شده اند.

دراين گزارش تاييد شده است: پنج درصد كل تصادفات جاده‌اي در هرمزگان مربوط به برخورد وسيله نقليه با احشام رها شده عنوان گرديده كه تقريبا 100 درصد تصادفات جاده اي با احشام مربوط به شترهاي رها شده است.

در آمارهاي منتشره از سوي سازمان جهاد كشاورزي هرمزگان آمار شترهاي اين استان حدود 21هزار نفر ذكر شده كه افزون بر 50درصد آنها در شهرستانهاي سيريك و جاسك هستند.ك/3

512/668

سرخط اخبار استان‌ها