۲۹ آذر ۱۳۹۳، ۸:۰۷
کد خبر: 81432646
T T
۰ نفر

افشاگری های اسنودن و ضرورت امن كردن حوزه وب

۲۹ آذر ۱۳۹۳، ۸:۰۷
کد خبر: 81432646
افشاگری های اسنودن و ضرورت امن كردن حوزه وب

تهران- ایرنا- نتایج یك پژوهش بین‌المللی نشان می‌دهد كه بر اثر افشاگری‌های گسترده ادوارد اسنودن درباره سیستم عظیم جاسوسی دیجیتال دولت‌های آمریكا و انگلیس 39 درصد از كاربران اینترنت در جهان برای امن‌تر كردن حریم خصوصی خود اقدام كردند.

به گزارش ایرنا، افشاگری‌های ادوارد اسنودن٬ متخصص جوان امنیت دیجیتال درباره پروژه «پریسم» و جاسوسی‌های گسترده آژانس امنیت ملی آمریكا (NSA)درمورد ارتباطات دیجیتال شهروندان در سراسر جهان بسیار تكان دهنده بود.

این افشاگری ها نشان داد كه در عصر اینترنت دست دولت‌ها آن‌قدر برای تجسس در ارتباطات باز است كه حتی داده‌ها و پیام‌های رمزگذاری‌شده هم از گزند برنامه‌های تهاجمی آنها برای جاسوسی در امان نیستندو روش‌های رایج كاربران سراسر جهان برای به‌اشتراك‌گذاری داده‌ها٬ در برابر سیستم جاسوسی دولت‌ها آسیب‌پذیری‌های بسیار بزرگی دارد.

برخی منابع خبری با اشاره به نتایج یك پژوهش در مركز نوآوری‌های رهبری بین‌المللی (CIGI) گزارش دادندكه 43 درصد كاربران اینترنت اكنون برای ارتقای امنیت خود٬ استفاده از برخی وب‌سایت‌ها و اپلیكیشن‌ها را متوقف كرده‌اند و 39 درصد كاربران هم رمزهای عبور خود را به صورت مرتب تغییر می‌دهند تا از تهدیدات امنیتی در امان باشند.

این تحقیقات با پرسش از بیش از 23 هزار كاربر اینترنت در 24 كشور جهان و در فاصله زمانی 7 اكتبر تا 12 نوامبر (16 مهرماه تا 21 آبان ماه جاری) 2014 و در بین كاربران كشورهای استرالیا٬ كانادا٬ چین٬ فرانسه٬ آلمان٬ انگلیس٬ ژاپن و آمریكا انجام شده است.

بر اساس این پژوهش 64 درصد از كاربران گفته‌اند كه امسال نسبت به سال گذشته نگرانی‌های بیشتری پیرامون حریم خصوصی خود در دنیای دیجیتال دارند و برای حاكمیت اینترنت 57 درصد كاربران از رویكرد 'مشاركتی' كه حاصل تصمیم‌سازی گروهی متشكل از متخصصان٬ فعالان نهادهای مدنی٬ كمپانی‌های تكنولوژیك٬ بخش خصوصی و دولت‌ها است، حمایت كرده‌اند.

بنابر اظهارات بروس اشنایر 54 درصد كاربران گفته‌اند كه به نهادی بین‌المللی متشكل از مهندسان و متخصصان تكنولوژی برای ذخیره‌سازی داده‌های خود اعتماد می‌كنند٬ اما تنها 36 درصد آنها گفته‌اند كه به حاكمیت آمریكا بر اینترنت اعتماد خواهند داشت.

72 درصد كاربرانی كه در این پژوهش شركت كرده‌اند، خواهان آن هستند كه اطلاعات خصوصی آنها روی سرورهایی كه در كشور خودشان مستقر است، ذخیره شوند.

83 درصد كاربران هم گفته‌اند كه دسترسی ارزان‌قیمت به اینترنت باید جزو حقوق اساسی بشر محسوب شود.

به اعتقاد بروس اشنایدر، متخصص كامپیوتر مجموع این یافته‌ها نشان‌هنده این است كه ادوارد اسنودن اثری عظیم بر افكار عمومی جهان داشته و اگرچه درست است كه بیشتر كسانی كه گفته‌اند گام‌هایی برای تامین امنیت و حراست از حریم خصوصی خود برداشته‌اند٬ ممكن است واقعا اقدام موثری علیه جاسوسی دولتی نكرده باشند و این هم درست است كه شاید برخی از آنها هیچ اقدامی نكرده باشند و فقط این فكر را در سر پرورانده باشند٬ یا دوست داشتند كه قادر به انجام چنین كاری بودند.

وی می افزاید: اما همین كه نزدیك به 750 میلیون نفر به اندازه كافی با اطلاعاتی كه از افشاگری‌ها كسب كرده‌اند نگران حریم خصوصی خود شده‌اند٬ خود نشان از یك تاثیر و تحول شگرف در جهان دارد.

علمی(2)**9190*1599
۰ نفر