۳۰ آذر ۱۳۹۳، ۸:۰۰
کد خبر: 81433906
T T
۰ نفر
افزایش خوشبینی ها برای حل موضوع هسته ای و رایزنی ها برای رفع بحران افراط گری

تهران - ایرنا – هفته گذشته، تهران و ژنو كانون رایزنی های دیپلماتیك مقامات ایرانی با مقامات خارجی در دو حوزه مبارزه با تكفیر و حل موضوع هسته ای ایران بود كه كارشناسان، خروجی این رایزنی ها را مثبت ارزیابی كرده اند.

نخستین دور مذاكرات جامع در دوره تمدید هفت ماهه بین ایران و گروه 1+5 كه آخرین دور مذاكرات در سال 2014 محسوب می شود، هفته گذشته در سطح معاونان وزیران خارجه ایران و كشورهای 1+5 برگزار شد.

در این دور از مذاكرات كه «سید عباس عراقچی» و «مجید تخت روانچی» معاونان حقوقی و بین الملل و اروپا و آمریكای وزارت خارجه ریاست هیات مذاكره كننده كشورمان را بر عهده داشتند و سه روز به طول انجامید، این دو مقام چند دور مذاكره دوجانبه با همتایان آمریكایی، روس و فرانسوی برگزار كردند.

مذاكره كنندگان ایرانی همچنین مذاكرات چندجانبه ای با نمایندگان كشورهای 1+5، نمایندگان كشورهای اروپایی و نمایندگان روسیه و چین داشتند.

این دور از مذاكرات هسته ای بین ایران و گروه 1+5 با موجی از خوش بینی ها از طرف تحلیلگران و شخصیت های سیاسی مواجه شد.

«سرگئی ریابكف» معاون وزیر خارجه روسیه و نماینده این كشور در مذاكرات در بدو ورود به ژنو، رسیدن به توافق جامع تا ماه مارس 2015 را ممكن دانست.

عراقچی چهارشنبه شب گذشته در جمع بندی مذاكرات، از بررسی موارد ریز فنی در مذاكرات ژنو خبر داد و نسبت به فضای حاكم بر این دور از مذاكرات ابراز رضایت كرد.

این در حالی است كه ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه در تازه ترین اظهارات خود در خصوص مذاكرات ایران و 1+5 گفت كه توافق با ایران بسیار نزدیك است و

یوكیو آمانو مدیركل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در گزارش ماهانه خود درباره وضعیت برنامه هسته ای ایران در ارتباط با برنامه اقدام مشترك، پایبندی ایران را به تعهدات توافق شده تایید كرد.

**رایزنی برای تقویت محور ضدداعش در تهران

روزهای پایانی هفته گذشته، در حالی ژنو كانون رایزنی های دیپلمات های ارشد جمهوری اسلامی با نمایندگان گروه 1+5 برای حل یك بحران غیرضروری(موضوع هسته ای ایران) بود كه تهران شاهد رایزنی های دو مقام ارشد از دو كشور جنگ زده عراق و سوریه و همچنین وزیر خارجه تركیه با مقامات ایرانی درباره بحران افراطی گری در منطقه بود؛ بحرانی كه

دامنه های آن در دنیا افزایش یافته و از جمله استرالیا، اروپا و آمریكا را هم درنوردیده و هر روز ابعاد جدیدی از جنایت تكفیری ها در مناطق مختلف جهان منتشر می شود.

انتشار اخبار مربوط به جنایات تكفیری ها در دنیا سبب شده نگاه حتی كشورهای حامی این گروه ها نیز تا حدی تغییر كند و رویكرد های منطقه ای و جهانی نسبت به این پدیده به رویكرد و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران علیه تروریسم نزدیك شود.

یكی از مهمترین كشورهای تاثیرگذار در مبارزه با تروریسم، تركیه است كه صحبت های «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه تركیه در دیدار با مقامات ایرانی حاكی از تغییر رویكرد این كشور برای حل این بحران است.

تركیه در سال های اخیر با اتخاذ سیاست های غلط در قبال كشورهای محور مقاومت همچون سوریه و دادن كمك های همه جانبه به تروریست ها عملا به گسترش این پدیده در منطقه دامن زد كه به نظر می رسد در حال تجدیدنظر در بخش هایی از این سیاست است.

اوغلو روز چهارشنبه هفته گذشته در دیدار با مقامات ارشد ایرانی از جمله «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه، «اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس جمهوری، «علی لاریجانی» ریس مجلس شورای اسلامی و «حسن روحانی» رییس جمهوری بر مبارزه با تروریسم و افراطی گری تاكید كرد.

وی، نگاه تركیه به مسائل بین المللی و منطقه ای را با ایران نزدیك دانست و خواستار تقویت دولت عراق درمقابل تكفیری ها، حمایت از راه حل سیاسی درسوریه و حمایت از فلسطینی ها در مقابل تجاوزات اسراییل شد.

اوغلو به برنامه سفر «رجب طیب اردوغان» رییس جمهوری تركیه به تهران در سال 2015 نیز اشاره كرد و با ابراز امیدواری درباره برگزاری دومین نشست شورای عالی راهبردی دو كشور، خواستار تحقق چشم انداز 30 میلیارد دلاری در حوزه مبادلات تجاری دوجانبه شد.

اوغلو در دیدار با علی لاریجانی از وی برای دیدار از تركیه دعوت كرد و خواستار گسترش مناسبات پارلمانی بین دو كشور شد.

وزیرخارجه تركیه درباره حملات هوایی به داعش هم گفت: این حملات كافی نیست و حل این معضل، همكاری همه دولت های منطقه را می طلبد.

وزیر خارجه ایران نیز در دیدار با همتای تركیه ای خود، افراط گرایی را دشمن مشترك كشورهای منطقه دانست و بر توجه به طرح چهار ماده ای ایران برای حل بحران سوریه تاكید كرد.

**سوریه مصمم به مقاومت است

علاوه بر اوغلو، «وائل الحلقی» نخست وزیر سوریه و «سلیم الجبوری» رییس مجلس عراق نیز روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته گذشته برای دیدار با مقامات ایران وارد تهران شدند.

وزیر خارجه سوریه روز سه شنبه با مقامات ایرانی از جمله همتای ایرانی خود و معاون اول رییس جمهوری دیدار كرد.

الحلقی ضمن تقدیر از حمایت های ایران، اراده مقامات سوری را تداوم مقاومت در مقابل رژیم صهیونیستی و گروه های تكفیری عنوان كرد.

وی خواستار كمك بخش های مهندسی ایران برای بازسازی سوریه شد و دولت این كشور را همواره آماده گفت وگو با معارضین اعلام كرد.

رییس مجلس شورای اسلامی نیز در دیدار با نخست وزیر سوریه با اشاره به تغییر رویكرد غرب در قبال سوریه و همچنین پیروزی های ارتش این كشور در میدان نبرد علیه تروریست ها، چشم انداز تحولات در این منطقه جنگ زده را مثبت دانست.

**امنیت اربعین، نماد قدرت دولت و ملت عراق

رییس مجلس عراق دیگر مهمان مقامات ایرانی در هفته گذشته بود كه با اشاره به اهمیت نقش ایران در ثبات منطقه، خواستار افزایش همكاری منطقه ای علیه گروه های تروریستی شد.

الجبوری در دیدار با روحانی از كمك های ایران به عراق تقدیر كرد.

رییس جمهوری نیز دراین دیدار، اربعین را نماد قدرت نمایی دولت و ملت عراق دانست و ایران را حامی یكپارچگی این كشور عنوان كرد.

وی با اشاره به وجود اتحادیه های منطقه ای مثل آسه آن در شرق آسیا و همچنین اتحادیه اروپا خواستار افزایش همكاری های اقتصادی كشورهای منطقه از جمله ایران، تركیه، عراق و سوریه برای تامین منافع دوجانبه و چندجانبه بین این كشورها شد.

رییس مجلس عراق همچنین با «آیت الله هاشمی رفسنجانی» رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار و از وی جهت زیارت عتبات عالیات و دیدار از عراق دعوت كرد.

آیت الله هاشمی در این دیدار با اشاره به تاكید اسلام بر وحدت بین مسلمین، هدف گروه های تكفیری از تمسك به اختلافات تاریخی بین مذاهب اسلامی را بازگرداندن استبداد و استكبار عنوان كرد.

وزیر خارجه هم در دیدار با رییس مجلس عراق از كاهش قیمت نفت ابراز تاسف كرد و خواستار همكاری كشورها برای حل این موضوع شد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی علی شمخانی نیز در دیدار با الجبوری، بهبود وضعیت امنیتی عراق را مدیون وحدت دولت، مردم و مرجعیت این كشور دانست.

**دیدار امیرعبداللهیان از مسكو

همچنین «حسین امیرعبداللهیان» معاون عربی و آفریقایی وزیر خارجه دوشنبه شب هفته گذشته به مسكو رفت و با «میخاییل باگدانف» نماینده رییس جمهوری این كشور در امور خاورمیانه و آفریقا دیدار كرد.

مقامات ایرانی و روس بر تداوم همكاری های دو كشور علیه تروریسم و افراطی گری در منطقه بویژه در سوریه و عراق تاكید كردند.

تاكید «ناصر جوده» وزیر خارجه و امور اتباع بیگانه اردن هاشمی بر بهبود روابط با ایران در دیدار با مجتبی فردوسی پور سفیر ایران در اردن از دیگر تحولات هفته گذشته در حوزه سیاست خارجی بود.

**هلال احمر ایران بهترین در میان 180 رقیب

همچنین «الحاج اس سی» دبیر كل فدراسیون بین المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر چهارشنبه هفته گذشته با اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری در تهران دیدار كرد.

الحاج اس سی از هلال احمر ایران به عنوان یكی از برجسته ترین سازمان های امدادی در میان 180 عضو فدراسیون بین المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر نام برد.

دیدار «نیلس آنن» سخنگوی سیاست خارجی حزب «سوسیال دموكرات» آلمان و نماینده پارلمان این كشور با «ابوالقاسم دلفی» مدیر كل غرب اروپای وزارت خارجه در تهران در كنار برگزاری دهمین دور گفت و گوهای حقوق بشری ایران و ژاپن در توكیو در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه از جمله دیگر تحولات حوزه سیاست خارجی محسوب می شوند.

سیام(5)**9191**1449
۰ نفر