۲۸ آذر ۱۳۹۳، ۱۲:۳۷
کد خبر: 81432150
T T
۰ نفر

آنكارا: مذاكرات چاوش اوغلو در تهران سازنده بود

۲۸ آذر ۱۳۹۳، ۱۲:۳۷
کد خبر: 81432150
آنكارا: مذاكرات چاوش اوغلو در تهران سازنده بود

آنكارا – ایرنا – وزارت خارجه تركیه، سفر 'مولود چاوش اوغلو' وزیر خارجه این كشور به تهران و گفت و گو با مقامات بلندپایه ایرانی را مثبت و سازنده ارزیابی كرد.

به گزارش ایرنا، 'تانژو بیلگیچ' سخنگوی وزارت خارجه تركیه این مطلب را در گفت و گوی هفتگی خود با خبرنگاران در آنكارا، در پاسخ به سووالی در خصوص نتایج گفت و گوهای سفر هفته گذشته چاوش اوغلو به تهران این مطلب را عنوان كرد.

'مولود چاوش اوغلو' سه شنبه شب برای دیدار وگفت وگو با مقامات بلندپایه جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر كرده و چهارشنبه شب به آنكارا بازگشت.

این اولین سفر وزیر خارجه تركیه در دولت 'احمد داوداوغلو' نخست وزیر جدید تركیه به جمهوری اسلامی ایران است.

چاوش اوغلو به دعوت محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به تهران سفر می كند.

چاوش اوغلو درتهران علاوه بر دیدار وگفت وگو با جواد ظریف همتای ایرانی خود، از سوی حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران به حضور پذیرفته شد.

او همچنین با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری نیز دیدار كرد.

تانژو بیلگیچ كه خود در سفر به تهران چاوش اوغلو را همراهی كرده است، افزود: در تهران دوطرف درخصوص موضوعات مختلف منطقه ای نیز بحث و تبادل نظر كردند.

او با اشاره به اینكه تهران و آنكارا در همه مسائل منطقه دیدگاههای همسویی ندارند، گفت: مهم آن است كه ایران و تركیه همواره راه گفت و گو را بین خود بازگذاشته اند.

بیلگیچ در مورد بحران سوریه با اشاره به اینكه مذاكرات تركیه و آمریكا در خصوص آموزش و تجهیز آنچه كه وی 'مخالفان میانه رو' نامید، ادامه دارد، افزود: اینكه بگوئیم همه چیز تمام شده است، دشوار می باشد.

سخنگوی وزارت خارجه تركیه در خصوص تحولات در روابط آنكارا – بغداد نیز گفت: 'فریدون سینیرلی اوغلو' قائم مقام وزارت خارجه تركیه در بغداد به سر می برد تا در خصوص مقدمات برگزاری نشست شورای عالی همكاریهای راهبردی تركیه و عراق گفت و گو كند.

قرار است به زودی رئیس جمهوری و نخست وزیر عراق به طور جداگانه به تركیه سفر كنند. 'رجب طیب اردوغان' رئیس جمهوری تركیه نیز قرار است در اوایل سال آینده به ایران و عراق سفر كند.

در همین حال وزارت خارجه تركیه در تارنمای رسمی خود در اینترنت با نصب تصویری از دیدار چاوش اوغلو با رئیس جمهوری كشورمان، گزارشی از سفر وی به تهران منتشر كرده است.

ناظران آگاه تحولات دیپلماتیك در روابط آنكارا با كشورهای همسایه را به عنوان جهشی دیپلماتیك از سوی آنكارا برای شروع فصل تازه ای از همكاریهای منطقه ای ارزیابی می كنند.

خاورم/2011** 1337

سرخط اخبار جهان