۲۸ آذر ۱۳۹۳، ۱۰:۳۱
کد خبر: 81432037
T T
۰ نفر
دیدار رییس جمهوری سابق لبنان و هیات حزب الله/ شست وشوی قلبها

بیروت- ایرنا- هیاتی از حزب الله لبنان با « میشل سلیمان» رییس جمهوری سابق این كشور دیدار و روزنامه لبنانی السفیر آن را «شست وشوی قلبها» توصیف كرد.

به گزارش روز جمعه ایرنا، «محمد رعد» رییس فراكسیون حزب الله (وفاداری به مقاومت) در مجلس لبنان روز پنجشنبه در راس هیاتی از حزب الله با حضور در منزل «میشل سلیمان» در منطقه الیرزه بیروت با رییس جمهوری سابق لبنان دیدار و درگذشت مادرش را به او تسلیت گفت.

این دیدار كه بعداز چند ماه از تیره شدن روابط حزب الله و رییس جمهوری سابق لبنان برگزار شد، مورد توجه محافل رسانه ای و سیاسی و مردم لبنان قرار گرفته است.

میشل سلیمان در آخرین ماه های حضور خود در بعبدا (كاخ ریاست جمهوری لبنان) علاوه بر صدور اعلامیه بعبدا كه گفته شد تاكیدی بر خروج حزب الله از سوریه است، در اظهاراتی شگفت انگیز كه ناظران «چرخش 180 درجه ای در مواضع گذشته او خواندند» از معادله طلایی «ارتش، ملت و مقاومت» به عنوان معادله چوبین یاد كرد و گفت كه دوره این معادله بسر آمده است و باید كنار گذاشته شود.

رییس جمهوری سابق لبنان در این دیدار از هیات حزب الله خواست، سلام او را به «سید حسن نصرالله» دبیركل حزب الله برسانند.

این نخستین دیدار یك هیات حزب الله با میشل سلیمان بعداز پایان دوره ریاست جمهوری او می باشد.

روزنامه السفیر نوشت: این دیدار فراتر از دیداری معمولی برای گفتن تسلیت به میشل سلیمان بود و می تواند زمینه ساز برون رفت دو طرف از یك دوره تیرگی در روابطشان باشد.

«علی عمار» و «نوارالساحلی» دو عضو دیگر فراكسیون حزب الله در مجلس لبنان، رعد را در « دیدار صمیمانه» با رییس جمهوری سابق لبنان همراهی كردند و میشل سلیمان با اهتمامی زیاد آنان را استقبال و بدرقه كرد.

بعداز آنكه اعضای هیات حزب الله به میشل سلیمان درگذشت مادرش را تسلیت گفتند، گفت وگوهای سیاسی و بیان مواضع با تمركز بر اوضاع لبنان شروع شد و دو طرف بر تكمیل گفت وگوها در همه سطوح تاكید كردند.

هیات حزب الله و رییس جمهوری سابق لبنان درباره شرایط و مواضع اتخاذ شده در گذشته بویژه اعلامیه بعبدا ، اوضاع سوریه ، تروریسم و انتخابات ریاست جمهوری و مجلس گفت وگو و نطقه نظرات خود را بیان و بر ادامه گفت وگوها توافق كردند.

میشل سلیمان تاكید كرد: هیچ طرفی نباید به بهانه حضور حزب الله در سوریه مقاومت را هدف بگیرد زیرا این دو ارتباطی با هم ندارند.

وی افزود: منظور از اعلامیه بعبدا رفتن حزب الله به سوریه نبود، بلكه زمانی تصمیم به صدور این اعلامیه گرفته بودم كه موضوع ارسال سلاح با كشتی «لطف الله 2» و عبور عناصر مسلح از لبنان به سوریه مطرح شده بود.

منابع خبری اعلام كرده اند كه برخی اعضای گروه 14 مارس با كشتی لطف الله 2 برای گروه های تروریستی تكفیری سلاح به سوریه فرستاده اند.

هیات حزب الله نیز تاكید كرد كه این حزب هرگز درصدد تحریم میشل سلیمان نبوده زیرا در روش و قاموسش این نوع رفتار وجود ندارد.

دوطرف همچنین در باره گفت وگوهای بین حزب الله و حزب جریان المستقبل كه گفته می شود در آینده نزدیك شروع خواهد شد، تبادل نظر كردند وهیات حزب الله گفت كه با گشاده رویی و عاقلانه و بدون هرگونه پیچیدگی و مانع تراشی وارد این گفت وگوها خواهد شد.

میشل سلیمان با تاكید بر اهمیت گفت وگوها مستند بر حقیقت، همان مطالبی را كه به « سعدالحریری» رییس حزب جریان المستقبل در پاریس گفته بود، تكرار كرد و گفت: حقایق را روی میز گفت وگوها بگذارید و برای تثبیت مشتركات و كم كردن فاصله ها در موارد اختلافی تلاش كنید.

رییس جمهوری سابق لبنان یك گلایه هم كرد و گفت: چهار سال اول ریاست جمهوری با شما بودم و به همراهی با گروه 8 مارس متهم شدم اما تنها سید حسن نصرالله از رییس جمهوری دفاع كرد و دیگران چه كردند.

خاورم**1324***

سرخط اخبار جهان